clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

SPECIÁL: Preview sezóny 2004

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 29.2.2004, 00:05

počet komentářů: 0


Milí čtenáři,
tak jsme se konečně dočkali. Přišlo nám, že by se do zimní přestávky vešla třicetiletá válka a pocit trýzněného zajatce nezlepšila ani tisickrát přehraná videokazeta s oficiálním Review sezóny 2003.

Vybavují se mi vzpomínky na sborové skandování: "Už je to tady! Už je to tady!" a i když jsme tenkrát přesně nevěděli, co, nyní již víme, že nová sezóna formule 1 začíná již o nadcházejícím víkendu!

Letos se můžeme těšit na pořádnou porci: 18 závodů Mistrovství světa - tolik se jich ještě nikdy v minulosti nejelo. Zavítáme do exotických krajin, poprvé se pojede v Bahrajnu na okruhu Sakhir a ke konci sezóny zavítáme do Číny. Mnohé určitě potěší návrat belgického Spa-Francorchamps a po mnoha letech šampionát nevyvrcholí v Japonsku, ale až v Brazílii. Uveďme ale kompletní přehled všech závodů, na které se můžeme těšit (klikněte na název okruhu a dostanete se k podrobným informacím o něm):

poř.
 Datum  Velká cena  Okruh
1.
 07.03.2004   GP Austrálie  Albert Park Circuit
2.
 21.03.2004   GP Malajsie  Sepang
3.
 04.04.2004   GP Bahrajnu  Bahrain International Circuit
4.
 25.04.2004   GP San Marina  Autodromo Enzo E Dino Ferrari
5.
 09.05.2004   GP Španělska  Circuit de Catalunya
6.
 23.05.2004   GP Monaca  Monte Carlo Street Circuit
7.
 30.05.2004   GP Evropy  Nürburgring
8.
 13.06.2004   GP Kanady  Circuit Gilles Villeneuve
9.
 20.06.2004   GP USA  Indianapolis Motor Speedway
10.
 04.07.2004   GP Francie  Circuit de Nevers Magny Cours
11.
 11.07.2004   GP Velké Británie  Silverstone GP Circuit
12.
 25.07.2004   GP Německa  Hockenheim
13.
 15.08.2004   GP Maďarska  Hungaroring
14.
 29.08.2004   GP Belgie  Spa-Francorchamps
15.
 12.09.2004   GP Itálie  Autodroma Nationale di Monza
16.
 26.09.2004   GP Číny  Shanghai International Circuit
17.
 10.10.2004   GP Japonska  Suzuka Circuit
18.
 24.10.2004   GP Brazílie  Interlagos Circuit

Stejně jako loni do šampionátu vstupuje deset týmů. Avšak už se mezi nimi nedá mluvit o "silné trojce", nehledě na to, že není naprosto jisté, kdo by byl jejími členy. Pokud si BAR skutečně udrží svou formu z testů, nezbývá než mluvit o silné pětce, což je ale polovina startujících! Můžeme konstatovat, že před sebou máme velmi zajímavou sezónu, kterou by bylo škoda zmeškat.

Kliknětě na obrázek auta a získáte podrobné informace k týmu a jeho jezdcům:

Ferrari - Michael Schumacher, Rubens Barrichello
Tým Ferrari jde do nové sezóny s cílem získat šestý titul mistra světa v řadě a ačkoli jsou si jeho představitelé vědomi skutečnosti, že všechno jednou končí, snahu týmu o korunku šampióna to nijak neomezuje. Ferrari bylo před začátkem loňského mistrovství jednoznačným favoritem, nicméně Michael Schumacher musel o svůj šestý titul bojovat do posledního závodu a nakonec jej získal jen o dva body.

Ferrari je jediným top týmem dodavatele pneumatik Bridgestone, a tak vzhledem k nedostatku peněz těch ostatních nedokáže Bridgestone se svými pneumatikami najezdit v testech tolik co jeho soupeř Michelin. To by se v průběhu sezóny mohlo ukázat jako klíčový faktor, protože ve všem ostatním je Ferrari na špici, ať je to motor nebo šasi.

Ferrari se taktéž může opřít o silné jezdecké složení, tím spíš, když je předem jasno o tom, kdo bude mít ve sporných situacích přednost. Michael Schumacher i Rubens Barrichello navíc mají smlouvy až do konce roku 2006, podobně jako Jean Todt či Ross Brawn, takže stabilita týmu je dlouhodobě zajištěna.

Nové F2004 bylo prakticky okamžitě rychlejší než jeho předchůdce F2003-GA a s aerodynamickým tunelem Sauberu, který může v rámci spolupráce Ferrari využívat, je otazníkem už jen výkon pneumatik Bridgestone.

Williams - Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher
Tým, který má skvělý motor, skvělé pneumatiky i skvělé šasi. Juan Pablo Montoya je skvělým pilotem schopným vyhrát titul, pokud by nebyl v situacích, kdy na trati krouží sám, příliš lehkomyslný a nedělal chyby. Ralf Schumacher je skvělým pilotem schopným vyhrát titul, kdyby byl v situacích, kdy na trati není sám, více agresivní a občas nedělal chyby. Nechme stranou situaci, kdy se tito dva potkají na stejném místě okruhu! A právě jezdecká dvojice je tou složkou celého týmu, od které člověk neví, co letos může očekávat. Montoya na konci roku odchází k McLarenu a tak má poslední šanci s Williamsem vyhrát titul. Ralf Schumacher oproti tomu prodělává komplikované období vyjednávání o nové smlouvě a může se stát, že Williams bude mít o rok později nové jezdce dva.

FW26 má oproti svému předchůdci tu výhodu, že je rychlé od doby, co sedlo na asfalt. Avšak problémy má údajně s tím, jak je (ne)šetrné k pneumatikám Michelin. Když je auto nastavené dobře, dobře se chovají i pneumatiky, ale již při malých odchylkách dochází k jejich velkému opotřebení. Nicméně přesto by to mělo být velmi silné auto, které bude zejméma v úvodu sezóny patřit společně s Ferrari k nejsilnějším týmům.

McLaren - David Coulthard, Kimi Räikkönen
Od McLarenu a jeho nového vozu MP4-19 těžko odhadnout, co čekat. Tým přiznal určité problémy při testech a Kimi Räikkönen vyjádřil pochybnosti, zda auto při Grand Prix Austrálie vůbec dojede do cíle. 60% komponent nového vozu bylo převzato z MP4-18, které na trať nikdy nevyjelo. Kvůli agresivnímu přístupu při návrhu auto selhalo v několika crash testech, přehřívalo se a dvakrát havarovalo při testech.

Je velmi těžké předpovědět, jak rychle se McLaren s problémy na MP4-19 dokáže vypořádat, Ron Dennis již naznačil, že by nemuseli být v Austrálii na špici, ale současně dodal, že nemá pochyb o tom, že se MP4-19 podaří doladit.

Kimi Räikkönen je člen týmu, na kterého se ostatní spoléhají, oproti tomu je již nyní David Coulthard obeznámen s tím, že na konci roku končí a je otázkou, zda pojede s touhou získat titul, nebo s cílem zajistit si angažmá pro rok 2005, například v Toyotě. Což nutně nemusí být protichůdné zájmy. Räikkönen loni jen o tři body přišel o titul a dá se očekávat, že i díky tomu na něj letos bude mít větší chuť. Otázkou zůstává, zda mu do doby, než se McLarenu podaří MP4-19 vyladit, život nebude znepříjemňovat BAR nebo Renault.

Renault - Jarno Trulli, Fernando Alonso
I když většina pozorovatelů v pomyslném žebříčku šancí řadí Renault někam na třetí až čtvrté místo, právě Renault byl terčem těch největších pochval v předsezónních testech. Pravda, na konci roku 2003 přišel o velmi uznávaného technického ředitele Mika Gascoyna, který odešel k Toyotě, avšak na síle šasi Renaultu by to nemělo nic změnit.

Naopak se hodně změnilo v oblasti motoru. Renault opustil myšlenku motoru se sklonem válců 111° a vrátil se ke 72° motoru. Z toho důvodu se Renault rozešel se šéfem přes motory a francouzský tým tak musí křivku vývojového programu motoru zahájit znovu. 111° motor měl nízko těžiště, což byla jedna z vlastností, ze které Renault těžil, a tak nezbývá než počkat, jak se mu zadaří s novým motorem.

Fernando Alonso, vedle Räikkönena další velmi populární mladík ve formuli 1, si loni dojel pro vítězství v GP Maďarska a šéf Renaultu Flavio Briatore od něj očekává podobné zázraky, jakých dosáhl s Michaelem Schumacherem v letech 1994 a 1995 v Benettonu (ze kterého Renault vzešel).

Cílem Renaultu je třetí místo a cokoli jiného bude neúspěch. To krásné na sportu je, že deset týmů se na tři místa nenacpe a tak někdo bude zcela zákonitě zklamán. Tím zdaleka nenaznačuji, že by to měl být právě Renault, vždyť výchozí formu má lepší než McLaren a možná i BAR, takže odhadem už mezi třemi nejlepšími je. Vzbudil pozornost technického šéfa Williamsu Patricka Heada, který si všimnul toho, že podobně jako loni je Renault velmi šetrný k pneumatikám. Můžeme se dočkat nejedněch stupňů vítězů v podání Renaultu v letošním roce, mezi kterými by neměl chybět ten nejvyšší.

BAR - Jenson Button, Takuma Sato
British American Racing během svých zimních testů způsobil, že to bude právě BAR, u kterého si fanoušci nejvíce počkají, jak se mu v závodech povede. V testech zatím vypadá, jako by si to měl s Ferrari rozdat o titul mistra světa a pokud svou rychlost přenese i do závodů (jako že si většina z vás, čtenářů magazínu FORMULE, myslí, že ne), pak tu budeme mít nejvyrovnanější šampionát posledních let.

Jenson Button letos převzal úlohu vůdce týmu poté, co odešel Jacques Villeneuve, a zdá se, že peníze doteď vyplácené na jeho výplatu dokázal David Richards dobře zužitkovat. Takuma Sato dokázal v posledním loňském závodě přinést týmu drahocené body a letos dostal důvěru na celý rok. Není sporu o tom, že toto bude nejlepší rok týmu BAR od doby, co je ve formuli 1.

Motor Honda je stejně výkonný jako předchozí model navzdory tomu, že toho musí vydržet dvakrát tolik co loni. A i když se BAR rozhodl pro letošek přejít z pneumatik Bridgestone na Michelin, zvykl si na ně velice rychle. Na spoustě testovacích okruhů vylepšili jezdci BAR jejich rekordy a letos bychom určitě měli vidět BAR na stupních vítězů.

Sauber - Giancarlo Fisichella, Felipe Massa
Sauber loni prodělal obtížnou sezónu a situaci hodně zachránila Grand Prix USA na okruhu v Indianapolis, kde dokonce dosáhl na stupně vítězů. Sauber úzce spolupracuje s týmem Ferrari, který mu již řadu let dodává motory a převodovky včetně servisního týmu. Letos díky nově zavedenému pravidlu jediného motoru na celý víkend bude dokonce dostávat stejnou specifikaci.

Sauber loni v prosinci uvedl do provozu moderní aerodynamický tunel, ve kterém je kromě jiného možné testovat dva modely aut za sebou. O využívání tohoto tunelu projevilo zájem i Ferrari, které současně zvažuje možnost posadit jednoho ze svých jezdců do třetího vozu Sauberu v pátečních trénincích, které Peter Sauber původně nechtěl provozovat z důvodu nedostatku financí. Výsledky aeorodynamického tunelu se dostaví až v průběhu sezóny, Sauber má k dispozici velký tým inženýrů, kteří v něm budou pracovat ve dne v noci.

Letos budou barvy Sauberu hájit Giancarlo Fisichella, o kterého přes veškerou snahu nemá zájem žádný z top týmů, a Felipe Massa. Oba velice rychlí a talentovaní jezdci, kteří by zcela jistě měli týmu pomoci. Massa má za sebou rok zkušeností coby testovací jezdec Ferrari a oba se letos do jednoho z červených vozů vyrobených v Maranellu dokonce mohou i posadit. To v případě, že Ferrari se nebude vlastních jezdců dostávat. Massa už v Sauberu jezdil rok před tím, ale boural příliš často, a tak by po roční přestávce měl získat potřebnou rozvahu.

Podobně jako u Ferrari zůstane otazníkem výkon pneumatik Bridgestone, ale v některých závodech by mohl Sauber některému z týmů první pětky zatopit.

Jaguar - Mark Webber, Christian Klien
Jaguar, otevřeně řečeno, dělá něco špatně, a je těžké určit, co konkrétně. Zcela určitě se mu na několikátý pokus podařilo sehnat jezdce formátu, se kterým by dokázal vyhávat velké ceny, ale ani Mark Webber nedoveze svůj jaguar na stupně vítězů, pokud auto postrádá potřebných kvalit. Ani forma nového Jaguaru R5 není oslnivá a nad způsoby Jaguaru se pozastavuje i sám Bernie Ecclestone.

Jednoho napadne, že Jaguar, potažmo Ford, není týmem, který by si musel jezdce vybírat podle finanční síly jeho sponzorů, přesto sáhnul po rakouském jezdci Christianu Klienovi a patnácti miliónech dolarů od jeho sponzora, nápojového koncernu Red Bull. Nezbývá než doufat, že kromě peněz Jaguar pořádně otestoval i jeho talent a že bude Webberovi důstojným týmovým kolegou.

Na straně druhé je, zdá se, pryč období, ve kterém měl Jaguar, s nadsázkou řečeno, na každou Grand Prix jiného šéfa týmu. Vedení stáje zůstalo nezměněno a na tom může Jaguar stavět. V testech Jaguar oslnivé výkony nepodával, hned při představení týmu selhala technika a nezbývá než doufat, že to nebylo zlé znamení. Vždyť musí stáj podporovaná automobilkou bojovat se Sauberem, jedním ze tří tzv. soukromých týmů. Jejich cílem pro letošní rok bude dostat se před ně a s trochou štěstí může dojet i na stupně vítězů. Nebo spíš s velkou dávkou štěstí.

Toyota - Cristiano da Matta, Olivier Panis
Podobně jako Jaguar či právě Toyota, ale i jiné značky, jsou pojmy, bez kterých nemá formule 1 potřebný lesk. Na Toyotě je sympatická skutečnost, že si je přesně vědoma svých možností a neuchyluje se k bombastickým prohlášením ("Mít oba své vozy v čele GP Británie byl naprosto úžasný pocit, ale jsme si vědomi toho, co k tomu vedlo."). Výkony Toyoty v kvalifikacích byly velmi dobré, ale to se již nedalo říci o jízdách na větší vzálenost (například v závodech). Navíc japonskou stáj se sídlem v Kolíně nad Rýnem na začátku sezónu na kolena srazily možná trochu zbytečné problémy s dodávkami paliva do motoru.

Tým s jedním z největších rozpočtů (byť o 12% menším než v roce 2003) musí vykázat pokrok, kterým přirozeně není nic menšího,než aby rychlost z loňské kvalifikace přenesl letos i do závodu a s ní párkrát dojel na stupních vítězů. A přesně to je cílem týmu. Otázkou je, zda mu Ferrari, McLaren Williams či BAR nebude příliš velkým soustem. Nová Toyota TF104 je stabilnější v zatáčkách a taktéž zavěšení kol zvládá nerovnosti vozovky o něco lépe.

Olivier Panis načíná pravděpodobně svou poslední sezónu ve formuli 1, je nejstarším letošním startujícím, a tak bude chtít dokázat, že zdaleka nepatří do starého železa. Brazilec Cristiano da Matta, který loni do formule 1 přišel, má všechny vlastnosti, které dobrý tým potřebuje: rychlost i systematický a uvážený přístup. Jinými slovy jezdecké složení není slabým článkem Toyoty a pokud tým chce dosáhnout na stupně vítězů, mělo by se jí to podařit. Je ovšem potřebné položit si stejnou otázku jako v případě Jaguaru - přeci jen, první tři čtyři týmy hrají jinou ligu. V testech Toyota netestovala tolik, jak se očekávalo a navíc zvolila spíše konzervativní přístup. Zda to bude stačit, uvidíme již za týden.

Jordan - Nick Heidfeld, Giorgio Pantano
Kvůli novému systému bodování, které Eddie Jordan tak vehementně prosazoval, spadl jeho tým v konečném pořadí loňského mistrovství o dvě příčky níž, což jej stálo milióny dolarů. Nebyl to jediný nešťastný krok, naivní žalobou sponzora Ferrari Vodafone přišel o další a jiní sponzoři si před dvěřmi Jordanovy kanceláře vzájemně na nohy zrovna nešlapou. Málo je mu platné Heidfeldovo prohlášení, že je to jeden z mála týmů současného startovního roštu, který má na svém kontě vítězství v Grand Prix (celkem čtyři), protože to rychlost novému EJ14 nepřinese.

Jordan bojuje o přežití ve formuli 1 o něco více než Minardi, možná sponzoři věří více Stoddartovi, na jehož slovo se dá, narozdíl od Jordana, spolehnout. Navíc jednání s managementem Jose Verstappena selhala poté, co buď Jordan nemohl Verstappenovi zaručit místo na celou sezónu, nebo měl Verstappenův manažer nesmyslné požadavky.

Nyní už je to jedno, pro Jordan budou jezdit Nick Heidfeld, který musel vynaložit nemalé úsilí na to, aby si udržel místo závodního jezdce, a Ital Giorgio Pantano. Loňské vítězství týmu v Brazílii přišlo jen díky Webberovi a Alonsovi, kteří zařídili předčasné ukončení závodu, jinak se během celého roku nebylo na co dívat a dá se očekávat, že letos to o mnoho lepší nebude. Bohužel pro diváka.

Na straně druhé se oproti takovým výstřelkům, jako jsou závody motorových člunů, Jordan rozhodl soustředit výhradně na auto. Ušetřil peníze za bombastické představení, nelitoval zaplatit za stejné motory jaké má Jaguar a má v týmu dva rychlé jezdce. Bez testů to ovšem letos nejde a na ně Jordan mnoho peněz nemá. Z toho důvodu bude asi spíše bojovat s Minardi o poslední místo na startovním roštu.

Minardi - Gianmaria Bruni, Zsolt Baumgartner
Paul Stoddart je některými obdivován, některými nenáviděn. Na straně druhé se nebojí zveřejnit aktuální situaci týmu a netváří se, že má na víc, než ve skutečnosti má. V tom se liší například právě od Jordana. Jak moc je to prospěšné královně motorsportu, když si můžete v každém závodě bezpečně vsadit na to, kdo obsadí poslední řadu, je věc jiná.

Minardi do závodů nasadí PS04B, což je vůz vzešlý s PS03. Bude používat loňské motory Cosworth, u kterých snížil výkon, aby vydržely po celý závodní víkend. Minardi testuje minimálně a z velké části jde spíš o placené jízdy zájemců.

O (spíš) náhodně získané body se budou snažit Gianmaria Bruni a Maďar Zsolt Baumgartner, který přes problémy se svými sponzory, kterým se nelíbí, že Zsolt podepsal s Minardi a ne s Jordanem, má podle slov Paula Stoddarta sezónu zaručenou.

Zdroj: Vlastní

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Monako a Spa nejoblíbenějšími okruhy - 7.7.2005
Ohlédnutí za sezónou 2004 - 27.12.2004
Nejvíc předjížděl Felipe Massa - 3.11.2004
To tady skutečně ještě nikdy nebylo - 18.3.2004
SPECIÁL: 2004 aneb co lze od koho čekat 4/4 - 4.3.2004

Reklama