SPECIÁL: Preview sezóny 2004 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Richtr počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milí čtenáři, Vybavují se mi vzpomínky na sborové skandování: "Už je to tady! Už je to tady!" a i když jsme tenkrát přesně nevěděli, co, nyní již víme, že nová sezóna formule 1 začíná již o nadcházejícím víkendu! Letos se můžeme těšit na pořádnou porci: 18 závodů Mistrovství světa - tolik se jich ještě nikdy v minulosti nejelo. Zavítáme do exotických krajin, poprvé se pojede v Bahrajnu na okruhu Sakhir a ke konci sezóny zavítáme do Číny. Mnohé určitě potěší návrat belgického Spa-Francorchamps a po mnoha letech šampionát nevyvrcholí v Japonsku, ale až v Brazílii. Uveďme ale kompletní přehled všech závodů, na které se můžeme těšit (klikněte na název okruhu a dostanete se k podrobným informacím o něm):
Stejně jako loni do šampionátu vstupuje deset týmů. Avšak už se mezi nimi nedá mluvit o "silné trojce", nehledě na to, že není naprosto jisté, kdo by byl jejími členy. Pokud si BAR skutečně udrží svou formu z testů, nezbývá než mluvit o silné pětce, což je ale polovina startujících! Můžeme konstatovat, že před sebou máme velmi zajímavou sezónu, kterou by bylo škoda zmeškat. Kliknětě na obrázek auta a získáte podrobné informace k týmu a jeho jezdcům: Ferrari - Michael Schumacher, Rubens Barrichello Ferrari je jediným top týmem dodavatele pneumatik Bridgestone, a tak vzhledem k nedostatku peněz těch ostatních nedokáže Bridgestone se svými pneumatikami najezdit v testech tolik co jeho soupeř Michelin. To by se v průběhu sezóny mohlo ukázat jako klíčový faktor, protože ve všem ostatním je Ferrari na špici, ať je to motor nebo šasi. Ferrari se taktéž může opřít o silné jezdecké složení, tím spíš, když je předem jasno o tom, kdo bude mít ve sporných situacích přednost. Michael Schumacher i Rubens Barrichello navíc mají smlouvy až do konce roku 2006, podobně jako Jean Todt či Ross Brawn, takže stabilita týmu je dlouhodobě zajištěna. Nové F2004 bylo prakticky okamžitě rychlejší než jeho předchůdce F2003-GA a s aerodynamickým tunelem Sauberu, který může v rámci spolupráce Ferrari využívat, je otazníkem už jen výkon pneumatik Bridgestone. Williams - Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher FW26 má oproti svému předchůdci tu výhodu, že je rychlé od doby, co sedlo na asfalt. Avšak problémy má údajně s tím, jak je (ne)šetrné k pneumatikám Michelin. Když je auto nastavené dobře, dobře se chovají i pneumatiky, ale již při malých odchylkách dochází k jejich velkému opotřebení. Nicméně přesto by to mělo být velmi silné auto, které bude zejméma v úvodu sezóny patřit společně s Ferrari k nejsilnějším týmům. McLaren - David Coulthard, Kimi Räikkönen Je velmi těžké předpovědět, jak rychle se McLaren s problémy na MP4-19 dokáže vypořádat, Ron Dennis již naznačil, že by nemuseli být v Austrálii na špici, ale současně dodal, že nemá pochyb o tom, že se MP4-19 podaří doladit. Kimi Räikkönen je člen týmu, na kterého se ostatní spoléhají, oproti tomu je již nyní David Coulthard obeznámen s tím, že na konci roku končí a je otázkou, zda pojede s touhou získat titul, nebo s cílem zajistit si angažmá pro rok 2005, například v Toyotě. Což nutně nemusí být protichůdné zájmy. Räikkönen loni jen o tři body přišel o titul a dá se očekávat, že i díky tomu na něj letos bude mít větší chuť. Otázkou zůstává, zda mu do doby, než se McLarenu podaří MP4-19 vyladit, život nebude znepříjemňovat BAR nebo Renault. Renault - Jarno Trulli, Fernando Alonso Naopak se hodně změnilo v oblasti motoru. Renault opustil myšlenku motoru se sklonem válců 111° a vrátil se ke 72° motoru. Z toho důvodu se Renault rozešel se šéfem přes motory a francouzský tým tak musí křivku vývojového programu motoru zahájit znovu. 111° motor měl nízko těžiště, což byla jedna z vlastností, ze které Renault těžil, a tak nezbývá než počkat, jak se mu zadaří s novým motorem. Fernando Alonso, vedle Räikkönena další velmi populární mladík ve formuli 1, si loni dojel pro vítězství v GP Maďarska a šéf Renaultu Flavio Briatore od něj očekává podobné zázraky, jakých dosáhl s Michaelem Schumacherem v letech 1994 a 1995 v Benettonu (ze kterého Renault vzešel). Cílem Renaultu je třetí místo a cokoli jiného bude neúspěch. To krásné na sportu je, že deset týmů se na tři místa nenacpe a tak někdo bude zcela zákonitě zklamán. Tím zdaleka nenaznačuji, že by to měl být právě Renault, vždyť výchozí formu má lepší než McLaren a možná i BAR, takže odhadem už mezi třemi nejlepšími je. Vzbudil pozornost technického šéfa Williamsu Patricka Heada, který si všimnul toho, že podobně jako loni je Renault velmi šetrný k pneumatikám. Můžeme se dočkat nejedněch stupňů vítězů v podání Renaultu v letošním roce, mezi kterými by neměl chybět ten nejvyšší. BAR - Jenson Button, Takuma Sato Jenson Button letos převzal úlohu vůdce týmu poté, co odešel Jacques Villeneuve, a zdá se, že peníze doteď vyplácené na jeho výplatu dokázal David Richards dobře zužitkovat. Takuma Sato dokázal v posledním loňském závodě přinést týmu drahocené body a letos dostal důvěru na celý rok. Není sporu o tom, že toto bude nejlepší rok týmu BAR od doby, co je ve formuli 1. Motor Honda je stejně výkonný jako předchozí model navzdory tomu, že toho musí vydržet dvakrát tolik co loni. A i když se BAR rozhodl pro letošek přejít z pneumatik Bridgestone na Michelin, zvykl si na ně velice rychle. Na spoustě testovacích okruhů vylepšili jezdci BAR jejich rekordy a letos bychom určitě měli vidět BAR na stupních vítězů. Sauber - Giancarlo Fisichella, Felipe Massa Sauber loni v prosinci uvedl do provozu moderní aerodynamický tunel, ve kterém je kromě jiného možné testovat dva modely aut za sebou. O využívání tohoto tunelu projevilo zájem i Ferrari, které současně zvažuje možnost posadit jednoho ze svých jezdců do třetího vozu Sauberu v pátečních trénincích, které Peter Sauber původně nechtěl provozovat z důvodu nedostatku financí. Výsledky aeorodynamického tunelu se dostaví až v průběhu sezóny, Sauber má k dispozici velký tým inženýrů, kteří v něm budou pracovat ve dne v noci. Letos budou barvy Sauberu hájit Giancarlo Fisichella, o kterého přes veškerou snahu nemá zájem žádný z top týmů, a Felipe Massa. Oba velice rychlí a talentovaní jezdci, kteří by zcela jistě měli týmu pomoci. Massa má za sebou rok zkušeností coby testovací jezdec Ferrari a oba se letos do jednoho z červených vozů vyrobených v Maranellu dokonce mohou i posadit. To v případě, že Ferrari se nebude vlastních jezdců dostávat. Massa už v Sauberu jezdil rok před tím, ale boural příliš často, a tak by po roční přestávce měl získat potřebnou rozvahu. Podobně jako u Ferrari zůstane otazníkem výkon pneumatik Bridgestone, ale v některých závodech by mohl Sauber některému z týmů první pětky zatopit. Jaguar - Mark Webber, Christian Klien Jednoho napadne, že Jaguar, potažmo Ford, není týmem, který by si musel jezdce vybírat podle finanční síly jeho sponzorů, přesto sáhnul po rakouském jezdci Christianu Klienovi a patnácti miliónech dolarů od jeho sponzora, nápojového koncernu Red Bull. Nezbývá než doufat, že kromě peněz Jaguar pořádně otestoval i jeho talent a že bude Webberovi důstojným týmovým kolegou. Na straně druhé je, zdá se, pryč období, ve kterém měl Jaguar, s nadsázkou řečeno, na každou Grand Prix jiného šéfa týmu. Vedení stáje zůstalo nezměněno a na tom může Jaguar stavět. V testech Jaguar oslnivé výkony nepodával, hned při představení týmu selhala technika a nezbývá než doufat, že to nebylo zlé znamení. Vždyť musí stáj podporovaná automobilkou bojovat se Sauberem, jedním ze tří tzv. soukromých týmů. Jejich cílem pro letošní rok bude dostat se před ně a s trochou štěstí může dojet i na stupně vítězů. Nebo spíš s velkou dávkou štěstí. Toyota - Cristiano da Matta, Olivier Panis Tým s jedním z největších rozpočtů (byť o 12% menším než v roce 2003) musí vykázat pokrok, kterým přirozeně není nic menšího,než aby rychlost z loňské kvalifikace přenesl letos i do závodu a s ní párkrát dojel na stupních vítězů. A přesně to je cílem týmu. Otázkou je, zda mu Ferrari, McLaren Williams či BAR nebude příliš velkým soustem. Nová Toyota TF104 je stabilnější v zatáčkách a taktéž zavěšení kol zvládá nerovnosti vozovky o něco lépe. Olivier Panis načíná pravděpodobně svou poslední sezónu ve formuli 1, je nejstarším letošním startujícím, a tak bude chtít dokázat, že zdaleka nepatří do starého železa. Brazilec Cristiano da Matta, který loni do formule 1 přišel, má všechny vlastnosti, které dobrý tým potřebuje: rychlost i systematický a uvážený přístup. Jinými slovy jezdecké složení není slabým článkem Toyoty a pokud tým chce dosáhnout na stupně vítězů, mělo by se jí to podařit. Je ovšem potřebné položit si stejnou otázku jako v případě Jaguaru - přeci jen, první tři čtyři týmy hrají jinou ligu. V testech Toyota netestovala tolik, jak se očekávalo a navíc zvolila spíše konzervativní přístup. Zda to bude stačit, uvidíme již za týden. Jordan - Nick Heidfeld, Giorgio Pantano Jordan bojuje o přežití ve formuli 1 o něco více než Minardi, možná sponzoři věří více Stoddartovi, na jehož slovo se dá, narozdíl od Jordana, spolehnout. Navíc jednání s managementem Jose Verstappena selhala poté, co buď Jordan nemohl Verstappenovi zaručit místo na celou sezónu, nebo měl Verstappenův manažer nesmyslné požadavky. Nyní už je to jedno, pro Jordan budou jezdit Nick Heidfeld, který musel vynaložit nemalé úsilí na to, aby si udržel místo závodního jezdce, a Ital Giorgio Pantano. Loňské vítězství týmu v Brazílii přišlo jen díky Webberovi a Alonsovi, kteří zařídili předčasné ukončení závodu, jinak se během celého roku nebylo na co dívat a dá se očekávat, že letos to o mnoho lepší nebude. Bohužel pro diváka. Na straně druhé se oproti takovým výstřelkům, jako jsou závody motorových člunů, Jordan rozhodl soustředit výhradně na auto. Ušetřil peníze za bombastické představení, nelitoval zaplatit za stejné motory jaké má Jaguar a má v týmu dva rychlé jezdce. Bez testů to ovšem letos nejde a na ně Jordan mnoho peněz nemá. Z toho důvodu bude asi spíše bojovat s Minardi o poslední místo na startovním roštu. Minardi - Gianmaria Bruni, Zsolt Baumgartner Minardi do závodů nasadí PS04B, což je vůz vzešlý s PS03. Bude používat loňské motory Cosworth, u kterých snížil výkon, aby vydržely po celý závodní víkend. Minardi testuje minimálně a z velké části jde spíš o placené jízdy zájemců. O (spíš) náhodně získané body se budou snažit Gianmaria Bruni a Maďar Zsolt Baumgartner, který přes problémy se svými sponzory, kterým se nelíbí, že Zsolt podepsal s Minardi a ne s Jordanem, má podle slov Paula Stoddarta sezónu zaručenou. Zdroj: Vlastní Komentáře ke článku
|
Reklama