clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

SPECIÁL: 2004 aneb co lze od koho čekat 1/4

vydal: Ladislav Lála
zveřejněno: 29.2.2004, 01:50

počet komentářů: 0


Podívejme se společně na všechny piloty, kteří se 7.3.2004 postaví v Melbourne na startovní rošt. S jakými očekáváními vstupují do sezóny a co od nich můžeme čekat? Článek se v některých ohledech snaží předjímat, jak se může letošní sezóna vyvíjet. Věřím, že to bude působit spíše jako námět pro další diskusi, než jako rozbuška.
První ze čtyř dílů se zaměřuje na tyto piloty: Fernando Alonso, Rubens Barrichello, Zsolt Baumgartner, Gianmaria Bruni a Jenson Button.
 
 
  Fernando Alonso
 
Pro Alonsa je letošní sezóna třetím rokem ve formuli 1. Mladý Španěl to však letos rozhodně nebude mít jednoduché.
 
Po úspěšné sezóně 2003 čeká Fernanda výzva v podobě velkých očekávání. Ta by se však záhy mohla ukázat jako nerealistická, pokud na tom nové R24 nebude alespoň tak, jako minulý rok zpočátku podceňované R23. Bude zajímavé pozorovat, jak se Alonso vyrovná se souboji s nejlepšími piloty a týmy.
 
Španěl se v minulé sezóně rozhodně netrápil, avšak při těch pár příležitostech, kdy tomu snad tak bylo, reagoval poněkud podrážděně. Možná i proto, že byl esem jednoho z předních týmů, bylo jeho chování omlouváno mladickou impulsivností. Pokud by se však Renaultu v nadcházejících měsících příliš nedařilo a morálka týmu začala upadat, asi by Alonsovo chování nebylo tolerováno.
 
Kandidáti na mistrovský titul musí být nejen více než dobří, ale musí mít ještě něco navíc. Musí rovněž znát význam dvou žlutých vlajek...
 
Pokud by se Renault propadl do hloubi startovního pole, mohl by na sebe Fernando upozorňovat pouze na úkor stájového kolegy Trulliho. To by však znamenalo, že by jej musel začít pravidelně porážet i v sobotních kvalifikacích. Minulý rok byl Alonso lepší kvalifikant ‘pouze‘ v polovině případů.  
 
Ačkoliv Mike Gascoyne odešel z Renaultu v momentě, kdy stáj začala dohánět nejlepší týmy, nebude to mít tým se základnami v Enstone a Viry-Châtillon vůbec jednoduché.
 
 Rubens Barrichello
 
Michael Schumacher je sice mnohými obdivován, avšak to ještě neznamená, že by jej všichni měli rádi. U Rubense je tomu tak trochu naopak. Barrichella mají lidé docela  rádi, ale obdivuje jej málokdo. Brazilec má jednu z posledních šancí toto zažité paradigma změnit a začít pravidelně porážet svého týmového kolegu. Co na tom, že je to šestinásobný mistr světa...
 
Mít ve smlouvě klauzuli, která předurčuje Rubensovu roli v týmu, není asi příliš sportovní. Na druhou stranu má Rubens k dispozici kvalitní materiál, se kterým se dají vyhrávat nejen jednotlivé závody. Odchod Michaela z Ferrari bude znamenat i diskusi nad setrváním Barrichella. Ponechání si dobrého a kvalitního jezdce v situaci, kdy je jeho stájový kolega nejlepším pilotem na světě, se jeví jako smysluplné a praktické. Pokud by však jméno prvního pilota neznělo Schumacher, lze očekávat, že by vzrostly i požadavky Ferrari na obsazení pozice druhé.
 
Barrichello musí konečně prokázat, že dokáže být osobností a vyhrávat závody bez cizí pomoci.
 
Pokud odhlédneme od Silverstone a Suzuky, nelze Barrichellovo počínání v uplynulé sezóně hodnotit jinak než jako stagnaci. Rubens udělal snad až příliš chyb a v mnoha závodech byl prostě nevýrazný a to navzdory tomu, že dokázal Michaela porazit v kvalifikačním minisouboji.
 
Pokud by měl poslední závod loňské sezóny předurčit vývoj v letošním roce, pak se můžeme od Barrichella dočkat prakticky čehokoliv. V Suzuce totiž Brazilec vyhrál  způsobem start-cíl a prokázal, že i bez Schumachera má na to jezdit ve Ferrari. V sezóně 2004 to musí začít prokazovat opakovaně. V opačném případě může od roku 2005 přijít někdo mladší...
 
 Zsolt Baumgartner
 
Maďar je jedním z množství mladých jezdců, kteří si své místo ve formuli 1 musí koupit. Jeho cílem v sezóně 2004 je prokázat, že na formuli 1 opravdu má.
 
Je-li F1 výlohou motoristického sportu, pak by ti co v ní bojují měli prokázat svůj talent dříve, než se stanou její součástí. Piloti by do formule 1 neměli vstupovat s ambicí prokázat talent a už vůbec ne díky nezanedbatelnému finančnímu krytí.
 
Baumgartner si své místo v týmu Paula Stoddarta koupil, ať již za něho složil peníze kdokoliv. Úsměvné na celé věci je to, že druhé místo v německé Formuli Renault Stoddarta nepřesvědčilo. Dvě účasti Maďara ve formuli 1 v loňském roce, kdy zastupoval za zraněného Ralpha Firmana, nepřinesly nic co by stálo za zaznamenání (kvalifikoval se jako devatenáctý a osmnáctý).
 
To, že se Jordan otočil zády k někomu kdo má v kapse minimálně jeden a půl milionu dolarů, není příliš dobré znamení.
 
 Gianmaria Bruni
 
Čtvrtý Ital na startu má alespoň jednu výhodu - jeho jméno se vyslovuje lépe, než je tomu v případě jeho týmového kolegy Baumgartnera. Bruni by však měl mít výhodu i na trati, byť to může znamenat že nebude dvacátý, ale devatenáctý.
 
Bruni byl v uplynulém roce relativně úspěšným občasným testovacím jezdcem Minardi. To mu v kombinaci s nemalým finančním krytím poskytnutým jeho sponzory, zajistilo místo závodního pilota.
 
Bruni se asi těžko stane novým Alonsem nebo Markem Webberem, ale stejně tak to nemusí být další Tarso Marques nebo Alex Yoong přezdívaný ‘mobilní šikana‘.
 
 Jenson Button
 
Pro Angličana není sezóna 2004 okamžikem, kdy by měl uspokojovat něčí očekávání. Měl by jít spíše svou vlastní cestou a strhnout na sebe pozornost.
 
Jenson by měl být dobře připraven na to, že se po odchodu Villeneuva stane týmovou jedničkou. Button v sobě musí najít to nejlepší a oprostit se od chyb, kterých se dopustil v minulosti. Záleží jen a jen na něm a ještě o něm pravděpodobně mnoho uslyšíme a to zejména proto, že většinu zimy vyzdvihoval své vyhlídky.
 
Ročník 2003 nebyl z pohledu Buttona rozhodně nejlepším počinem. V USA mohl získat pro do té doby spíše výbušnou Hondu své první druhé místo. Prokázal sice, že již vyspěl, ale současně nedokázal překonat stájového kolegu Jacquese Villeneuva do té míry, jak si sám přál.
 
Dave Richards klade na Buttonova ramena odpovědnost v podobě vůdčího postavení v týmu, což by mu v případě Takumy Sata nemělo činit žádný velký problém. Sám Button však stanovil své cíle ještě výše: "Letošní rok pro mne bude  velmi důležitý – moje výsledky budou určovat směr mé kariéry.“ Button věří, že by úspěšná sezóna v BAR mohla znamenat návrat do Williamsu, kde bude mezitím volné minimálně jedno místo.
 
Angličan je pořád placen Williamsem, se kterým podepsal v roce 2000 pětiletý kontrakt.
 
Formule 1 začíná být plná mladých pilotů a to ve prospěch Buttona příliš nehraje. I když Jenson prokáže, že má na to být v rámci BAR vůdčím jezdcem, nemusí to v konkurenci pilotů typu Alonso, Räikkönen nebo Webber stačit. Button byl během svého působení ve formuli 1, které dnes reprezentuje šedesát šest závodů, dvakrát ve vedení GP, ale žádného výraznějšího úspěchu nedosáhl.  

Zdroj: vlastní + Planet-f1

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Monako a Spa nejoblíbenějšími okruhy - 7.7.2005
Ohlédnutí za sezónou 2004 - 27.12.2004
Nejvíc předjížděl Felipe Massa - 3.11.2004
To tady skutečně ještě nikdy nebylo - 18.3.2004
SPECIÁL: 2004 aneb co lze od koho čekat 4/4 - 4.3.2004

Reklama