Z roviny clevelandského letiště do kanadských hor |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Michal Beran počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Závodem na letištním okruhu v Clevelandu zahájila série Champ Cars svou hlavní letní sezónu, která bude nyní v rozpětí čtyř týdnů pokračovat dalšími třemi závody na úzení Kanady. Sérii kanadských závodů odstartuje podnik na horském okruhu v Mont-Tremblant, který se od širokého a naprosto rovného okruhu v Clevelandu odlišuje jako den od noci. Okruh vznikl ve známém horském letovisku obklopujícím horu Mont Tremblant na začátku šedesátých let a první závod se jel na jeho severní smyčce v roce 1964. Hned v roce následujícím pak byl okruh dostavěn do své současné podoby a prodloužen na současnou délku, která činí 4,26 kilometru. Od počátku hrál okruh rozhodující roli v rozvoji motoristického sportu v kanadské francouzsky mluvící provincii Quebec a není jistě náhodou, že právě tady učinil své první závodnické krůčky Gilles Villeneuve a později i jeho syn Jacques. Kromě mnoha místních závodů se okruh Mont-Tremblant stal dějištěm podniků série Can-Am (sportovní prototypy) a především hostil celkem čtyři Grand Prix, z nichž dvě patřily Formuli 1 a dvě americké sérii USAC, předchůdkyni dnešních sérií Champ Car a IndyCar. Vítězi Velkých cen F1, které se zde jely v letech 1968 a 1970, se stali Denny Hulme a Jacky Ickx. Náročný, velmi hrbolatý horský okruh si tehdy vybral mezi vozy F1 svou daň, neboť oba závody provázelo velké množství technických závad. I po jezdecké stránce šlo o velmi namáhavé a nebezpečné závody a Jackie Stewart tehdy označil Mont-Tremblant za druhý nejtěžší okruh po Monte Carlu. Nejrychlejší kolo s vozem F1 zajel v roce 1970 Clay Regazzoni a mělo hodnotu 1:32,20. Oba závody americké série v letech 1967 a 1968 vyhrál Mario Andretti. Od roku 1970 se nejrychlejší monoposty z Laurentinských hor vytratily, neboť náročná trať přestala vyhovovat především z bezpečnostního hlediska. Závodit se však nepřestalo a komplexní přestavba celého areálu, která byla dokončena v roce 2004, umožnila návrat špičkového závodění v podobě vozů Grand-Am a především letošního návratu Champ Cars. Letecká fotografie okruhu zdaleka nedává vyniknout jeho horskému rázu s mnoha stoupáními a klesáními, ale poskytuje alespoň představu o jeho členitosti. Foto: Sebastien Raimond, Circuit du Mont Tremblant Zdroj: Formule.cz Komentáře ke článku
|
Reklama