clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Z roviny clevelandského letiště do kanadských hor

vydal: Michal Beran
zveřejněno: 29.6.2007, 07:45

počet komentářů: 0


Závodem na letištním okruhu v Clevelandu zahájila série Champ Cars svou hlavní letní sezónu, která bude nyní v rozpětí čtyř týdnů pokračovat dalšími třemi závody na úzení Kanady. Sérii kanadských závodů odstartuje podnik na horském okruhu v Mont-Tremblant, který se od širokého a naprosto rovného okruhu v Clevelandu odlišuje jako den od noci.

Okruh vznikl ve známém horském letovisku obklopujícím horu Mont Tremblant na začátku šedesátých let a první závod se jel na jeho severní smyčce v roce 1964. Hned v roce následujícím pak byl okruh dostavěn do své současné podoby a prodloužen na současnou délku, která činí 4,26 kilometru.

Od počátku hrál okruh rozhodující roli v rozvoji motoristického sportu v kanadské francouzsky mluvící provincii Quebec a není jistě náhodou, že právě tady učinil své první závodnické krůčky Gilles Villeneuve a později i jeho syn Jacques.

Kromě mnoha místních závodů se okruh Mont-Tremblant stal dějištěm podniků série Can-Am (sportovní prototypy) a především hostil celkem čtyři Grand Prix, z nichž dvě patřily Formuli 1 a dvě americké sérii USAC, předchůdkyni dnešních sérií Champ Car a IndyCar.

Vítězi Velkých cen F1, které se zde jely v letech 1968 a 1970, se stali  Denny Hulme a Jacky Ickx. Náročný, velmi hrbolatý horský okruh si tehdy vybral mezi vozy F1 svou daň, neboť oba závody provázelo velké množství technických závad. I po jezdecké stránce šlo o velmi namáhavé a nebezpečné závody a Jackie Stewart tehdy označil Mont-Tremblant za druhý nejtěžší okruh po Monte Carlu. Nejrychlejší kolo s vozem F1 zajel v roce 1970 Clay Regazzoni a mělo hodnotu 1:32,20.

Oba závody americké série v letech 1967 a 1968 vyhrál Mario Andretti. Od roku 1970 se nejrychlejší monoposty z Laurentinských hor vytratily, neboť náročná trať přestala vyhovovat především z bezpečnostního hlediska. Závodit se však nepřestalo a komplexní přestavba celého areálu, která byla dokončena v roce 2004, umožnila návrat špičkového závodění v podobě vozů Grand-Am a především letošního návratu Champ Cars.

Letecká fotografie okruhu zdaleka nedává vyniknout jeho horskému rázu s mnoha stoupáními a klesáními, ale poskytuje alespoň představu o jeho členitosti.

Foto: Sebastien Raimond, Circuit du Mont Tremblant

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Minardi s Doornbosem v kokpitu vítězí! - 1.7.2007
Power králem druhé kvalifikace na mokrém okruhu - 1.7.2007
Tristan Gommendy na pole position - 29.6.2007
Francouzské trio na čele - 29.6.2007

Reklama