clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ohlédnutí za Velkou cenou Francie - 1.díl

vydal: Marek Zbořil
zveřejněno: 4.7.2007, 17:36

počet komentářů: 0


Ferrari vrátilo úder a dominovalo francouzskou Grand Prix podobným způsobem, jako tomu bylo v Austrálii. Znamená to ale skutečně obrat v šampionátu? Ne tak docela. Stejně tak, jako tomu bylo v předchozích osmi závodech tohoto roku, bude záležet na typu okruhu, zdali bude mít navrch Ferrari či McLaren.
 
Je ale očividné, že Ferrari našlo cestu, jak vylepšit své časy, a to díky několika modifikacím na svém voze. Přední křídlo je ve své prostřední části prohnuté níže, což vytváří lepší přilnavost ve středně rychlých a pomalých zatáčkách. Dále mají na šasi šípovitě tvarovaná křidélka, jež můžeme vídat u Renaultu, mající za účinek zmírnění proudění vzduchu od kokpitu k zadnímu křídlu. Další úpravy se týkaly podlahy a zadního křídla, stejně tak jako delšího vedení výfuku pro zlepšení jízdních vlastností.
 
Zatímco to všechno přivezly rudé vozy už do Francie, na Nürburgring chystají další zásadní vylepšení týkající se jejich motoru V8. Na tutéž Velkou cenu bylo plánováno i představení nového startovacího systému, ale vzhledem k situaci šampionátu, a třem vítězstvím McLarenu za sebou, bylo třeba vývoj uspíšit a začít více riskovat, vyplatilo se. Räikkönen získal osmi metrovou výhodu na Hamiltona po pětadvaceti metrech. Magny Cours byla ideální trať pro Ferrari tak jako tak, protože vozy z Maranella neměly nikdy problémy se samotnými starty, ale s akcelerací po tří stech metrech. Rovinka přivádějící piloty po startu do první zatáčky je v Magny Cours mnohem kratší.
 
Přes to všechno je asi nejdůležitějším faktorem úspěchu Ferrari získání maxima ze svých pneumatik už v prvních kolech na nových gumách. To se povedlo díky vylepšenému setupu, ale také kvůli nově položenému asfaltu, který nabízel velký grip. Ještě když vzpomeneme charakter okruhu plný rychlých zatáček, kdy při jejich projíždění působil na přední pneumatiky velký tlak a tak se rychleji zahřívaly, vyjde nám, z kolika důvodů bylo Ferrari ve Francii tak rychlé. V tomto ohledu je podobným okruhem i Silverstone, kde by mohl být pro rudé další silný víkend.
 
V závodě se opět prokázalo, jak moc je důležité v současné době získat pole position. Jakmile projedete na čele první zatáčkou, můžete si udávat své vlastní tempo, zatímco ostatní vozy se potýkají s turbulencemi po jezdcích před nimi.
 
„To je také důvod, proč většinou mezi vítězi a dalším týmem v pořadí vězí velká časová propast,“ zanalyzoval Alddo Costa, technický ředitel Ferrari. „Naše výhoda přes třicet dva vteřin na Hamiltona proto nereflektuje skutečný obrázek, stejně tak, jako Monte Carlo neprokázalo naši pravou konkurenceschopnost vůči McLarenu.“
 
Poprvé v letošní sezóně nevyhrál pilot, který vyjížděl z úvodní zatáčky na prvním místě. Räikkönen se dostal před Massu po druhých zastávkách v boxech, které absolvoval o dvě kola později než jeho týmový kolega. Klíčovým faktorem byla kola Kimi Räikkönena před druhými boxy, která se pohybovala okolo 1.16:2xx. Massa obvinil provoz na trati jako důvod jeho porážky, když mu trvalo celá tři kola dostat se přes Barichella, Schumachera a dva Red Bully společně s Wurzem. Jenomže historie závodu nám odhaluje, že předjíždění těchto vozů ho nestálo žádný čas navíc oproti Finovi, protože rozdíl mezi nimi zůstal před i po projetí tohoto vláčku totožný, což jednoduše znamená, že Räikkönen byl zdržen těmito jezdci úplně stejně dlouho. Někdo z vás může namítat, že nebýt jezdců okolo zpět, nebyl by rozdíl po těchto třech kolech stejný, ale naopak vyšší, Brazilec by si tak dokázal vyjet potřebné čtyři sekundy a zůstal by v čele závodu. To jsou ale pouhé dohady, a jak by to bylo doopravdy se nikdy nedozvíme.
 
V pátek večer už bylo u McLarenu všem jasné, že Ferrari přivezlo do Magny Cours silnější vůz. Rozhodli se proto pro agresivní strategii. Natankovali oba své vozy na shodných šestnáct kol a doufali, že se jim podaří uzmout první řadu s lehčím vozem. McLaren si je moc dobře vědom, že Ferrari trpí v jízdě za ostatními vozy více než kdokoli jiný. Proto plánovali udělat si ze začátku co největší náskok, aby vydrželi v čele závodu. S možností jízdy na tři zastávky mohli plánovat načasování jejich zajetí do boxů flexibilněji, doufali, že se tak jejich vozy zdrží v provozu co nejméně. Plán ale nevyšel. Hamilton ztratil 70 tisícin na pole position po chybě v posledním sektoru, zatímco Alonso byl dokonce nucen startovat z desáté pozice po problémech s převodovkou. Tato závada zaměstnala mechaniky McLarenu na dalších dvaadvacet hodin. Poničení převodovky bylo natolik složité a rozsáhlé, že dalo mechanikům velkou práci jí vůbec od motoru dostat, svůj úkol dokončili těsně před otevřením parc fermé. U stříbrných šípů tedy byli nuceni poslat do závodu svou jedničku s atrapou na převodovku a vnitřními porušenými částmi po předešlém selhání. Přes noc dokonce inženýři u McLarenu studovali data, jestli tím nemohl být poškozen celý motor. Přestože podstupovali určitý risk, rozhodli se ho ponechat. Jak se parc fermé v neděli o deváté hodině otevřelo, mechanici McLarenu začali montovat převodovku s novými částmi zpět do auta, skončili s tím až hodinu před závodem. Je tak trochu malý zázrak, že Alonso závod dokončil a prodloužil tak spolehlivost motoru Mercedes, nyní je to neuvěřitelných 1054 kol bez selhání pohonné jednotky, to čítá všechna kola v letošním ročníku formule 1.
 
S vítězstvím Kimi Räikkönena se šampionát opět lehce zdramatizoval, všichni čtyři soupeři bojující o titul mají nyní po dvou vítězstvích. Přesto finský Iceman ztrácí na Lewise Hamiltona velkou porci bodů, přesněji dvaadvacet. Britský miláček rovněž poodskočil Fernandu Alonsovi, rozdíl mezi nimi momentálně činí celých čtrnáct mistrovských bodů. Je až neuvěřitelné, že teprve nyní Hamilton poprvé v závodě nevedl a zrovnatak byl poprvé v závodě někým předjet, přesněji Räikkönenem krátce po startu. Ale i přesto zůstává Hamilton jediným pilotem, který v dosavadních devíti podnicích pokaždé stanul na stupních vítězů. Pokud ale touží po tom porazit v této statistice fenomenálního Michaela Schumachera, čeká ho ještě dlouhá cesta, německý mnohanásobný mistr světa má na svém kontě devatenáct pódiových umístění v řadě.
 
Ačkoli charakteristika okruhu ve Francii měla Fernandu Alonsovi sedět, španělský šampión nedokázal najít rychlost po celý víkend až do samotného závodu. Mohl skončit pátý, ale McLaren se mu rozhodl zvolit dvou zastávkovou strategii, což se ukázalo jako chybné rozhodnutí.
 
„Byla to naše chyba,“ přiznal Martin Whitmarsh. „Dali jsme Fernandovi moc málo času na jízdu v čistém vzduchu. To mělo za následek, že se propadl za Fisichellu a Heidfelda, které už jednou předjel.“
 
BMW si obhájilo svou třetí pozici s celkovými devíti body od Kubici a Heidfelda. Kubica uháněl, jako by nikdy nezažil hrůzostrašnou nehodu v Montrealu, dokonce prošel povinnými zdravotními testy FIA o deset procent lépe, než byl dosavadní rekord. Což popravdě není až takové překvapení, protože je absolvoval podruhé během čtrnácti dnů. Naproti tomu Heidfeld musel v pátek zkrátit svůj trénink o čtyřicet pět minut kvůli nesnesitelným bolestem zad během pravotočivých zatáček, na to samé si stěžoval také dříve při testech v Silverstone. Po lékařské prohlídce nebylo shledáno žádné poškození páteře. Přišlo se na to, že problém vyvolávají svalové křeče při vysokých přetíženích. Masáž a vyztužení zad tuto komplikaci vyřešili. Nick Heidfeld je také blízko prodloužení smlouvy s BMW o dva roky, její podepsání se dá očekávat v nejbližších dnech. Údajně dostane více peněz než má současně, ale zvýšení platu nebude takové, jaké by si představoval manažer německého pilota. BMW si totiž umělo spočítat, jaké byly varianty Heidfeldovo odchodu do jiných týmů, žádná nebyla atraktivnější. Závodník, který touží po úspěchu přeci nepodepíše Hondě, i když by tam získal mnohem více peněz...
 
Pokračování příště

Zdroj: GP2003

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Velká cena Francie 2009 opět na okruhu Magny-Cours - 26.6.2008
Glosa Tomáše Richtra - GP Francie - 25.6.2008
Přehled nejrychlejších kol - 22.6.2008
Přehled zastávek v boxech - 22.6.2008
Räikkönen po problémech druhý, Felipe Massa vítězem! - 22.6.2008

Reklama