clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

CCWS - 7. kolo - Místo činu: Toronto Exhibition Place

vydal: Michal Beran
zveřejněno: 5.7.2007, 08:50

počet komentářů: 0


Po závodě na přírodním okruhu pod horou Mont-Tremblant se séries Champ Cars přesouvá do ulic Toronta. Závod v Torontu je již dlouhodobě jednou z perel v kalendáři série. Po dlouhou dobu byl závod v prostoru výstaviště neodmyslitelně spojen se jménem kanadského pivovarského gigantu Molson, který po douhá léta zaštiťoval a sponzoroval všechny kanadské závody sérií CART/Indy Car a CCWS.

Rozkol a následný úpadek v americkém formulovém motorportu všal zasáhl i sem a v roce 2006 prodala divize Molson Sports and Entertainment práva k pořádání závodu přímo CCWS. K prodeji došlo jednak pro hospodářské potíže a změny v prioritách koncernu Molson a  jednak protože se Tony George pokusil přivést do Toronta závod série IndyCar. CCWS si tak pojistila jeden z nejdůležitějších závodů své sezóny. V letošním roce se navíc podařilo zajistit novou dlouholetou sponzorskou smlouvu s dalším pivovarským koncernem, firmou Steelback a zdá se, že závod v Torontu má před sebou další skvělou budoucnost.

Šťastnější doby: Dario Franchitti prolétá kolem Princess Gate, jedné z dominant okruhu, během závodu série CART v roce 2001

V Torontu se závod série CART jel poprvé v roce 1986, ale myšlenka na uspořádání závodu automobilů v prostoru, kde se konají slavné Kanadské národní výstavy je podstatně starší.

Toronto vděčí za své jménu jazyku indiánského kmene Huronů a ve svém původním významu znamenalo „místo, kde se setkávají lidé“. Oblast dnešního Toronta byla skutečně po dlouhá staletí místem hustého osídlení a díky dobře chráněnému přístavu se stala i přirozeným centrem novodobých osadníků v oblasti. Málokdo dnes ví, že první jméno, které kolonizátoři osadě dali znělo York, na počest vévody z Yorku. Dnešní jméno dostalo až v roce 1834 a po vzniku Kanady v roce 1867 se stalo jejím hlavním městem.
Oblast na břehu jezera nesoucí jméno Exhibition Place je místem konání výstav již od roku 1858. Později se stala místem konání již zmíněných národních výstav. Myšlenka na uspořádání závodu automobilů na výstavišti zazněla poprvé v roce 1968, ale trvalo dalších osmnáct let, než byla uskutečněna.
 
 
Konec startovní a cílové rovinky s typickými obrysy budou výstaviště
 
Nejslavnějším a nejúspěšnějším pilotem v Torontu je bezesporu Michael Andretti, který v rozpětí dvanácti let dokázal dosáhnout neuvěřitelných sedmi vítězství. Jeho výkon vynikne ještě více, uvědomíme-li si, že těchto vítězství dosáhl v době největšího rozkvětu CART, kdy byla série každoročně velmi vyrovnaná.
Okruh vedoucí z části výstavištěm zažil dvě přestavby. První po roce 1997, kdy došlo v Torontu k tragické nehodě Američana Jeffa Krossnoffa a další zažil okruh hned v roce následujícím.
 
Ze současných jezdců Champ Cars dokázali v Torontu zvítězit Justin Wilson, Paul Tracy a Sebastien Bourdais. Loňský vítěz A.J. Allmendinger odešel za penězi do série NASCAR a tak svůj loňský triumf neobhájí.
Místním hrdinou však zůstává nadále Paul Tracy: "Toronto je pro mne vždy nejdůležitějším závodem roku. Je to velmi osobní záležitost, protože místní fanoušci jsou jedineční a snažím se i pro ně zajet vždy co nejlepší výsledek." V letošním roce se však celý tým Forsythe Championship Racing spíše trápí a střídá okamžiky brilantních strategických rozhodnutí, které dovedly Paula Tracyho k vítězství v Clevelandu a Oriola Serviu k druhému místu v Long Beach s okamžiky naprostého zoufalství ohledně optimálního nastavení nových Panozů.
V zimním  období Forsythe propustil řadu klíčových členů týmu a asi není náhodou, že právě současný závodní inženýr Roberta Doornbose Mike Cannon dovedl v loňském roce k vítězství pro Forsythe Racing A.J. Allmendingera.
 
 
Stupně vítězů v roce 2006. Možná by tenhle okamžik A.J. Allmendinger rád vrátil zpátky
 
Toronto – Exhibition Place:
Délka trati: 1,755 míle, 12 zatáček
Loňský vítěz: A.J. Allmendinger (Forsythe Championship Racing)
Loňské pole position: Justin Wilson, 0:58.558
Rekord tratě:
Nejrychlejší kolo: 17.7.1999 Gil de Ferran 0:57.182
 
Časový program (SEČ):
Pátek 6. července
15:30 – volný trénink 1
19:15 – volný trénink 2
19:45 – kvalifikace 1
Sobota 7. července
15:30 – volný trénink 3
19:15 – volný trénink 4
19:45 – kvalifikace 2
Neděle 8. července
19:00 – Start Steelback GP of Toronto
 
Přímý přenos na televizním programu Eurosport2  začíná podle současného programu v 19:00 SEČ. Live timimg je možno sledovat na oficiálních stránkách série (aktuální verze Javy nutná)
 
Zajímavosti k Steelback GP of Toronto:
  • Největší počet vítězství – Michael Andretti (7), Al Unser Jr. (2) a Paul Tracy (2)
  • Největší počet pole position – Emerson Fittipaldi (3)
  • Největší počet vozů na startu – neuvěřitelných 31 vozů v roce 1994.
  • Nejmenší počet vozů, které dokončily závod – 7 v roce 1987
  • Nejdelší závod se zde jel v roce 1990. Trval 2 hod 13min 26.000sekund.
  • Největší počet jezdců (6) se na vedoucí pozici vystřídal v letech 1989 a 1998

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ohlédnutí za Steelback GP of Toronto - 15.7.2007
Will Power zvítězil v dalším divokém závodě v Torontu - 8.7.2007
Bourdais získal 28. pole position své kariéry - 8.7.2007
Bourdais po strhujícím souboji se Serviou první - 6.7.2007
Bourdais nejrychlejší v ranním tréninku - 6.7.2007

Reklama