clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ohlédnutí za Velkou cenou Francie - 2.díl

vydal: Marek Zbořil
zveřejněno: 5.7.2007, 20:10

počet komentářů: 0


Honda se poprvé předvedla hned s pětatřiceti aerodynamickými inovacemi a upravenou přední nápravou zlepšující jízdní vlastnosti vozu. Tato snaha se sice neprojevila až natolik v kvalifikaci, zato v delších stintech dala jezdcům přecijen mnohem více jistoty. Technický ředitel Shuhei Nakamoto se domnívá, že jejich monoposty zrychlily až o půl vteřiny na jedno kolo. Jenson Button uzmul první bod pro tým díky tomu, že vydržel v prvním úseku před zastávkou v boxech na trati o dvanáct kol déle než Rosberg, navíc celkově šestý nejrychlejší čas v závodě dává tušit skutečný pokrok Hondy.
Japonskou automobilku brzy čekají personální změny, přijme do továrny mnoho svých staronových zaměstnanců, protože poté, co Honda nechala několik zkušených pracovníků odejít, zjistila, že to nebylo úplně nejlepší rozhodnutí, a nyní je nabírá zpátky. Z BMW přijde Jörg Zander(šéfdesigner) a John Owen(pracující na aerodynamice), zatímco Loic Bigois(aerodynamika) se vrátí z Williamsu a Peter Coysh(aerodynamika) opustí McLaren. BMW utrpělo přetahováním vysokých pracovníků nejvíce, protože ho navíc opouští Martin Bester zabývající se rovněž aerodynamikou, který je na cestě do Williamsu. BMW tak bude mít plné ruce práce nahradit kvalitně takové množství lidí z jediné oblasti.
 
„Je to cena za to, že jsme třetí v šampionátu,“ posteskl si Willy Rampf, technický ředitel. „Najednou se všichni naši lidé stali atraktivními pro ostatní týmy.“
 
Nový přístup Hondy je výsledkem snah Jensona Buttona, který po květnových značně nepodařených testech v Barceloně odcestoval přímo do Tokya, aby nastínil prezidentu automobilky, Takeu Fukuimu, současnou zoufalou situaci v týmu. Fukui začal okamžitě jednat a jmenoval jako hlavního konzultanta Masaaki Kata, člověka s mnoha zkušenostmi, Kato byl dokonce inženýrem přes motory ve zlaté éře Hondy na konci osmdesátých let. Právě on je člověk, který může zhodnotit situaci mnohem přesněji, než jak byla prezentována ústy Nicka Frye a sportovního ředitele Wada, zatímco Buttonova iniciativa napovídala mnohem více, jak nekompetentní lidé jsou v managementu týmu.
 
Renault si sliboval od Velké ceny Francie mnohem lepší výsledek, než jakým bylo šesté místo, hlavně po solidní kvalifikaci, kdy se Fisichella s Kovalainenem umístili na páté, respektive šesté pozici. Nová podlaha a upravená zadní náprava zmenšily ztrátu na přední týmy o tři desetiny na kolo, ačkoliv v závodě se jim nepodařilo docílit toho, co slibovaly povzbudivé tréninky. Naděje Kovalainena více méně vyhasly po postrčení a roztočení Trullim v zatáčce Adelaide. Fisichellovi pro změnu zkazila závod strategie. Renault mu natankoval sedmdesát kilogramů paliva při první zastávce u mechaniků, dostal tedy dost paliva na to, aby na trati vydržel od devatenáctého do padesátého kola, jenomže plná nádrž doslova zničila jeho pneumatiky. Fisichella si stěžoval na velkou nedotáčivost ve druhém stintu, to je také důvod, proč ztratil kontakt s Kubicou.
 
„Škoda,“ řekl Pat Symonds. „Mysleli jsme, že se vyrovnáme BMW.“
 
Povzbudivé časy Nelsonha Piqueta při testech v Silverstone vlévají týmu pro nadcházející Grand Prix Velké Británie optimismus do žil. Renault rovněž vzhlíží k maďarské Velké ceně, kde představí nové přední křídlo, které by mělo stáhnout ztrátu na špičku ještě více.
 
Trojice Williams, Red Bull a Toyota opouští Francii s nulovým ziskem bodů, nejlépe si však vedl Williams. Rosberg měl opět smůlu, mohl startovat ze sedmého místa, kdyby mu převodovka náhle nezařadila při jeho posledním ostrém kvalifikačním kole neutrál, což ho odsoudilo startovat až jako devátý. V závodě ale Rosberg nebyl schopen držet krok s Buttonem. Oproti tomu Red Bull po celý víkend nenašel grip, no alespoň dovezl oba vozy do cíle. To bylo pro oba jezdce tak trochu překvapením, protože v trénincích každému z nich selhala převodovka s podobnými problémy. Coulthard si přecijen odváží z Francie do Silverstone jedno pozitivum, brzy bude oficiálně oznámeno prodloužení smlouvy s Red Bullem o další rok. V čase, kdy je v kurzu mládí, tak stále zkušenost má svoje uplatnění ve formuli 1. Rovněž Rubens Barichello je blízko uzavření smlouvy s Hondou, zatímco Ralf Schumacher opět prohlásil: „Příští rok budu v F1 na sto procent.“ Toyota neprojevila žádné zásadní zlepšení, když Ralf zvládl zajet jen osmý nejrychlejší čas, zároveň je nutno přiznat, že na body neměl moc velkou šanci, protože byl držen za Barichellovými zády.
 
Schumacher není v rozhovorech pouze s Toyotou, ohledně svého kontraktu má jednu alternativu, Toro Rosso. Po obrovském zklamání obou pilotů, jak Liuzziho, tak Speeda, Gerhard Berger a šéf týmu Franz Tost hledají někoho se zkušenostmi. Další variantou je Sebastien Bourdais, na kterého mají opci do konce měsíce. Ralf Schumacher má ale jednu výhodu, kromě obrovských zkušeností za ním stojí Kingfisher airlaines, současný sponzor Toyoty, s kterým má Němec dobré kontakty. A vzhledem k tomu, že ve formuli 1 hráli peníze vždy svou roli, Toro Rosso by jejich nápis na svém voze určitě rádo uvítalo. Dalším na seznamu jezdců pro příští sezonu je u druhého týmu Red Bullu Sebastien Vettel, dokonce se mluví o tom, že by nahradil Scotta Speeda ještě v této sezóně, aby své zaměstnavatele přesvědčil o tom, jestli si závodní místo příští rok zaslouží, nebo ne. Ale má to háček: „Vettel je pro nás zajímavý pouze za předpokladu, že ho vyvážeme ze smlouvy s BMW minimálně na dva, spíše však na tři roky,“ řekl Berger.
Skaut pilotů Red Bullu, Helmut Marko, stále věří Liuzzimu a Speedovi, ale jeho argumentace je čím dál tím směšnější, protože oba ztrácí až půl sekundy v kvalifikaci oproti tréninkům.
 
„Nedokážu pochopit, proč ztrácí půl sekundy tam, kde je čas důležitý,“ podivoval se Franz Tost. „Ostatní jezdci naopak půl sekundy v kvalifikaci najdou.“
 
Letos se Grand Prix v Magny Cours jela patrně naposledy, ale Bernie Ecclestone se tu ani neobtěžoval ukázat. „Nesnáším pohřby,“ nechal se slyšet. Ve skutečnosti ale byl v Las Vegas, kde se znovu snažil získat smlouvu pro pořádání závodů formule 1. Jeho chování by se dalo interpretovat jako poslední pokus dostat francouzské autority pod tlak a vymámit z nich šestnáct milionů dolarů, aby se mohlo ve Francii jezdit i do doby, než bude postaven okruh v Paříži. Jako v ostatních zemích, i ve Francii chce Bernie Ecclestone krytí Velké ceny místní vládou. A protože současný premiér je fanda motor sportu, vidí v tom Ecclestone šanci. Francois Fillon v letošním ročníku odmával sérii Le Mans a dříve dokonce jezdil formuli Renault. Bez podpory z venčí bude sedmnáctá GP Magny Cours zároveň i tou úplně poslední, a to i navzdory vlně kritiky. Magny Cours hostilo více Velkých cen, než jakýkoli jiný francouzský okruh, až na druhém místě je Paul Ricard se čtrnácti závody.

Zdroj: GP2003

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Velká cena Francie 2009 opět na okruhu Magny-Cours - 26.6.2008
Glosa Tomáše Richtra - GP Francie - 25.6.2008
Přehled nejrychlejších kol - 22.6.2008
Přehled zastávek v boxech - 22.6.2008
Räikkönen po problémech druhý, Felipe Massa vítězem! - 22.6.2008

Reklama