clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

McLaren může být rád za milosrdný trest

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 14.9.2007, 17:40

počet komentářů: 0


Z rozsáhlého odůvodnění rozhodnutí Světové rady, o kterém jsme informovali zde, vyplývá, že McLaren měl k dispozici daleko více informací, než jak McLaren proklamoval, a že o nich diskutovalo více členů McLarenu než jen bývalý šéfkonstruktér Mike Coughlan. Mezi nimi byli i jezdci Pedro de la Rosa a Fernando Alonso, kterým během vzájemné komunikace muselo být jasné, že se jedná o inkriminované informace Ferrari.

Jezdci ovšem vyváznou bez trestu, neboť FIA jim zaručila imunitu, budou-li spolupracovat. Oba na žádost McLarenu podali zprávu FIA, Lewis Hamilton odpověděl, že žádné informace k dispozici nemá.

Váhové rozložení

21. března 2007 například Pedro de la Rosa napsal Miku Coughlanovi e-mail:

"Ahoj, Miku, víš o váhovém rozložení červených vozů? Bylo by pro nás důležité, takže bychom to mohli vyzkoušet na simulátoru. Díky. Budu na simulátoru zítra. Pedro."

25. dubna v odpovědi na de la Rosův e-mail mj. Alonso píše:

"...jejich váhové rozložení mě překvapuje, nevím, jestli se na to dá 100% spolehnout, ale rozhodně to budí pozornost."

Téhož dne de la Rosa odpověděl:

"Jsou to informace spolehlivé. Jsou od Nigela Stepneye, jejich bývalého šéfmechanika - nevím, co dělá teď. Hodně se kamarádí s Mikem Coughlanem, naším šéfkonstruktérem, jemu to řekl."

Z komunikace bylo zřejmé, že de la Rosa neměl nejmenší problém váhové rozložení Ferrari vyzkoušet na simulátoru, a dokonce po tom toužil. Vzhledem ke složitosti to ovšem nešlo.

Flexibilní křídla a areo rozložení

25. března 2007 de la Rosa píše o testech systému, který je "kopií systému, který asi používá Ferrari".

Vzduch v pneumatikách

Pedro de la Rosa v e-mailu Alonsa vyzývá, aby vyzkoušel vzduchovou náplň pro pneumatiky, která má vliv na provozní teplotu pneumatik a tím pádem jejich opotřebení. "Je to jednoduché!" Alonso reaguje se stejným zájmem a že to musí vyzkoušet během testů.

Brzdy

E-mailová komunikace mezi de la Rosou a Coughlanem nejen dokazuje, že navzdory jeho tvrzení měl Coughlan naopak velmi dobře prostudovány materiály Ferrari, ale že McLaren již pracoval na brzdovém systému založeném na konceptu Ferrari. Další komunikace s Alonsem potvrzuje dobré povědomí o řešení Ferrari a popírá, že by McLaren tímto řešením nezískal žádnou výhodu - naopak.

Strategie

Nigel Stepney z Ferrari upozornil McLaren na skutečnost, že během Velké ceny Austrálie zastaví Kimi Räikkönen k první zastávce v 18. kole. Podobné informace McLaren obdržel i v Bahrajnu. Znamená to, že minimálně při těchto příležitostech McLaren věděl o strategii Ferrari a že Nigel Stepney prováděl sabotáž svého týmu. Navíc, jezdci si byli vědomi citlivosti získaných informací, ale neudělali nic, aby někoho informovali.

Komunikace Nigel Stepney - Mike Coughlan

Italskou policií byly předloženy důkazy, že si Coughlan a Stepney vyměnili desítky mailů, telefonátů a stovky SMSek, frekvence komunikace narostla během testů Ferrari v Malajsii a během závodů v Austrálii, Malajsii, Bahrajnu a Španělsku. Je také zřejmé, že transfer informací se neomezil jen na zmíněný 780stránkový dokument.

Získané informace také vyvrací fakt, že by Coughlan a Stepney komunikaci vedli s cílem získat zaměstnání u jiného týmu, naopak, vzhledem k tomu, že komunikace byly vedeny kolem testů a závodů, tak se vztahovaly přímo k nim.

A ačkoli se nepodařilo prokázat, že byla někteřá řešení promítnuta do vozů McLaren, benefit při Coughlanově rozhodování díky držení těchto informací je podle Světové rady zřejmý (například kterým oblastem dát prioritu a na které oblasti zaměřit vývoj).

Jonathan Neal

Světová rada ohodnotila akce výkonného ředitele McLarenu Jonathana Neala, kterému Coughlan poukázal na některé kresby, jako na nedostatečné. Neal jen řekl Coughlanovi, že by tyto materiály neměl mít.

Povaha informací držených McLarenem

Světová rada také rozhodla, že charakter informací, které měl Coughlan k dispozici, je důležitá, narozdíl od tvrzení FIA. McLaren tím tedy získal a nebo mohl získat jasnou výhodu.

Rozhodnutí Světové rady

Původní rozhodnutí Světové rady ona sama posvětila: McLaren porušil Článek 151 c) Mezinárodního sportovního řádu. Tenkrát ale neměla důkazy, kterými by dosvědčila získanou výhodu McLarenu.

McLaren se v Paříži bránil tím, že Světová rada nemá právo udělit trest, leda by prokázala aplikaci řešení na vozy McLarenu formou typickou například pro soudní znalce. To ale Světová rada odmítla - nemusí zkoumat rozsah provinění, stačí samotný fakt provinění.

Světová rada mohla již 26. července udělit McLarenu trest, ale rozhodla se neučinit tak. S novým slyšením ale vyšly na světlo nové skutečnosti:

  • Mike Coughlan toho věděl daleko více než se dříve předpokládalo
  • Tyto informace byly dále distribuovány (minimálně Pedro de la Rosa a Fernando Alonso)
  • Tyto informace obsahovaly nejen tajné technické informace, ale informace ohledně strategie Ferrari
  • Pedro de la Rosa věděl, že se jedná o informace, které neměl dostat, chtěl jich využít na simulátoru
  • Tyto informace de la Rosa diskutoval s Fernandem Alonsem
  • Je zřejmý úmysl zaměstnanců McLarenu tyto informace dále využít při testech - pokud se tak nestalo, tak pouze díky technickým omezením
  • Coughlanova role v McLarenu byla takové povahy, že McLaren získal výhodu ve skutečnosti, že Coughlan má inkriminované informace k dispozici

Dle Světové rady je také velmi nepravděpodobné, že Pedro de la Rosa byl jediným zaměstnancem, se kterým Mike Coughlan tyto informace diskutoval a že o informacích museli vědět i další zaměstnanci.

Dle Světové rady je tedy zřejmé, že McLaren získal výhodu, ačkoli tuto výhodu není možné kvantifikovat.

Světová rada proto sáhla již ke známemu trestu. S ohledem na své dřívější záruky Světová rada ušetřila konkrétní osoby individuálních trestů (jde zejména o Fernanda Alonsa a Pedra de la Rosu).

McLaren má právo se odvolat k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA. Toto odvolání ale nebude mít odkladný účinek.

Zdroj: Formule.cz, FIA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari: Hamilton bude muset za titul poděkovat i nám - 2.10.2007
FIA: McLaren vyřadíme v roce 2008, bude-li to nutné - 25.9.2007
Speciál: Jeden den se Světovou radou - 21.9.2007
FIA zveřejní přepis zasedání Světové rady - 17.9.2007
Max Mosley by odebral body i jezdcům McLarenu - 17.9.2007

Reklama