clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

S KERS či bez něj, toť otázka

vydal: Martin Ševčík
zveřejněno: 24.7.2008, 07:40

počet komentářů: 0


Kinetic Energy Recovery Systems neboli KERS. Tuto zkratku budeme slýchat ve druhé polovině letošní sezony a po jejím konci stále častěji. Pro příští ročník FIA totiž povolila používání tohoto systému rekuperace energie. Není však vůbec jasné, zda s ním týmy při GP Austrálie 2009 pojedou.
 
Stejně jako každá nová technologie i aplikace systému KERS se neobejde bez počátečních problémů. V případě shromažďování energie je to však ještě o něco těžší, jelikož týmy se pouštějí do něčeho, s čímž nemají žádné zkušenosti.
 
Shromažďovat energii a poté ji pomocí stisku tlačítka zase uvolňovat a získat tak větší výkon s sebou navíc přináší pochopitelně mnohem větší bezpečnostní rizika než změny, se kterými se stáje musely vyrovnat v předcházejících sezonách jako např. adaptovat vůz pro jízdu bez kontroly trakce apod.
 
Nedávné nehody v továrně Red Bullu (více zde) a při testech BMW (více zde) udělali z KERS už nyní dalšího strašáka formule 1.
 
"Velmi usilovně se snažíme o to, abychom měli bezpečný KERS, se kterým se dá závodit. Zda je něco takového vůbec možné, se teprve uvidí," prohlásil v Německu prezident Toyoty John Howett.
 
Podle něj se podaří většinu problémů s KERS překonat, otázkou je, zda přitom bude možné zaručit dostatečnou úroveň bezpečnosti. Howett proto pochybuje, že bude systém připraven pro první závod nové sezony.
 
Bezpečnost je však jen jedno z kritérií. Technický ředitel Hondy Ross Brawn si není jistý, zda použití KERS představuje jednoznačnou výhodu. Ani druhý japonský tým proto neví, zda s touto technologií nastoupí už v Melbourne 2009.
 
"Na to je ještě příliš brzo. Nový vůz je každopádně postaven tak, aby mohl KERS využívat, a pokud to bude znamenat jednoznačné navýšení výkonnosti, začneme s tím závodit," uvedl Brown. Honda je přitom považována za tým, které s rekuperací energie začal testovat jako první.
 
"KERS zvyšuje výkon, ale nevýhodou je adaptace a instalace všech jeho elementů. Současný vliv na zvýšení výkonnosti je možná malý,  ale ještě jsme neobjevili celý jeho potenciál a nepřišli na to, jak jej plně využívat."

Zdroj: Autosport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Fotomozaika z GP Evropy - 25.8.2008
Hamilton do závodu málem nestartoval - 24.8.2008
Přehled nejrychlejších kol - 24.8.2008
Přehled zastávek v boxech - 24.8.2008
Luca Filippi potrestán za kolizi s Romainem Grosjeanem - 24.8.2008

Reklama