Přehled hmotností vozů po kvalifikaci již letos neuvidíme |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Pavel Fabry počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Mezinárodní automobilová federace vydala konečnou verzi letošních sportovních regulí pro Mistrovství světa formule 1. Proti poslední verzi došlo k několika změnám. Letos už například nebude platit loni zavedené pravidlo, podle kterého byly po kvalifikaci zveřejňovány hmotnosti vozů. Veřejnost tak okamžitě věděla, kdo jel poslední část kvalifikace s lehkým vozem a kdo je naopak rychlý i s větším množstvím paliva. Od sezony 2010 je však tankování během závodu zakázáno a všichni tedy před startem nádrž naplní. FIA se proto rozhodla pravidlo o zveřejňování hmotností vozů po kvalifikaci odstranit. Jenže i přesto, že množství paliva už letos nebude základem strategie, bylo by zajímavé sledovat, čí vůz spotřebuje méně paliva a o kolik může být lehčí než soupeři. Se zákazem tankování můžeme očekávat zkrácení pobytu jezdce v boxovém stání. Tým Williamsu dokonce při svém nácviku dokázal tuto dobu dostat pod tři sekundy! Není pochyb o tom, že týmy se nyní budou snažit průběh zastávky v boxech optimalizovat tak, aby byla ještě kratší. FIA ale v tomto směru zavedla jisté omezení, týmy nebudou smět ke zvedání vozu používat jakákoliv zařízení poháněná jinou než lidskou silou. Pravidlo 23.1 c) říká: "Poháněná zařízení, která pománají zvedat jakoukoliv část vozu, jsou v boxové uličce během závodu zakázána." FIA ve finální verzi pravidel také potvrdila nový bodovací systém 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Odpověděla zároveň na otázku ohledně použití pneumatik ve třetí části kvalifikace a na startu závodu. Jezdci, kteří do Q3 postoupí, budou muset zde použité pneumatiky nasadit také na startu závodu. Další upřesnění se týká rezervních jezdců. Pokud zastupující jezdec v uplynulých dvou kalendářních letech nezávodil ve formuli 1, může absolvovat jeden testovací den a to v rozmezí čtrnácti dnů před a čtrnácti dnů po daném závodě. Test se však nesmí konat na žádné trati, která je součástí aktuálního kalendáře formule 1. Pokud ale tým využije možnosti tohoto extra testovacího dne a rezervní jezdec nakonec není nasazen, tým přijde o jeden testovací den v předsezonních testech pro následující sezonu. Upraveno bylo tak pravidlo o limitu použitých motorů za sezonu a penalizace, která jezdce postihne, pokud limit překročí. Maximálně je možné za sezonu použít osm pohonných jednotek. Článek 28.4 a) říká: "Musí-li jezdec použít víc než osm motorů, bude odsunut o deset míst na startovním roštu prvního podniku, ve kterém je tento motor použit. Pokud jsou během jednoho podniku použity dva motory přes limit, bude jezdec odsunut o deset míst na startovním roštu příštího podniku a toho následujícího." Změny se dotýkají také nepovedeného startu do zaváděcího kola. Nové pravidlo říká, že pokud se jezdci nepodaří včas odjet ze startovního roštu a ztratí nějaká místa, bude muset startovat z boxů. FIA navíc stanovila, že některé komponenty vozu musí být před začátkem letošní sezony homologovány a pak už nesmí být v průběhu sezony změněny, i kdyby k tomu tým nutily problémy se spolehlivostí nebo bezpečností. Jedná se o kokpit, hlavní a vedlejší struktury chránící jezdce při převrácení vozu, přední, zadní a boční nárazové struktury a přední a zadní kola. Zdroj: Autosport, Foto: Martin Ševčík Komentáře ke článku
|
Reklama