Bylo to asi nejmilejší setkání s expilotem F1, které jsem zažil. Patrick Tambay přijel do Brna se synem Adrienem, pilotem týmu Antonína Charouze v nové sérii Auto GP.
První sezení bylo ve VIP salonku na do boxy. Novináři, Antonín a Jan Charouzovi, Tambayovi, Tomáš Kostka a Walter Grubmüller. To vám přece nedá, neptat se expilota Ferrari F1 na "tu" dřívější dobu. Na ty roky, kdy jsme se mohli zbláznit čekáním na nedělní noční záznamy Velkých cen s PANEM HLASEM Lubošem Pecháčkem.
"Pořád sedí ve formulích lidé, auta mají pořád čtyři kola a volant a stopky měří pořád stejný čas," řekl Patrick Tambay ke srovnání F1 teď a tenkrát. V Brně byl poprvé a jakmile si trať projel – sice jen po takzvané obslužce – v očích mu zajiskřilo.
Brno si zamiloval
"Máte to tady krásné. Je to okruh, který mi hodně připomíná Spa. Miluju takové dráhy. Dlouhé rychlé zatáčky, to bylo vždycky moje. Nemám rád kosy. Šikany, před kterými musíte auto skoro zastavit. Kdybych ještě závodil, do Brna bych se moc těšil," vyprávěl vítěz dvou Velkých cen F1.
Když jsme se pak potkali na schodech, děkoval mi za otázky. Rozesmál jsem se: "Ale Patricku, to já děkuju vám. Vždyť jsem vás sledoval jako kluk a teď se takhle potkáme. To jsou opravdové radosti."
Během víkendu Jarní ceny Brna jsme se potom potkali několikrát. Většinou u kávy či sklenky vody v zázemí Charouzovic týmu. "Nene, nemám s manažerováním Adriena nic společného. Jsem jen otec. Otec, který si vyrazil na závody. Ani spolu nežijeme. Já jsem ve Francii, syn bydlí se svou mámou ve Švýcarsku," povídal Patrick Tambay. "Ale nemusím vysvětlovat, jak si přeju, aby se Adrienovi dařilo, že?"
Kamarád Gilles Villeneuve
Bylo znát, že si výlet do Brna užívá. Jeho havraní vlasy jsou už dávně stříbrné, ovšem elegance jako vystřižená ze starých dobrých francouzských filmů zůstala. Jen ta patka, kterou si vždy upravoval, aby dobře seděla v nehořlavé kukle před nasazením přilby, je už méně hustá... Zažil dobu, kdy ve formuli 1 závodily doslova zástupy Francouzů. Laffite, Jarier, Pironi, Depailler, Arnoux, Jabouille, Tambay…
"Nejlepší kamarád? Nikdo z těchto chlápků, i když všichni byli určitě fajn. Skutečným kámošem byl Gilles. Gilles Villeneuve. Dodnes mi je líto, že tak krátce," zavzpomínal na životního přítele. Případné smutnění ovšem rychle zahnal: "Takový Jarier, to vám byl chlápek. Jean-Pierre, to byly vždy houfy dívek. On měj jasné priority, dívky a pak závodění," smál se už zase Patrick Tambay.
Podobně se bavil i při vzpomínání na šampionát Can-Am, ve kterém se stal šampionem, než vstoupil do F1. "No tak to byla samozřejmě úplně jiná sféra. Americké závodění bylo tenkrát a je i dosud jiné. Uvolněné, pohodové s mnohem více přátelskými vztahy," dodal Patrick Tambay.
První byl Brancatelli
Když jsem v úvodu psal, že brněnské seznámení s Patrickem Tambayem bylo asi mým nejmilejším setkáním s expilotem F1, tak musím vzpomenout další velké sympaťáky. Takový Emerson Fittipaldi v pražské Ville Barrandov či při testování v Brně 2006 (o jízdě Pendolinem na A1GP nemluvě) nebo Denny Hulme v Brně 1986 – to byl vyloženě přírodní úkaz, šampion F1 v Brně na staré trati!
Úplně první jezdec F1, kterého jsem se takzvaně dotkl, byl Gianfranco Brancatelli. Bylo to v Brně 1980, já se k němu dostal přes plot – seděl na kempinkové židli v prachu parkoviště závodních strojů s kolegou Mauriziem Micangelim - a jeho podpis v programu mám dosud.
Jasně, vím, co chcete nejspíš říct, co Brancatelli ve F1 dokázal? Je pravda, že zhola nic. Ale pro mě byl zkrátka tím prvním…
Patrick Tambay
Narozen: 25/06/1949 v Paříži Kariéra F1: 123 GP, 2 výhry, 103 body, stáje Surtees, Theodore, McLaren, Ligier, Ferrari, Renault, Lola Haas Kariéra ostatní: Vítěz Can-Am 1977 a 1980 (Lola Chevrolet), 4. ve 24h Le Mans 1989 (Jaguar), několikanásobný účastník Rally Dakar Zajímavost: Je kmotrem Jacquese Villeneuvea
43367
43370
43373
43376
43379
43382
43385
43388
43391
43394
43397
43400
43403
43406
43409
43412
43415
43418
43421
43424
43427
43430
43433
43436
43439
43442
43445
43448
43451
43454
43457
43460
43463
43466
43469
43472
43475
43478
43481
43484
43487
43490
43493
43496
43499
43502
43505
43508
43511
Zdroj: Martin Straka, Týdeník Sedmička, Foto:
Martin Straka
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.