clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Nestárnoucí závodník i zatáčka. Lamy a Farinka

vydal: Martin Straka
zveřejněno: 29.9.2010, 08:00

počet komentářů: 0


Byli jste někdo v Brně v roce 1992 DTM? Pokud ano, musíte si vzpomenout na Pedra Lamyho. Tenkrát, jako dvacetileté ucho všechny válcoval v německé formuli 3. Portugalec jel v týmu Williho Webera, s nímž mimochodem úzce spolupracoval také opavský závodník Tomáš Karhánek.

Z Brna do Atlanty
Proč to beru tak zeširoka? Protože expilot F1 v týmech Lotus a Minardi byl největší hvězdou Podzimní ceny Brna a jakmile jsem ho po dvou letech viděl „live“, říkal jsem si s kamarádem Jiřím Nezdařilem, že ten chlápek snad vůbec nestárne.

"Tyjo, Jura, ten Pedro vypadá stejně jako ve dvaadevadesátém. Vzpomínáš? Jak všem ujížděl v eftrojce. Jak on to dělá. To bude asi tím Atlantikem, co mu doma šplouchá za okny," řekl jsem Jirkovi, který v Brně slouží jako maršál v depu. V civilu je lékař a ve volnu motoristický nadšenec a novinář, jenž mimo jiné jezdí pravidelně na 24h Le Mans.

"To víš, Martin, to je ta pohoda, žádné stresy, tovární pilot Peugeotu. Samá parádní angažmá a určitě i ten Atlantik. Prostě pohodář. Šíleně rychlý pohodář," prohodil Jirka. Dodal jsem jen jasnějasně, že ještě Portské v tom musí hrát roli, pomysleli jsme na prosluněný Lisabon a šli dál boxy pod šedivou brněnskou oblohou, z níž šel k zemi chladný déšť.

José Pedro Lamy Mouro Vicoso, jak se šampion Le Mans Series přesně jmenuje, jel v českém mistráku podruhé. Stejně jako přeloni v týmu Antonína Charouze, který s ním a dánským jezdcem, také expilotem F1, Nicolasem Kiesou, tvoři posádku Mercedesu Benz DTM C-Klasse. "Rád jsem přijal Tonyho pozvání. Závod s takovým autem, jako je speciál DTM, to je vždycky potěšení. Jestli dostanu nabídku, s chutí přijedu i za měsíc na šestihodinový Epilog," řekl Lamy poté, co s kolegy ovládl sobotní tříhodinovku.

V podstatě rovnou z Brna si to namířil do USA.  V sobotu nastoupí v Atlantě do jednoho z největších zámořských závodů, do Petit Le Mans. Samozřejmě za Peugeot Sport, čili jako jeden z hlavních favoritů na celkové vítězství i triumf ve třídě LMP1 . Bude to další bitva francouzského týmu s největším konkurentem, stájí Audi. "Nemůžu se dočkat, i proto, že okruh Road Atlanta je vyloženě závodnická dráha," dodal Pedro.

Vzpomínka ve Farince
Vždy, když jedu na závody do Brna, přijíždím nebo odjíždím tak, abych se dotkl starého, původního Masarykova okruhu. Jednou to beru od Žebětína doprava přes Veselku, jindy zase doleva. Směrem k Baltisbergerově zatáčce, Farinově zatáčce, Zatáčce u lomu…

Baví mě to. Pro všechny ty zážitky a vzpomínky, které jsem podél starého okruhu zažíval. Panejo, od roku 1980… Ve dvanácti to bylo poprvé. S rodiči. Od třiaosmdesátého už sám nebo s kamarády. Ruksak a v něm foťák. Nejdřív Směna 8M, pak Zenit, Practica…

Letos je to osmdesát let, co se v Brně závodí. Obrovská tradice. Nikdy se mi nepodařilo strávit závod na asi, ne asi, určitě, na nejslavnějším místě, ve Farinově zatáčce. Když jsem byl malý, táta Vít můj nesměle smělý dotaz vyřídil razdva: "Tam se přece nebudeme mačkat a stejně je tam dávno předem vyprodáno." Ovšem byl tak šikovný, že nějakým kouzlem nás dostal do vnitřku Veselky, dalšího MÍSTA. Z této zatáčky je od letoška mimochodem kruhový objezd.

Z Farinky „kulaťák“ nejspíš nikdy nebude, ale tato levá, klopená, záludná zatáčka má od neděle svůj památník. K jeho odhalení jsem nemohl přijet, ve stejnou dobu se na autodromu závodilo, tak jsem se tam zastavil cestou domů. Za kamennou vzpomínkou stojí Jiří Řezáč, dlouholetý komentátor brněnských závodů. Díky za tu práci, že toto výjimečné místo v motoristickém světě má svou další vzpomínku. Giuseppe Farina, šampion F1, podle kterého se tento úsek jmenuje, by měl určitě také radost.

Masec v muzeu a mistrák jinak?
Skvělá zpráva pro všechny, kteří s Masarykovým okruhem cokoli mají. Brněnské technické muzeum připravilo výstavu „Masec“ aneb 80 let Masarykova okruhu. Začne 5. října a skončí 28. února 2011. O této expozici, stejně jako nové podobě českého okruhového mistrovství zase příště.

Teď jen stručně – slovenský závodník a šéf tamní okruhové komise Miro Konopka přišel s nápadem společného šampionátu Slováků, Čechů, Poláků a Maďarů. O víkendu říkal, že Poláci a Maďaři jsou pro. Čeká prý jen na Čechy. Podle mě je to výborný nápad. Který už tak poutavé závody může posunout ještě dál.

Díky za pozornost, jedu fotit a pustit si album For Semafor, parádní věc, v níž legendární kusy dvojice Suchý&Šlitr hrají kapely jako Tatabojs, MIDI LIDI nebo Allstar Refjúdži Band Sluníčko…

Váš Martin Straka, Týdeník Sedmička

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: Martin Straka, Týdeník Sedmička, Foto: Martin Straka, Týdeník Sedmička

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Martin Straka slovem i obrazem - 28.11.2016
Martin Straka otevřel stálou fotoexpozici - 28.4.2014
Pešek s Fabrym za kmotry Strakovy kolekce - 26.4.2014
Večer s Martinem Strakou a jeho fotografiemi - 2.10.2012
Martin Straka bude o své práci povídat v Praze - 27.9.2012

Reklama