GT1: Loučení se starým kontinentem |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Krejčík počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Podle původních představ organizátorů se měl osmý podnik MS GT1 konat v ulicích jihoafrického Durbanu. Při tiskové konferenci v srpnu na okruhu ve Spa vysvětlil vedoucí pořadatelské organizace, Stéphane Ratel, důvod letošního odvolání tohoto závodu: „Měl jsem souhlas durbanského městského úřadu k využití okruhu, jenž v minulosti používala A1 GP. První problém vznikl ze skutečnosti, že zbourali část okruhu z důvodu výstavby stadionu pro fotbalové mistrovství světa. Byl vytvořen nový návrh, ale FIA byla důslednější při jeho posuzování a po řadě jednání bylo potřeba úplné přepracování projektu. A tak i když magistrát souhlasil s těmito pracemi, nemohli je stihnout v požadovaném zbývajícím čase, proto byl závod odložen na rok 2011“.
Náhradním místem se stal nový okruh umístěný v severním Španělsku v nezávislé oblasti Navarra. Jihozápadně od Pamplony leží městečko Los Arcos, v jehož blízkosti byl letos 19. června otevřen nový zábavní areál se zaměřením na motorsport. Nabízí návštěvu automobilového muzea, motokárový okruh s délkou 731 nebo 995 metrů, necelý kilometr dlouhou dráhu s umělou závlahou pro nácvik řidičských dovedností – a okruh s třemi verzemi: dvě kratší o délce 1,3 a 2,6 km s možností souběžného pořádání rozdílných závodů a nejdelší 3,933km dlouhý okruh. Poslední zmiňovaná varianta s 800 metrů dlouhou rovinkou (na níž by F1 mohla jet 314 km/h) je připravena pro piloty vozů GT1. Minimální výškové rozdíly dráhy nebudou klást na jezdce větší nároky, což se ovšem nedá říci o šesti levých a devíti pravých zatáčkách technicky náročného okruhu. Pro představu jsou k dispozici dvě videonahrávky s virtuálním i skutečným průjezdem. První, čtyři minuty dlouhé video, je grafickým představením umístěním areálu a následně jízdou po okruhu ( Zde ). Druhý záznam znázorňuje amatérské záběry z místa spolujezdce vozu Ferrari F430 ( Zde ).
Závod světového šampionátu bude první mezinárodního akcí, přesto se ve startovním poli nachází piloti se zkušenostmi z tohoto okruhu. Německý tým z GT3, Fischer Racing, koncem září nasadil dvojici Fordů GT do závodu španělského mistrovství vozů GT. Za volanty se střídala čtveřice pilotů hájících barvy spřízněného týmu z GT1, Young Driver AMR. Rychlejší byla posádka Mücke/Nygaard, která dosáhla nejrychlejšího kola v čase 1:42,857. Silnější vozy GT1 by mohly tento okruh zvládnout o 3-4 vteřiny rychleji. Matteo Bobbi, který letos v první polovině roku pilotoval Maserati týmu Triple H Team Hegersport se po tříměsíční přestávce vrací do kokpitu vozu GT1. Šampión třídy GT z roku 2003 usedne za volant Fordu GT, jenž bude sdílet následující tři závody s Finem Markusem Palttalou. Černý Petr tak zůstal v rukou Renauda Kuppense.
Další ohlášenou změnou je premiéra Duncana Huismana ve špičkové kategorii GT. Poté, co mu unikl titul v holandském mistrovství GT4 o pouhé dva body si spraví chuť za volantem Corvette C6 týmu Mad Croc Racing. Jeho kolegou bude Pertti Kuismanen. Oproti minulému závodu je známé složení i druhého černého vozu belgického týmu. Xaviera Maasena bude opět střídat Julien Jousse, který se podruhé účastní závodu GT1 po předchozí kariéře ve formulových závodech.
Po dvou společných závodech posádky Westbrook/Prost z týmu Matech Competition bude v následujícím závodě kolegou britského jezdce jiný Francouz – Nicolas Armindo. Ten již letos v Silverstone pilotoval týmu Mad Croc Racing. Christopher Nygaard, který se z rodinných důvodů nechal v Portugalsku nahradit domácím pilotem Pedrem Lamym, opět nastoupí v týmu Young Driver AMR. Poslední změnou podle startovní listiny vydávané FIA je návrat Ricarda Zonty místo Jose Mentena, který zastoupil Brazilce v Algarve.
Rozpis kvalifikace a závodů.
Tento víkend dojde ke změnám v zaběhnutém režimu. Kvalifikaci proběhne jako obvykle v sobotu od 16,45. Na programu Sport 5 bude vysílána mezi 16,40 - 17,45. Změna se týká pořádání kvalifikačního závodu, jenž bude netradičně odjet v neděli mezi 10,00-11,00 (Sport 5 9,55 – 11,15). Evropskou část světovou šampionátu završí hlavní závod, který bude odstartován v neděli v 16,00 (Sport 5 15,55 – 17,15). Přenos závodů na stránkách šampionátu začíná cca 15 minut před zahájením závodu. Užitečné odkazy. GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů. Archiv nabízí kromě rozhovorů záznamy všech letošních hlavních závodů a sestřihy kvalifikačních závodů (ve Spa pouze hlavní závod). Celé kvalifikační závody jsou k dispozici cca jeden týden po závodě, poté zůstane pouze sestřih. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník Johnny Herbert. V Algarve závod uváděli komentátor David Croft a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon. Sport 5 Zde
Český televizní program specializovaný na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a loňský účastník GT3, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.
Zdroj: GT1, YouTube, Circuito Navarra, Wikipedia, Foto: Martin Straka, Týdeník Sedmička Komentáře ke článku
|
Reklama