clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

GT1: Samba v rytmu vysokootáčkových motorů

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 23.11.2010, 04:50

počet komentářů: 0


Více jak půl roku si účastníci světového mistrovství gétéček užívali cestování po evropských okruzích. Navzdory dlouhodobě příznivému podzimnímu počasí přichází přesun do Jižní Ameriky na závěrečnou dvojici závodů. První zastávkou bude průmyslově-zemědělský stát s ložisky naplněnými nerostným bohatstvím. Země proslulá svým karnevalem, ale i úspěchy sportovců na mezinárodní scéně. S pěti tituly z fotbalového mistrovství patří země na špičku v kopané, ale i osm titulů mistrů F1 během dvou dekád řadí tento stát na druhé místo v úspěšnosti v této disciplíně motorsportu. Jména šampiónů jimiž jsou Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet anebo Ayrton Senna odhalí název země i těm co doposud tápali – ano, jedná se o Brazílii. Přestože místní pilot Ricardo Zonta vybojoval s Klausem Ludwigem titul v kategorii GT v roce 1998, gétéčka zavítají do této země poprvé. Z řady tamních okruhů byl vybrán autodrom známý pod jménem Interlagos, který leží v jihozápadní části jedenáctimilionové metropole São Paulo.

Kulaté výročí Interlagosu.

První zmínky o Autódromo de Interlagos se objevují již v roce 1926, když realitní společnost vedená Louisem Romeo Sansonem zahájila návrh předměstské části rychle se rozvíjejícího São Paula, který zahrnoval komunikace, víceúčelové sportovní centrum a závodní okruh. Podle umístění mezi rozlehlými umělými jezery Guarapiranga a Billings vznikl název Interlagos znamenající v portugalštině mezi jezery. Politická situace v Brazílii a pád burzy v roce 1929 však ovlivnily přehodnocení plánů a tak k zahájení stavby došlo až v roce 1938. Při návrhu se Sanson nechal inspirovat nejlepšími okruhy své doby. Zároveň využil zkušenosti specializovaných inženýrů a techniků doplněných zkušenostmi závodníků. Výsledkem byl 7,96 kilometrů dlouhý okruh s 26 zatáčkami, který byl slavnostně otevřen až 12. května 1940. Podle původních představ stavitelů se jednalo o odložení o půl roku po vytrvalých podzimních deštích.

První mezinárodní akce se dočkal až o sedm let později v podobě pořádání závodu Grand Prix, předchůdce současné F1. Rekonstrukcí probíhající v letech 1968-1970 okruh splnil předpisy pro pořádání královské disciplíny motorsportu. Po úspěchu nemistrovského závodu v roce 1972 byl 7,873 kilometrů dlouhý Interlagos poprvé zařazen do kalendáře F1 od roku 1973. Zde s jednou přestávkou vydržel do roku 1980. Pak se jedno desetiletí diváci museli spokojit s nižšími sériemi. Mezitím byl v roce 1985 okruh přejmenován po tragicky zesnulém brazilském jezdci na Autódromo José Carlos Pace. Po přestavbě v roce 1989, při níž došlo ke zkrácení na 4,325 km, mohl okruh znovu přivítat vozy F1, které se sem pravidelně vrací do dnešní doby.

Vozy GT pod hlavičkou pořadatelské organizace Stéphane Ratel Organisation se zde objeví poprvé. Na piloty čeká patnáct zatáček, které absolvují proti směru hodinových ručiček – letos v jediném případě. Po poslední přestavbě v roce 1999 okruh měří 4,309 km. Nerovný asfalt je po kompletní obnově v roce 2007 minulostí, profil dráhy však nadále obsahuje zajímavé úseky s klesáním v prvním sektoru anebo stoupáním v závěrečné části okruhu.

Podaří se posádce Bartels/Bertolini získat titul již v Brazílii? Německo-italské duo má dobrou pozici k zisku již čtvrtého titulu (třetího v řadě) v kategorii GT1. Na druhého Mutsche mají slibný náskok 35 bodů, nevýhodou však bude 40 kilogramů závaží přidělovaného za úspěchy v předchozích závodech. Jejich tým Vitaphone Racing vede soutěž mezi týmy, zde má však jen 18 bodů k dobru.

 
Změny v sestavách týmů.

Tým Mad Croc Racing opět vyměnil kolegu Xaviera Maasena, místo Juliena Jousse pojede dánský pilot Thomas Serwin. Rodák z Aarhusu může vylepšit své zkušenosti s vozem GT1. V roce 2005 ve své jediné jízdě ukončil své účinkování po 23 kolech za volantem vozu Ferrari 550 Marranello. O rok později dostal dvě příležitosti v třídě GT2, tentokráte s modelem F430, opět z produkce Ferrari.

Při jezdeckých rošádách v týmu Triple H Team Hegersport nezbude v tomto závodě pro Berta Longina. Belgičan s výjimkou minulého závodu jezdil s vozem č.34 (Maserati MC12), minule zastupoval Altfrida Hegera ve voze č.33. V prvním voze tak opět pojede posádka Heger/Müller, v druhém Verdonck/Pier Guidi.
 
Časový rozpis přenosů.

Vzhledem k tříhodinovému časovému posunu proběhnou závody v podvečerních časech oproti obvyklým odpoledním přenosům evropských závodů. Přenosy GT1 TV začínají 10-15 minut před zahájením závodu. Časy v závorkách platí pro vysílání televize Sport 5.

Kvalifikace: sobota 27.11.                    12,00-13,00 (11,55-13,10)

Kvalifikační závod: sobota 27.11.          17,30-18,30 (17,25-18,40)

Hlavní závod: neděle 28.11.               18,00-19,00 (17,15-19,15)
 
Nezvykle brzo bude následovat další závod, již o víkendu 4.-5. prosince. Informace ke sledování tohoto závěrečného závodu, který se bude konat v Argentině, budou k dispozici během příštího týdne.
 
Užitečné odkazy.

GT1 TV Zde

Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů. Archiv nabízí kromě rozhovorů záznamy všech letošních hlavních závodů a sestřihy kvalifikačních závodů (ve Spa pouze hlavní závod). Celé kvalifikační závody jsou k dispozici cca jeden týden po závodě, poté zůstane pouze sestřih. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník Johnny Herbert. V Algarve závod uváděli komentátor David Croft a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
 
Sport 5 Zde

Český televizní program specializovaný na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a loňský účastník GT3, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.

Zdroj: GT1, GP Brasil, Wikipedia, Stop&Go, Foto: Martin Ševčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Češi ovládli kvalifikační závod na Slovakia Ringu! - 9.6.2012
Souboji nabitý závod vyhrál Krumm s Luhrem - 17.7.2011
GT1: Korida v Los Arcos - 28.6.2011
Tomáš Enge protnul první cílovou pásku v kvalifikačním závodě! - 4.6.2011

Reklama