clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

GT1: Argentinské finále

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 3.12.2010, 18:20

počet komentářů: 0


Horkem a urputnými souboji zchvácení jezdci nestačili vydechnout a již je čekal přesun z brazilského São Paula do sousední Argentiny. Zde se severovýchodně od města San Luis nachází turisty a rybáři oblíbené jezero Potrero de los Funes. Piloti gétéček se zde však pokusí ulovit poslední letošní porce bodů na stejnojmenném okruhu vinoucím se okolo jezera.
 
První verze okruhu pochází již z roku 1987, ale do širšího povědomí fanoušků motorsportu se dostal až v roce 2008. Byly to vozy GT1 a GT2, které pokřtily nový asfalt přestavěného okruhu. V reakcích pilotů lze vyčíst nadšení, ale i respekt: „Při první jízdě jsem byl trochu vystrašený – jedete 250 km/h mezi zdmi“ sděloval José Manuel Balbiani, pilot Ferrari 430 třídy GT2. Okruh a atmosféra závodu zcela uchvátily trojnásobného mistra GT1, Andreu Bertoliniho: „Chtěl bych okruh ohodnotit známkou deset z deseti! Je to první rok okruhu, přesto jsem nikde neviděl organizaci jako zde. Doufám, že zde budeme závodit dlouhou dobu; je zde skutečné zaujetí pro motorsport a je báječné vidět tolik diváků. Přeji si, aby okruh byl v kalendáři dalších deset let! Nejen italský závodník pilotující Maserati MC12 má znovu šanci překonat nástrahy 22 zatáček 6,249 kilometrů dlouhého okruhu. Členitější profil dráhy, ale především zdi lemující vozovku představují velkou výzvu pro piloty za volanty výkonných automobilů.
 
Změny jezdeckého obsazení.
V předchozím závodě se v poli objevila pětice domácích pilotů. Ani v jednom případě nebyli zmíněni v listině vydávané FIA před závodem v Interlagosu. Podle seznamu zveřejněného před argentinským závodem by se do kokpitů měli vrátit stálí piloti.
 
V Corvette týmu Mad Croc Racing (č.11) by si vedle Xaviera Maasena konečně měl odbýt premiéru Thomas Serwin. V Brazílii jejich využil pilot místního šampionátu GT Claudio Dahruj a formulový závodník Sergio Jimenez. Do kokpitu Maserati stáje Triple H Team Hegersport (č.34) usedne Nico Verdonck s Alessandrem Pier Guidim. V Interlagosu jejich vůz sloužil zkušeným pilotům brazilského šampionátu GT, Danielu Serrovi a Francisco Longovi.
 
Předchozí čtveřice využila znalost okruhu v trénincích, ale v závodech se příliš neprosadila. Nejvýraznějším pilotem se tak stal Xandi Negrão, který navázal na předchozí působení v týmu Vitaphone Racing v roce 2008. Tehdy marně čekal na výhru (byl dvakrát druhý), ale v neděli se mu podařilo zvítězit v hlavním závodě. Což byl možná důvod, proč se prodral přes Turnerův aston i za cenu riskantního manévru.

Startovní listina argentinského víkendu tak odhalila jedinou změnu. Dánský pilot, Christopher Nygaard z týmu Young Driver AMR, uvolní místo domácímu jezdci José María Lópezovi. Pilot řady formulových sérií se před třemi roky svezl s Ferrari F430 třídy GT2 v šampionátu amerických vytrvalostních závodů, ALMS. Hlavním důvodem jeho najmutí pro závod před domácím publikem je jeho účast na této poměrně neznámé trati před dvěma roky ve voze GT1 Ferrari 550 Maranello, jímž tehdy završil šest vystoupení v mistrovství FIA GT.

Souboj o medailové pozice - jezdci.
Ve hře je celkem 33 bodů. K trůnu šampiónů GT1 mají velmi dobře nakročeno trojnásobní mistři této kategorie, Němec Michael Bartels a Ital Andrea Bertolini (132 bodů). Jejich pozici může ohrozit pouze posádka Enge/Turner (ztráta 28 bodů). Podmínkou je však výhra v hlavním závodě a první nebo druhé místo v kvalifikačním závodě – a především neúspěch vedoucí posádky. Úspěšné vystoupení v Brazílii však znamená 40 kg zátěže pro bílý Aston Martin, takže navrch má pravidelněji bodující soupeř. Třetí v pořadí, Marc Hennerici (ztráta 33 bodů), nemá dostatek výher na svém kontě, které by rozhodovaly v případě rovnosti bodů.
 
Urputný boj se strhne o stříbrný stupínek. Jak příznačné pro hostitelskou zemi, jejíž název je odvozen od latinského argentum – stříbro. Duo Enge/Turner bude pod tlakem Marca Hennericiho (ztráta 5 bodů), jehož vůz bude zatížen pouze o 10 kg menší zátěží. Dalším rivalem bude pilot modrého Fordu, Němec Thomas Mutsch. Jeho výhodou oproti výše zmíněným soupeřům bude vůz bez závaží. Na druhou stranu po odchodu Romaina Grosjeana není schopen německý pilot podávat tak dobré výkony jako v první polovině sezóny. Přitom Richard Westbrook je dobrou náhradou za švýcarského pilota.
 
Se ztrátou 20 bodů na druhé místo figuruje v tabulce Alexandros Margaritis – jeho úspěch však pomůže zároveň jeho výše umístěnému kolegovi, Marcu Hennericimu. Řecký pilot, jemuž prospěl přestup z Triple H Team Hegersport do týmu Phoenix Racing/Carsport, tak může být nejlépe celkově třetí. Velmi vážnými soupeři bude dvojice v černém Lamborghini týmu Reiter, Frank Kechele (ztráta 21 bodů) a Ricardo Zonta (ztráta 29 bodů) – v případě brazilského pilota platí totéž co u Margaritise. Pokud jeli společně dosahovali dobrých výsledků, k nimž jim opět může dopomoci i vůz bez zátěže. Posledním pilotem, který by mohl ohrozit britsko-českou dvojici je Frédéric Makowiecki (-32 bodů) – podmínkou by však bylo vítězství v obou závodech a neúspěchy výše umístěných kolegů.
 
Již jen do boje o bronz může zasáhnout dvojice Dumbreck/Krumm dělící se o vůz Nissan týmu Sumo Power GT. Ztrátou 33 bodů na místo by měli ještě teoretickou naději v případě triumfů v Argentině, ale dvojice Enge/Turner má více druhých míst – které by rozhodovaly v případě rovnosti bodů a případných výher.

Souboj o medailové pozice bude ostrý a tak zde je souhrn pestré směsice vozů, které by měly přitahovat pozornost: černozelené Maserati MC 12 (Vitaphone Racing č.1 – nyní celkově první), bílý Aston Martin (Young Driver AMR č.7 – 2.), žlutá Corvette (Phoenix Racing č.13 – 3. a 5.), modrý Ford GT (Matech Competition č.5 – 4.), černé Lamborghini (Reiter č.25 – 6. a 7.), stříbrný Aston Martin (Hexis AMR č.9 – 8.) a černobílý Nissan (Sumo Power GT č.23 – 9.)

Zatím mají Darren Turner a Tomáš Enge důvod k úsměvu vzhledem k druhé příčce v celkovém hodnocení a úspěšnému minulému víkendu. O drama se tentokrát nemusí postarat mraky(z nichž nakonec nepršelo), ale smečka soupeřů toužících po stříbře. 

Souboj o medailové pozice – týmy.
V posledním závodě se soutěží o 57 bodů. Vedoucí tým Vitaphone Racing se 189 body na kontě má 47 bodový náskok na druhý Reiter. Ten by měl být dostačující k dosažení zisku již šestého titulu mezi týmy. Navíc posádka vozu nejúspěšnějšího týmu v historii GT, který významně přispěl na týmové konto pravidelným sbíráním bodů, pojede bez zátěže. Mezi teoretické kandidáty na titul lze ještě počítat třetí Young Driver AMR, jeho ztráta však dosahuje již 52 bodů.
 
O stříbrnou a bronzovou příčku se strhne velká bitva – mezi čtyřmi hlavními kandidáty je rozdíl jen 13 bodů! Dobré vyhlídky na udržení druhé pozice má tým Reiter – oba vozy jedou bez závaží a dvojice Zonta/Kechele dokázala letos třikrát zvítězit. Hůře je na tom jejich pronásledovatel, tým Young Driver AMR. Úspěšnější posádka poveze 40 kg zátěže a i když ztrácí jen 5 bodů, bude mít plné ruce práce s hájením 7 bodového (respektive 8 bodového) náskoku na Sumo Power GT anebo Hexis AMR. Tím spíše, že vozy těchto týmů pojedou bez zátěží (výjimka vůz týmu Hexis č.9, pouze 10 kg) a dokázali si připsat po jedné výhře. Sumo Power disponuje velmi vyrovnanou dvojicí posádek.

Pak je zde ještě tým Matech Competition. Švýcarský tým si dělal v první polovině sezony naděje na útok na čelní příčky, které vyústily ve významné změny v sestavách. Ty však nepřinesly kýžené výsledky a stáj je nyní na celkově šestém místě se ztrátou 30 resp. 35 bodů na bronzovou nebo stříbrnou příčku. Nelze příliš očekávat, že by Švýcaři zasáhli do bojů o medaile.

Časový plán 

Tento víkend proběhne opět v netradičním formátu. Kvalifikaci bude možné sledovat v sobotu večer od 21,15 (Sport 5 21,10 – 22,25). Tentokráte bude možné shlédnout oba závody v neděli. Kvalifikační začíná v 13,15 (Sport 5 13,10 – 14,30) a hlavní v 19,00 (Změna). Sport 5 uvádí na základě informací pořadatele čas přenosu 18,55 – 20,15. Přenosy přes internet (odkaz níže v článku) prostřednictvím GT1 TV začínají 10 – 15 minut před začátkem závodu.
 
 
Užitečné odkazy.
GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů. Archiv nabízí kromě rozhovorů záznamy všech letošních hlavních závodů a sestřihy kvalifikačních závodů (ve Spa pouze hlavní závod). Celé kvalifikační závody jsou k dispozici cca jeden týden po závodě, poté zůstane pouze sestřih. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník Johnny Herbert. Příležitostně se uvádění účastní komentátor David Croft a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
 
Sport 5 Zde
Český televizní program specializovaný na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a loňský účastník GT3, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.

Zdroj: FIA GT, GT1, Wikipedia, Sport 5, Foto: Martin Straka, Týdeník Sedmička

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Bartels si vybojoval nejlepší pozici pro nedělní klání - 21.4.2012
Divoká ruleta pod širým argentinským nebem - 6.11.2011
Nedělní triumf na třetí pokus - 4.9.2011
GT1: Ve stínu Velké čínské zdi - 31.8.2011
GT1: Evropská rozlučka v kraji slunce - 13.7.2011

Reklama