clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

KART RACE vstupuje do své osmé sezóny

vydal: Richard Tesař
zveřejněno: 23.2.2012, 17:15

počet komentářů: 0


Snad každý motoristický fanoušek chtěl v mládí jít ve šlépějích svých idolů, stát se závodním jezdcem a pilotovat vůz Formule 1. S odstupem času však může většina z nás konstatovat, že ke splnění snu nám chyběly tolik potřebné finanční prostředky, nebo se nám v této chvíli již staví do cesty věk. Je skutečně až šokujícím zjištěním, že v současném závodním světě se čtrnáctiletí kluci prohání rychlostí 240 km/h ve dvoulitrových formulích na světových okruzích a sotva plnoletí začínají prvně pociťovat sílu vozů královny motorsportu.

Většina cest nasáklých benzínem začíná právě u motokár. Mladí závodníci, kteří se ještě ani nenaučili pořádně chodit, sbírají vavříny a otevírají si vrátka do vyšších pater. Je faktem, že motokárový sport je nejdostupnější a nejlevnější variantou, jak začít svou kariéru. Proč tedy nezkusit alespoň motokáry a s trochou talentu se dostat alespoň trošku výše? Dostupnost je bohužel i v tomto ohledu opět relativním pojmem. Pokud se chcete účastnit šampionátu s vidinou postupu do vyšších automobilových kategorií, či alespoň skutečně závodit se slušným počtem závodníků na trati, která alespoň připomíná závodní okruh, tak se bavíme o Moravském poháru nebo Mistrovství České republiky v kartingu. Pokud ale pomineme fakt, že i zde je startovní pole velice našlapané a na nejužší soupisku se nedostane jen tak někdo, přichází na řadu opět finance. Jestli se chcete zúčastnit jedné z těchto kategorií na vlastní pěst (ke startovnému zaplatit motokáru, stan, technické zázemí), jistě sami uznáte, že lepší investicí bude koupě osobního vozu nižší třídy.

Nicméně s motokárou základní specifikace o objemu 200cm3 se setkala drtivá většina z nás, ne-li každý. Vždyť není třeba hledat speciální motokárové okruhy, stačí zajít s kamarády do jedné z mnoha půjčoven s dráhou provizorně vytvořenou v podzemním parkovišti. Na 10 – 15 minut je stroj váš a to za poměrně únosnou částku. S časem stráveným na dráze získáte větší cit a s tím spojenou rychlost. V některých případech získáte licenci na rychlejší motokáry o objemu 270cm3, v lepších kart arénách dokonce i na „390tky“, s jejichž závodně upravenými a odlehčenými sestrami brázdí jezdci okruhy právě v podnicích MČR a Moravského poháru. Jenže ten pravý závodní pocit tam prostě chybí. V půjčovnách si zajezdíte maximálně s pár kamarády a když nejsou zrovna nadšenci, zřejmě si s nimi moc zábavy neužijete.

Motokárový šampionát KART RACE vznikl právě za účelem sloučení cenové dostupnosti a závodního prostředí. Organizátoři využili pouze prostředků a tratí nejlepších motokárových půjčoven po celé České republice a závodění tak zpřístupnili širšímu spektru nadšenců. Mnoho areálů již nabízí velice silné a kvalitní motokáry, které jsou jezdcům díky úzké spolupráci se šampionátem poskytovány pro závody. Pokud byste se chtěli některého ze závodů sezóny sami účastnit, jistě neváhejte a kontaktujte organizátory a týmy ligy. První podnik hostí Fernet Stock Arena v Plzni již v sobotu 25. Února.

Pro přiblížení jsme vyzpovídali zakladatele motokárového projektu KART RACE a současného jezdce týmu RS Racing Richarda Kábu:

Formule.cz: Jak dlouho již KART RACE funguje a jaký byl prvotní cíl při jeho zakládání?

Richard Kába: „Motokárový šampionát KART RACE jsem založil v roce 2003, od roku 2004 se jela první kompletní sezóna. Prvotním cílem bylo uspořádat závodění pro obyčejné amatéry a to za maximálně dostupnou cenu. Jsem přesvědčen, že tento cíl se daří šampionátu KART RACE dodržovat až po současnost.“

F.cz: Co Tě vedlo k myšlence založit vlastní šampionát?

RK: „Celé to začalo tak, že mě jeden kamarád tzv. namočil do motokár, chodili jsme trénovat na Džbán (bývalý okruh majitele KARTSPORT, dnes v Hořovicích) a do Radotína. Jenže při takovém trénování pro veřejnost si člověk pořádně nezazávodí. Jednak tam překáží pomalá veřejnost, jednak chybí pořádná konkurence a jednak za těch 10 minut se toho moc nestihne. A tak jsem se přihlásil do kdysi existujícího šampionátu na podobném amatérském principu. Tam ale došlo k určitému osobnímu konfliktu s pořadatelem a tak jsem se rozhodl uspořádat vlastní šampionát.“

F.cz: Jaké byly začátky?

RK: „Sezóna 2003 znamenala první začátky, týmy o dvou lidech a zjištění, že závod přislíbí kde kdo, ale nakonec nepřijedou. Proto jsem musel přistoupit od další sezony na systém záloh před sezonou a přihlašování stálých týmů o třech členech. Vlastně samotnou praxí a všemi dětskými nemocemi postupně docházelo k utváření pravidel a vylepšování šampionátu až do dnešní podoby. Vznikly postupně různé formáty závodů, které jsou závislé na možnostech okruhů, vyrovnanosti a nevyrovnanosti techniky apod. Výsledkem je co nejspravedlivější závodění, kde hodnotíme výsledky týmů, nikoli jednotlivců.“

F.cz: S jakými ohlasy a úspěchy se projekt dále setkal?

RK: „Šampionát rostl, byl o něj zájem a tvořila se velmi nadějná základna jezdců. Nové týmy přibývaly, takže postupně jsme zahájili i režim na 2 ligy. Jako bonbónek byla účast na 66-hodinovce v Modřicích v roce 2006, kde členové šampionátu udělali jeden tým a jen shodou nešťastných náhod nám uniklo zlato v závodě, který byl zapsán do české knihy rekordů. I druhé místo byl velký úspěch.“

F.cz: A jaká je současná situace šampionátu?

RK: „Po určité době už nebylo možné organizovat šampionát v jednom člověku a bylo třeba dát mu nějaký právní rámec. To se stalo začátkem roku 2009, od kdy KART RACE působí jako občanské sdružení. Základní myšlenka zůstala zachována: umožnit co nejpřitažlivější závodění pro širokou veřejnost za co možná nejrozumnější peníze.

Koneckonců přijďte se na naše závody podívat a uvidíte.“

 poř.  Datum  Místo  Okruh
1. 
25.2.2012
Plzeň
Fernet Stock Arena
2. 
24.3.2012
České Budějovice
Motokárcentrum
3. 
21.4.2012
Cheb
Kartaréna Ypsilonka
4. 
26.5.2012
Teplice
Wasabi Circuit
5. 
23.6.2012
Rychnov nad Kněžnou
PuJaMi
6. 
28.7.2012
Lipník nad Bečvou
Maranello Karting Arena
7. 
25.8.2012
Hořovice
Kartsport
8. 
22.9.2012
Cheb
Kartaréna Ypsilonka
9. 
20.10.2012
Pánov u Hodonína
Motokáry Hodonín
10. 
17.11.2012
Plzeň
Milenium Plzeň

veškeré informace o šampionátu naleznete na www.kartrace.cz

Motokára Honda GX 390

První závod sezóny se pojede na nových motokárách Honda GX 390

Fernet Stock Aréna Plzeň
Fernet Stock Arena

Fernet Stock Arena

Zdroj: Formule.cz, Foto: Richard Tesař

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama