KART RACE vstupuje do své osmé sezóny |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Richard Tesař počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snad každý motoristický fanoušek chtěl v mládí jít ve šlépějích svých idolů, stát se závodním jezdcem a pilotovat vůz Formule 1. S odstupem času však může většina z nás konstatovat, že ke splnění snu nám chyběly tolik potřebné finanční prostředky, nebo se nám v této chvíli již staví do cesty věk. Je skutečně až šokujícím zjištěním, že v současném závodním světě se čtrnáctiletí kluci prohání rychlostí 240 km/h ve dvoulitrových formulích na světových okruzích a sotva plnoletí začínají prvně pociťovat sílu vozů královny motorsportu. Většina cest nasáklých benzínem začíná právě u motokár. Mladí závodníci, kteří se ještě ani nenaučili pořádně chodit, sbírají vavříny a otevírají si vrátka do vyšších pater. Je faktem, že motokárový sport je nejdostupnější a nejlevnější variantou, jak začít svou kariéru. Proč tedy nezkusit alespoň motokáry a s trochou talentu se dostat alespoň trošku výše? Dostupnost je bohužel i v tomto ohledu opět relativním pojmem. Pokud se chcete účastnit šampionátu s vidinou postupu do vyšších automobilových kategorií, či alespoň skutečně závodit se slušným počtem závodníků na trati, která alespoň připomíná závodní okruh, tak se bavíme o Moravském poháru nebo Mistrovství České republiky v kartingu. Pokud ale pomineme fakt, že i zde je startovní pole velice našlapané a na nejužší soupisku se nedostane jen tak někdo, přichází na řadu opět finance. Jestli se chcete zúčastnit jedné z těchto kategorií na vlastní pěst (ke startovnému zaplatit motokáru, stan, technické zázemí), jistě sami uznáte, že lepší investicí bude koupě osobního vozu nižší třídy. Nicméně s motokárou základní specifikace o objemu 200cm3 se setkala drtivá většina z nás, ne-li každý. Vždyť není třeba hledat speciální motokárové okruhy, stačí zajít s kamarády do jedné z mnoha půjčoven s dráhou provizorně vytvořenou v podzemním parkovišti. Na 10 – 15 minut je stroj váš a to za poměrně únosnou částku. S časem stráveným na dráze získáte větší cit a s tím spojenou rychlost. V některých případech získáte licenci na rychlejší motokáry o objemu 270cm3, v lepších kart arénách dokonce i na „390tky“, s jejichž závodně upravenými a odlehčenými sestrami brázdí jezdci okruhy právě v podnicích MČR a Moravského poháru. Jenže ten pravý závodní pocit tam prostě chybí. V půjčovnách si zajezdíte maximálně s pár kamarády a když nejsou zrovna nadšenci, zřejmě si s nimi moc zábavy neužijete. Motokárový šampionát KART RACE vznikl právě za účelem sloučení cenové dostupnosti a závodního prostředí. Organizátoři využili pouze prostředků a tratí nejlepších motokárových půjčoven po celé České republice a závodění tak zpřístupnili širšímu spektru nadšenců. Mnoho areálů již nabízí velice silné a kvalitní motokáry, které jsou jezdcům díky úzké spolupráci se šampionátem poskytovány pro závody. Pokud byste se chtěli některého ze závodů sezóny sami účastnit, jistě neváhejte a kontaktujte organizátory a týmy ligy. První podnik hostí Fernet Stock Arena v Plzni již v sobotu 25. Února. Pro přiblížení jsme vyzpovídali zakladatele motokárového projektu KART RACE a současného jezdce týmu RS Racing Richarda Kábu: Formule.cz: Jak dlouho již KART RACE funguje a jaký byl prvotní cíl při jeho zakládání? Richard Kába: „Motokárový šampionát KART RACE jsem založil v roce 2003, od roku 2004 se jela první kompletní sezóna. Prvotním cílem bylo uspořádat závodění pro obyčejné amatéry a to za maximálně dostupnou cenu. Jsem přesvědčen, že tento cíl se daří šampionátu KART RACE dodržovat až po současnost.“ F.cz: Co Tě vedlo k myšlence založit vlastní šampionát? RK: „Celé to začalo tak, že mě jeden kamarád tzv. namočil do motokár, chodili jsme trénovat na Džbán (bývalý okruh majitele KARTSPORT, dnes v Hořovicích) a do Radotína. Jenže při takovém trénování pro veřejnost si člověk pořádně nezazávodí. Jednak tam překáží pomalá veřejnost, jednak chybí pořádná konkurence a jednak za těch 10 minut se toho moc nestihne. A tak jsem se přihlásil do kdysi existujícího šampionátu na podobném amatérském principu. Tam ale došlo k určitému osobnímu konfliktu s pořadatelem a tak jsem se rozhodl uspořádat vlastní šampionát.“ F.cz: Jaké byly začátky? RK: „Sezóna 2003 znamenala první začátky, týmy o dvou lidech a zjištění, že závod přislíbí kde kdo, ale nakonec nepřijedou. Proto jsem musel přistoupit od další sezony na systém záloh před sezonou a přihlašování stálých týmů o třech členech. Vlastně samotnou praxí a všemi dětskými nemocemi postupně docházelo k utváření pravidel a vylepšování šampionátu až do dnešní podoby. Vznikly postupně různé formáty závodů, které jsou závislé na možnostech okruhů, vyrovnanosti a nevyrovnanosti techniky apod. Výsledkem je co nejspravedlivější závodění, kde hodnotíme výsledky týmů, nikoli jednotlivců.“ F.cz: S jakými ohlasy a úspěchy se projekt dále setkal? RK: „Šampionát rostl, byl o něj zájem a tvořila se velmi nadějná základna jezdců. Nové týmy přibývaly, takže postupně jsme zahájili i režim na 2 ligy. Jako bonbónek byla účast na 66-hodinovce v Modřicích v roce 2006, kde členové šampionátu udělali jeden tým a jen shodou nešťastných náhod nám uniklo zlato v závodě, který byl zapsán do české knihy rekordů. I druhé místo byl velký úspěch.“ F.cz: A jaká je současná situace šampionátu? RK: „Po určité době už nebylo možné organizovat šampionát v jednom člověku a bylo třeba dát mu nějaký právní rámec. To se stalo začátkem roku 2009, od kdy KART RACE působí jako občanské sdružení. Základní myšlenka zůstala zachována: umožnit co nejpřitažlivější závodění pro širokou veřejnost za co možná nejrozumnější peníze. Koneckonců přijďte se na naše závody podívat a uvidíte.“
veškeré informace o šampionátu naleznete na www.kartrace.cz První závod sezóny se pojede na nových motokárách Honda GX 390 Fernet Stock Arena Zdroj: Formule.cz, Foto: Richard Tesař Komentáře ke článku
|
Reklama