clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Phoenix o víkendu přivítá nadšence NASCAR

vydal: David Hanáček
zveřejněno: 1.3.2013, 11:25

počet komentářů: 0


Série NASCAR se tento víkend rozjede na plné obrátky. S druhým závodem sezóny se dostáváme do daleké Arizony, kde je naplánován start závodu na 500km. Jde o jednomílový ovál zvaný Phoenix International Raceway (PIR) - trať která má bohatou historii , alespoň co se formulového závodění týče.

Po třetí v historii bude ovál nedaleko hlavního města arizonské pouště hostit závod s pořadovým číslem dvě. Nadšení z Daytony tedy už opadlo a týmy NASCAR se mohou soustředit na první krátký ovál roku. Ačkoliv závodiště PIR postrádá pochopitelně slávu a popularitu zavodů NASCAR, (kterým se naopak může pyšnit přes dvě míle dlouhé monstrum z minulého víkendu) věřtě že i zde se vytvářela historie amerického motorsportu.

Řeč je o nezapomenutelné éře formulového závodění. Trať byla otevřena v roce 1964 a piloti vozů s nezakrytými koly si zde daváli sraz pravidelně až do roku 2005. Mezi nejrychlejší muže se řadí pánové jako A.J. Foyt, Al Unser, Gordon Johnocock, Emerson Fittipaldi či čerstvý oslavenec Mario Andretti. Tedy skutečná smetánka závodní elity.

Rok 2005 byl tím (prozatím) posledním, kdy se formulové vozy aktuální série IndyCar ukázaly na trati. Tím, ale sláva závodiště nekončí. Ve stejném roce totiž pořadatelé Sprint Cupu přidali do závodního kalendáře další, tedy jarní termín závodů NASCAR.

Vůbec první start pod hlavičkou National Association of Stock Car Auto Racing byl na PIR odmávnut v roce 1977. Jednalo se o K&N West Series, tehdy Winston West Series. Závod byl vypsán na 250km, tedy 156kol. Vítězem se stal Cale Yarborough, v té době držitel titulu z předešlé sezóny. První závod Sprint Cupu (Winston Cupu) byl naplánován až v roce 1988. Jako první cílem projel Alan Kulwicki, který následně předvedl dnes tak populární oslavné kolo v protisměru. Alan Kulwicki získal titul v roce 1992 - shodou okolností - o 20 let později se titulu zhostil další jezdec s polským příjmením. Brad Keselowski. Věřme ale, že Brad těch vítězství přidá ještě bezpočet.



Závod flag-to-flag na PIR z roku 1988 (v sedmi částech)







Poslední závod, který zde byl odjet se fanouškům vryl do paměti hlavně díky zkratu Jeffa Gordona, který si s Clintem Bowyerem vyřizoval účty přímo na trati. Z opakovaných záběrů vyšel najevo také velmi těsný průjezd Brada Keselowskiho právě kolem obou nevybouřených veteránů tohoto sportu.





Letošní závod v sobě skrývá velké neznámé. Stejně jako v Daytoně, i zde se ve vzduchu vznáší otázníky ohledně nové generace vozů. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že se vozy příliš nezměnily, opak může být pravdou. Díky charakteru typu závodění, tedy dlouhé rovinky a zatáčky jen na levou ruku, se právě zde jakékoli odchylky v aerodynamice vozu projeví více než kdekoliv jinde.

Trať v Arizoně má pouhou jednu míli a svým klopením se řadí mezi traťě tzv placaté. Pro srovnání, v Daytoně se zatáčky údajně pyšní výškou až pětipatrové budovy - navíc pod sklonem 31 stupňů. Ovál PIR má v 1. a 2. zákrutě sklon 11 stupňů. Ve 3. a 4. zatáčce pak pouhých devět. Z toho se dá vytušit, že během víkendu budeme přecijenom svědky trošku jiného závodění. Netřeba připomínat, že tímto víkendem začíná to, o čem NASCAR je. Tratě o délce 1 až 1.5 míle totiž tvoří většinu závodního kalendáře.

Fanoušky tedy čeká jiná podívaná. Dalo by se říci, že jsou ale zvyklí. Minulý týden se na druhém konci Phoenixu pořádaly závody NHRA, které se vepsaly do hostorie i tím, že druhý týden za sebou vyhrál jeden ze závodů pilot ženského pohlaví. Nabízí se tedy činost držení palců Danice, o které toho uslyšíme ještě mnoho. Např. Dale Earnhardt Jr. se při tiskovce nad jejím výkonem v nedělním závodě doslova rozplýval.

Jako leader průběžného pořadí vchází do druhého podniku sezóny Jimmie Johnson. Pro někoho možná ohraná a nudná pohádka, pro druhé radost ze svědectví z průběhu historie, která se pravděpodobně již nebude opakovat - 5 titulů v řadě je 5 titulů v řadě.

Jimmie Johnson se na trať PIR těší a ví proč. Při pohledu do statistik je to právě on, kdo velí pořadí v počtu víězství (4) a počtu dojezdů v T5 (12). V rubrice nejlepší průměrný dojezd, tedy 6.7, je na prvním místě připsáné jméno s číslem #48. Věřme ale, že se tentokrát naplno probudí Tony Stewart, Kevin Harvick, Clint Bowyer nebo věčný spáč Greg Biffle.

Závod na PIR je naplánován na 21:00 našeho času. Nezapomeňte, o den dříve startují jezdci v rámci Nationwide Series (22:30).

Zdroj: nascar.com

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Albon s Williamsem minimálně do roku 2027 - 15.5.2024
Úvodní trénink na Indy500 měl kvůli dešti jen 23 minut - 15.5.2024
Leclerc a Bottas mění inženýry - 14.5.2024
Jak McLaren změnil svůj vůz? - 13.5.2024
Strategickou bitvu v Indianapolisu ovládl Palou - 12.5.2024

Reklama