clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Vzkřísená evropská formule 3 před slibnou sezonou 2013

vydal: Roman Klemm
zveřejněno: 20.3.2013, 10:35

počet komentářů: 0


Text a foto: Roman Klemm

Startovní pole čítající jen tucet monopostů patří minulosti. S pomocí FIA a jejího koordinátora Gerharda Bergera se může evropský šampionát formule 3 těšit na nabitou novou sezonu. Třída, která byla od šedesátých let rozhodujícím stupínkem směrem F1 a vychovala talenty jako Piqueta, Prosta, Sennu nebo Schumachera se po letech stagnace uzdravila. Přihlásilo se 30 talentovaných jezdců.

Jistě, vzkřísené evropské mistrovství si vyžádalo oběti. Pilotů s dostatečným finančním zázemím přes zimu nepřibylo, Gerhard Berger tedy musel jít cestou koncentrace. Místo několika špatně obsazených národních šampionátů se mu s úspěchem podařilo soustředit týmy v jednom šampionátu, jehož hodnota je o to větší. Italský šampionát přestal existovat. Kdysi hrdé britské mistrovství bylo redukováno na pouhé čtyři podniky a odkázáno bezvýznamnosti. Ve Francii se již delší dobu jezdí F3 jen na klubové úrovni a německý pohár F3 je vypsán pro starší vozy odlišného pojetí pohonu.

V „novém“ evropském šampionátu se to skutečně hemží jezdci s velkou budoucností a jména některých z nich jsou ve světě automobilového sportu dobře známa. Jako obhájce titulu nastoupí  stáj Prema Powerteam, která minulý rok dominovala se Španělem Juncqadellou v kokpitu. Italové letos nasadí čtyři vozy pro Brita Alexe Lynna, pro syna bývalého pilota F1 Eddieho Cheevera, Eddieho juniora, pro synovce Gerharda Bergera, Lucase Auera a v neposlední řadě pro velkého favorita ročníku 2013, juniora Scuderie Ferrari, Raffaela Marciella. Mladý Ital byl začátkem března nejrychlejší prvního dne testů F3 v Barceloně. Prema vsadí na motory mercedes.

Druhým silným týmem mercedesu je britská stáj Fortec. Také ona připravila čtyři vozy, které pojedou o vítězství. Jeden z nich bude svěřen Joshuovi Hillovi, synovi mistra světa Damona. O ostatní se podělí Jihoameričané Derani a Serralles, dobré šance bude mít i Rus Suranovič.

Nejlepší německou stájí je již léta organizace bývalého špičkového závodníka NDR, Petera Mückeho. Také on nasadí s podporou mercedesu čtyři monoposty. Zvláště Švéd Rosenqvist a Němec Wehrlein, by měli být pravidelně mezi prvními. Další z berlínských vozů osedlá Roy Nissany, syn bývalého testmana Minardi-F1 Chanoha z Izraele.

Jen jediný vůz nahlásil tým EuroInternational. Italové, kteří dříve startovali v americké sérii CART jej svěří zkušenému Tomovi Blomqvistovi, synovi mistra světa rallye, Stiga Blomqvista. Také mladý Brit se spoléhá na agregát mercedes a vyrazí s cílem dobýt titul mistra.

Formule 3 je již několik let především velkým soubojem výrobců motorů a letos tomu nebude jinak. Mercedesu se znovu postaví silná frakce s motory volkswagen za zády. Hlavními zástupci „fauvéčka“ jsou týmy Carlin, Ma-Con a Van Amersfoort. Z pilotů to jsou především Angličan Thicknell a Němec Sven Müller, kteří do ročníku nastupují s jasným přáním vyhrávat závody a titul.

Velkou neznámou tvoří britská stáj T-Sport, která překvapivě vsází na v Evropě dosud neznámé japonské agregáty nissan. Její pilot Will Buller je zato známou veličinou, která ve formuli 3 již dokázala vítězit a překvapil všechny pozorovatele, když zajel nejlepší čas druhého dne barcelonského testu. Malým poukazatelem na nové rozvržení sil možná byl další nejlepší Bullerův čas při posledním testu tohoto týdne v Monze.

Také něžné pohlaví bude zastoupeno. Italka Michela Cerruti do evropského mistrovství postoupila  bez větších úspěchů z německého šampionátu a pojede za tým Romea Ferrarise.  Lepší karty možná bude mít Tatiana Calderon z Kolumbije. Pojede za tým Kimiho Raikkonena a dokázala se při testech usadit mezi nejrychlejší dvacítkou.

 

Terminý evropského šampionátu FIA formule 3

24.03. Monza (v rámci WTCC)
14.04. Silverstone
05.05. Hockenheim (v rámci DTM)
19.05. Brands Hatch
02.06. Red Bull-Ring (v rámci DTM)
14.07. Norisring (v rámci DTM)
18.08. Nürburgring (v rámci Oldtimer GP)
29.09. Zandvoort
20.10. Hockenheim (v rámci DTM)
27.10. Paul Ricard

 

 

Potvrdí mladý Ital Marcello svou roli favorita?

Zdroj: Roman Klemm, Foto: Roman Klemm

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Norris využil životní příležitost - 5.5.2024
Newey nemá další plány - 5.5.2024
Verstappen splnil další úkol - 4.5.2024
Dominantní Verstappen, urputný Ricciardo i smolař Norris - 4.5.2024
Tři týmy vylepšily své vozy - 4.5.2024

Reklama