clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Grand magazín 6/2013 (19. – 25. dubna)

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 26.4.2013, 05:00

počet komentářů: 0


Přestože seriál krátkých závodů společnosti SRO se letos již nehonosí světovým titulem, proběhl v Belgii zajímavý víkend účastníků této série. Poslední okamžiky před zahájením sezóny čekají na konkurenční série v podobě ADAC GT Masters anebo International GT Open.

Krátce ze světa

Dne 20. dubna naznačil tým Vita4One, že se letos zaměří pouze na Blancpain Endurance Series. Německá stáj původně uvažovala také o účasti ve FIA GT Series. Prvnímu startu zabránilo poškození motoru při testech, na druhý podnik se nepodařilo obsadit vůz odpovídající posádkou. Termín třetího víkendu šestidílného seriálu je shodný s testy na prestižní závod 24 hodin ve Spa. Ve vytrvalostní BES německý tým naopak zvažuje posílení účasti ze dvou na tři vozy.

Po loňské marné snaze Ratela s pozastavením vývoje vozů třídy GT3, je zde další návrh, který se dostal na veřejnost 22. dubna. Z důvodu omezení výdajů na vylepšení vozů je snaha pozastavit vývoj do konce roku 2014. Úpravci jsou připraveni jednat s FIA na dohodě. Výjimkou by byly pouze úpravy za účelem zvýšení bezpečnosti, spolehlivosti anebo odstranění chyb. V roce 2015 jsou přitom očekávány významné změny v konstrukci vozů GT, jejichž cílem je jednotná třída s omezenými pravidly (dle současných GT2, respektive GTE) při zachování příznivější cenové hladiny GT3.


  FIA GT3, Slovakiaring

Foto: Martin Ševčík

GTech – novinka na poslední chvíli

Německý úpravce Lambda Performance představil vylepšení vozu Ford GT pro třídu GT3. Vůz byl původně vyvíjen švýcarskou společností Matech, která však po smrti svého majitele Martina Barteka zanikla. Později byl právě podnik z Wiesbadenu připravující stejný vůz dle pravidel třídy GTE pověřen převzetím starostí o dosavadní vyrobené vozy. Po dlouhé době přichází s vylepšenou verzí legendárního amerického vozu.

Důkladná přestavba se týkala nahrazení původního pětilitrového motoru pohonnou jednotkou Ford V8 o objemu 5,3 litru od amerického úpravce Roush Yates o výkonu 530 koní. Převodovka Hewland byla vyměněna za model od firmy XTrac. Přepracovány byly brzdy, šasi a elektronika. Vzhled vozu byl inspirován modelem dle pravidel GTE. Vůz byl schválen s hmotností 1 190 kilogramů.

Výsledkový servis

FIA GT Series (2/6), Zolder

V Zolderu se dle očekávání neobjevil příležitostný účastník Sofrev ASP. Německý Dörr Motorsport má v plánu objevit se v dalším závodě, v Belgii plánovaný vstup týmu Vita4One se neuskutečnil. Dle dostupných zpráv je navíc účast německé stáje v sérii ve zbytku sezóny nepravděpodobná z důvodů obtížného shánění vhodných jezdců, mj. i díky termínovým kolizím.

Druhý vůz navíc nasadil Seyffarth Motorsport, poprvé se v sérii objevil tým Reiter. Příčinou zpoždění bylo pozdější schválení nového typu Gallarda. Součástí německé stáje byl i loňský účastník MS GT1, slovenský jezdec Štefan Rosina, kterého doplnil zkušený Peter Kox. V týmu WRT povýšila posádka Mayr-Melnhof/Rast z třídy smíšených posádek do profesionální kategorie. Celkem se v Zolderu představilo 22 vozů, cesta španělské stáje BMW Sports Trophy skončila ve druhém tréninku.

Kvalifikační závod

Penalizacemi stíhaný Loeb Racing přišel o druhé místo z kvalifikace vybojované posádkou Loeb/Parente. Příčinou byl tlak turbodmychadla jejich mclarenu neodpovídající hodnotám dle požadavků vyrovnání výkonnosti. V první řadě se tak vedle lamborghini týmu Reiter postavil mercedes týmu HTP pilotovaný Afanasievem.

Ruský pilot se po startu propadl do hloubi pole a tak se za vedoucího Rosinu zavěsila dvojice vozů audi domácího týmu WRT. Púchovský rodák odolával tlaku Vanthoora a později Rasta bezmála dvacet minut, než jej opotřebované zadní pneumatiky donutily kapitulovat.


  Neděle v belgickém Zolderu

Foto: V-IMAGES/Fabre

Parente v mclarenu si připsal na své konto další vystrčený vůz, tentokráte se jeho obětí stal v šikaně Terlaemen Jimenez s bmw. Následoval trest, který odpykal po výměnách Loeb. Brazilec se při výměně stal hlavní postavou ve videu, které obletělo svět při pokusu zavřít vzdorující dveře. Teprve třetí mířená a efektní rána dokázala zavřít dveře. Do nich si ještě nadávající Jimenez kopnul ještě jednou než se vydal do garáže.

Otvírající se pravé dveře trápily i českou posádku Charouz/Šťovíček. Celkem třikrát se křídlo jejich mercedesu vyklopilo směrem vzhůru z důvodu špatně seřízeného lanka.

Rušno bylo i po zastávkách, když Kox (místo Rosiny) vystavil drtivému tlaku čerstvě vystřídaného Mayr-Melnhofa (místo Rasta). Po necelém kole byl Holanďan úspěšný a pokusil se stíhat vedoucího Ortelliho (místo Vanthoora). Mayr-Melnhof se krátce nato mohl až do samého závěru znovu cvičit v obraně pozice před zástupem dotírajících jezdců vedených Zuberem v mclarenu.

Loeba (místo Parenteho) zastavil šest kol před koncem ve snaze probít se pořadím vzhůru poškozený tlumič. Po obhlídce mechaniků v závodě nepokračoval. Šťastnější byl vedoucí Ortelli, který po ujetí 39 kol protnul cílovou čáru.

Posádky s tučně vyznačenou zkratkou třídy se umístili na bodovaných místech. Její škála je následující: 8-6-4-3-2-1.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi Club
A
1:01:06.512
2.
PRO
 P.Kox/Š.Rosina   Reiter
L*
+ 10.332
3.
PRO
 N.Mayr-Melnhof/R.Rast   Belgian Audi Club
A
+ 15.928
4.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 16.427
5.
PRO
 E.Sandström/F.Stippler   Belgian Audi Club
A
+ 17.355
6.
PAM
 A.Simonsen/S.Afanasiev   HTP
MB
+ 17.846
7.
PRO
 A.Day/M.Buhk   HTP
MB
+ 18.666
8.
PRO
 E.Ide/A.Kumpen   Phoenix
A
+ 29.446
9.
PAM
 F.Salaquarda/F.Onidi   AF Corse
F
+ 40.709
10.
PRO
 J.Seyffarth/K.Chandhok   Seyffarth
MB
+ 41.157
11.
PRO
 A.Khodair/C.Bueno   Team Brazil
B
+ 43.268
12.
PAM
 H.Proczyk/D.Baumann   Grasser Racing
L
+ 1:01.771
13.
PAM
 C.Viera/C.Campanico   Novadriver
A
+ 1:16.726
14.
PAM
 C.Ricci/M.Stumpf   Rodrive
FG
+ 1:29.870
15.
PAM
 M.Shulzitskiy/W.Reip   GT Academy
N
+ 1 kolo
16.
GTR
 J.Šťovíček/P.Charouz   HTP
MB
+ 5 kol
17.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
+ 6 kol
18.
PAM
 L.Ordoñez/A.Buncombe   GT Academy
N
+ 6 kol
19.
PRO
 R.Zonta/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 10 kol
20.
GTR
 D.Rosa/P.Bonifacio   Seyffarth Motorsport
MB
+ 17 kol

Hlavní závod

Při startu byl Ortelli opatrnější hned první zatáčce a raději obětoval vedení. Po závodě kajícně obhajoval uchování nepoškozeného audi, přestože mu bylo jasné, že jej fanoušci jeho kolegy za rozvážnost nepochválí. Do čela se s přehledem prodral Kox s lamborghini a ihned si budoval náskok.

Z rallye zvyklý Loeb na osamocenou jízdu se nezvykle bravurně proplétal s mclarenem ze 17. pozice. Během chvíle se dokázal probít k první desítce, ale v přeplněném prostoru zatáčky Sterrenwacht se střetl se Seyffarthovým mercedesem. Francouzský pilot musel na výměnu proražené levé přední pneumatiky, německý pilot zůstal stát napříč takže do něj narazil Ordoñez s nissanem. Pro oba jezdce závod skončil, pro Seyffartha ihned, pro španělského pilota po návratu do boxů.

Za mašinkou audi Mayr-Melnhofa se brzy začal tvořit vláček nedočkavých pilotů. Tentokráte rakouskému studentovi zkouška obrany moc nevycházela a v sedmém kole jel předjel nejprve Viera s audi, Khodair s bmw a o kolo později Proczyk s lamborghini.

Nepříliš zdařile vycházela jízda Salaquardovi. Pražský rodák se po startu z deváté příčky propadl až na 14. místo. Postupně se propracovával dopředu, ale dále jak na 12. místo se nedokázal dostat.

Po vystřídání Ortelliho Vanthoorem zatrnulo šéfovi týmu WRT Vincentu Vossovi. Jakmile se Belgičanovo Audi dostalo na dráhu, vykutálelo se za ním uvolněné kolo. Jak se poté ukázalo, nejednalo se o špatnou práci rychlých belgických mechaniků. Nešťastníkem bez levého předního kola byl Stumpf, který se tak ve fordu portugalské stáje Rodrive dlouho nesvezl.

Tepová frekvence belgického šéfa se snad nestačila dostat do normálu, když se jeho svěřenci Rast a Vanthoor snažili překonat soupeře. Rast byl později úspěšný a zdolal pátého Kumpena s audi, který se vzápětí dostal pod tlak Afanasieva v mercedesu. 


  Kvalifikační závod posádky Rosina/Kox v druhém podniku FIA GT v Belgii

Foto: V-IMAGES/Fabre

Pro fanoušky Štefana Rosiny ve vedoucím lamborghini bylo bezmála čtvrthodiny Vanthoorova tlaku nekonečných. Slovenský pilot se raději nedíval do zrcátek na často blikající audi belgického jezdce. Několikrát měl Štofi namále, ale Vanthoor stále nedokázal najít recept na zdolání houževnatého Slováka. Ten těžil díky nastavení převodovky z lepší akcelerace svého vozu, přičemž šance předjet Rosinu na brzdách se Vanthoorovi nepodařilo dotáhnout do zdárného konce.

Dramatickou, ale čistou bitvu o prvenství ukončil až po vypršení časového limitu průjezd cílem 39 kola.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 P.Kox/Š.Rosina   Reiter
L*
1:00:57.072
2.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi Club
A
+ 0.448
3.
PRO
 E.Sandström/F.Stippler   Belgian Audi Club
A
+ 3.763
4.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 14.587
5.
PRO
 N.Mayr-Melnhof/R.Rast   Belgian Audi Club
A
+ 17.899
6.
PRO
 E.Ide/A.Kumpen   Phoenix
A
+ 33.794
7.
PAM
 A.Simonsen/S.Afanasiev   HTP
MB
+ 34.284
8.
PRO
 A.Khodair/C.Bueno   Team Brazil
B
+ 42.697
9.
PAM
 C.Viera/C.Campanico   Novadriver
A
+ 50.152
10.
PAM
 H.Proczyk/D.Baumann   Grasser Racing
L
+ 51.254
11.
PRO
 R.Zonta/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 53.585
12.
PAM
 F.Salaquarda/F.Onidi   AF Corse
F
+ 54.456
13.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
+ 1:04.792
14.
PAM
 M.Shulzitskiy/W.Reip   GT Academy
N
+ 2 kola
15.
GTR
 J.Šťovíček/P.Charouz   HTP
MB
+ 2 kola
16.
GTR
 D.Rosa/P.Bonifacio   Seyffarth Motorsport
MB
+ 3 kola
17.
PAM
 C.Ricci/M.Stumpf   Rodrive
FG
+ 20 kol
18.
GTR
 R.Mascarello/F.Tozzo   Rodrive
FG
+ 29 kol
19.
PRO
 A.Day/M.Buhk   HTP
MB
+ 37 kol
20.
PAM
 L.Ordoñez/A.Buncombe   GT Academy
N
+ 38 kol

Očekávané události

26. - 28. dubna - ADAC GT Masters (1/8), Oschersleben

Úvodní podnik sedmého ročníku německého šampionátu gétéček. Na okruh poblíž Magdeburgu by mělo dorazit okolo 25 vozů, za jejich volanty se objeví i mezinárodně úspěšní jezdci.

26. - 28. dubna - International GT Open (1/8), Paul Ricard

K úvodnímu podniku osmého ročníku mezinárodní série je přihlášeno 11 posádek ve třídě Super GT a 17 sestav ve třídě GTS.

Časy přenosu závodů prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  GT Sport  Sport 5  Start
 70´ závod  Sobota  15,50-17,25  15,55-17,25
15,55
 50´ závod  Neděle  12,10-13,30  12,15-13,30
12,15

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

12. května - International GT Open (2/8), Algarve

12. května - ADAC GT Masters (2/8), Spa-Francorschamps

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 7. dubna – 18. dubna naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, Sport 5, Endurance-Info, Autosport, Autosport.be, Formule

Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Martin Ševčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama