Představení šampionátu: Blancpain Sprint Series |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Krejčík počet komentářů:
0 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zimní přestávku evropských sérií GT ukončili minulý týden vytrvalci z BES. Nyní jsou na řadě sprinteři ze spřízněné série z nabídky francouzských pořadatelů z SRO. V tomto článku budete seznámeni s důležitými informacemi věnovanými této sérii. Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě se soupisem změn na konci článku. V některých případech mohou být zvýrazněny pro snadnější rozpoznání. 1. Základní popis série Závody v různých evropských zemích spolu se speciálním podnikem v asijském Ázerbájdžánu řadí Blancpain Sprint Series jednoznačně mezi série s mezinárodní působností. V porovnání se sériemi, na jejichž odkaz navazuje je novinkou vyčlenění z dlouholetého zařazení mezi oficiální série FIA a příklon ke zviditelnění významného sponzora. Pro týmy účastnící se těchto krátkých závodů a zároveň spřízněné vytrvalostní BES je zde nově možnost zařazení do nadstavbového Blancpain GT Series. Použitá technika představuje vozy dle pravidel pro GT3, dělení do tříd vychází podle složení posádek. Letos se již podařilo naplnit myšlenku třídy vyhrazené pro talentované mladíky, která nahradila v profesionálně prezentované sérii nepatřičnou kategorii pro amatéry. Foto: Petr Gabriel Jeden vůz, dva týmy, tři názvy série. Filip Salaquarda začínal v roce 2012 s Ferrari 458 v MS GT1 v barvách AF Corse. Šampionát se loni přejmenoval na FIA GT Series a pražský jezdec v něm v první polovině působil opět v italské stáji z Piacenzy. Letos se v přejmenované sérii opět posadí do kokpitu italského vozu, tentokráte v zázemí stáje Vilorba Corse. Dvojicí hodinu trvajících klání podporuje boje o pozice především na dráze. K nim napomáhá také srovnání výkonnosti anebo výběr jednotného dodavatele pneumatik (Pirelli) a paliva (Total). Přímé přenosy závodů a jejich záznamy lze sledovat na internetu na stránkách pořadatele. Pro lepší přehled o dění v závodě lze využít oficiální časomíru. Spolu s oznámením o ukončení pořádání MS GT1 a ME GT3 v polovině roku 2012 se Ratel zmínil také o připravované náhradě. Konkrétní obrysy získala série v lednu 2013, kdy došlo k jejímu oficiálnímu představení. Volnější podmínky se postaraly o pestřejší pole, nicméně na roštu se většinou sešly pouze dvě desítky vozů. Výjimku představoval závěrečný závod v dalekém Baku, kde se díky lákavým odměnám a pozvánkám mistrovských týmů z vybraných sérií přiblížil ke třem desítkám. 2013
Organizací této série se zabývá Stéphane Ratel Organisation (SRO). Jejím zakladatelem je francouzský podnikatel Stéphane Ratel, který společnost založil v roce 1995 po zkušenostech s pohárovými závody s vozy Venturi. V té době se rovněž podílel se svými společníky na pořádání mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series. Jeho organizace začínala s pořádáním pohárových závodů Lamborghini Supertrophy (1995 - 2002). O dva roky později následoval jeden z nejvýznamnějších šampionátů SRO, když pod jménem FIA GT navázal na tradici série BPR. Ta krátce předtím skončila po rozkolu společníků. Navzdory občasným potížím při organizaci FIA GT přichází rozmach jeho společnosti, s níž zakládá anebo přebírá řadu sérií. V roce 1998 zahajuje převzetím francouzského mistrovství GT éru pozdějšího budování národních sérií jako základny pro své mezinárodní šampionáty. V zemi galského kohouta vydržela SRO až do roku 2010, kdy došlo k prodeji společnosti Oreca. O šest let později rozšířil své aktivity do Velké Británie (2004 - dosud). Posléze přichází v roce 2007 expanze do Německa (ve spolupráci s ADAC, německý autoklub plně přebírá kontrolu v roce 2011), Belgie (do 2009, poté jen spoluúčast v pořadatelském sdružení Speedworld) a Brazílii (dosud). Se střídavými úspěchy SRO působí na mezinárodní scéně v podobě vytrvalostní GTR Euroseries (pouze 1998), Mistrovství Evropy GT3 (2006 – 2012), Evropský pohár GT4 (2007 – 2011, 2013 obnovení činnosti), historické GT90´s Revival Series (2008 – 2009, nástupnická Blancpain RS pouze částečně 2012) anebo vytrvalostní Blancpain Endurance Series (2011 – dosud). V některých případech se SRO zabývá samostatnými anebo doprovodnými sériemi jiných druhů vozidel pro své gétéčkové šampionáty mj. britské formulové série F3, Renault 2.0 anebo pohárové cestovní vozy Renault Clio (Velká Británie) a Mercedes Benz (Brazílie). Zvláštní místo v tomto směru měla francouzská Super Série FFSA se souborem doprovodných sérií například závody vozů Porsche Carrera, Renault Clio, Seat Leon anebo prototypů poháněných bio palivy (Bio Racing Series), vozů dle pravidel Nascar (Race Car Series) anebo šampionát zmenšených vozítek (mj. Škoda Fabia známá z rallye) poháněných motocyklovými motory (Mit Jet Series). V poslední době je patrný posun obchodního modelu od vlastního pořádání závodů k prodeji licence na pořádání šampionátu anebo včlenění třídy do stávajícího mistrovství. Nejdéle takto působí na trhu holandské Dutch GT4 (2009 – 2013, sloučení s evropskými GT4), kategorie GT4 byla začleněna do asijského GT Asia Series (2010), GT3 do japonského vytrvalostního Super Taikyu Series (2011) anebo třída GT4 do švédské Swedish GT Series (2013). Zvláštní kapitolou v historii SRO je již zmíněný FIA GT Championship (1997 – 2009). Jeho popularita vyústila v roce 2010 v plánované rozdělení na Mistrovství světa GT1 (2010 – 2012) a Evropský pohár GT2 (2010), ten nakonec spočíval pouze v účasti ve 24 hodinovém závodě ve Spa. Ústup z již organizačně nezvládaného MS GT1 představovala v roce 2013 jednodušší FIA GT Series, která se letos přejmenovala na Blancpain Sprint Series. Další doplňující informace lze získat v článcích věnovaných Stéphane Ratelovi a jeho aktivitám mimo SRO (Zde), sériím SRO, které zanikly anebo byly předány do roku 2011 (Zde). Informace o šampionátech, jenž byly v nabídce SRO začátkem roku 2012 jsou uvedeny Zde. Při odhalování plánů SRO ve Spa koncem července byla zmíněna pouze možnost náhrady jednoho až dvou okruhů. Podoba kalendáře však zůstala zahalena tajemstvím až do 15. listopadu 2013, kdy byla zároveň oznámena změna názvu série. V porovnání s končící sezónou čítala první verze sedm podniků, nově na okruhu Brands Hatch anebo Algarve. Chyběl naopak závod v belgickém Zolderu. U šestého podniku, španělské Navarry, byla uvedena poznámka o možném výběru mezi uvedeným datem 28. září a 5. října. Za necelý měsíc bylo vše jinak, protože Navarra byla z kalendáře vyřazena a nahrazena Zolderem s termínem konání 12. října. Toto datum bylo v půlce ledna posunuto na nyní uvedený termín. Tato poslední varianta kalendáře je uvedena v následující tabulce. Nově přidaná kolonka bude průběžně doplňována popisy hlavních klání s výsledky. Případný odkaz na kvalifikační závod je jejich součástí.
Závodní víkend začíná zpravidla v pátek dvojicí tréninků. Délka každého z nich se může pohybovat v rozmezí 60 - 80 minut. Necelá hodina (55 minut) sobotního dopoledne je vyhrazena kvalifikaci. V první části má každý pilot určený v posádce jako první pro docílení nejlepšího času 15 minut. Po sedm minut trvající přestávce následuje stejně dlouhá druhá část vyhrazená pro druhého člena sestavy. Po jejím skončení následuje další pauza, v níž jsou po výběru nejrychlejšího času posádky sestaveny výsledky obou dílů kvalifikace. Loňské Superpole je znovu nahrazeno desetiminutovou třetí částí, v níž se utká rychlejší polovina startovního pole o pořadí v první polovině startovního roštu kvalifikačního závodu. Další částí je odpolední kvalifikační závod v délce jedné hodiny. Odpočet času začíná při letmém startu po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola. V závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců a dvojice mechaniků mezitím vymění všechna kola. Pokud je pilot držitelem některého mezinárodně platného osvědčení o zdravotním handicapu, nevztahuje se na něj pravidlo o střídání. Této možnosti mohou využít také bronzoví jezdci starší 30 let. V těchto případech bude uplatněn minimální čas zastávky. Během návštěvy boxů se nedoplňuje palivo. Letošní novinkou je snížení rychlosti v uličce ze 60 km/h na 50 km/h. Konec nastává po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. Šest nejlepších posádek je odměněno následujícím bodovým přídělem: 8-6-4-3-2-1. Výsledek tohoto klání určuje pořadí na startovním roštu pro hlavní závod. Novinkou se letos stane ceremoniál na stupních vítězů i po tomto klání. Následující den (většinou v neděli) program pokračuje ranním zahřívacím tréninkem v délce 20 minut. Ten je součástí víkendu pouze u tři dny trvajících podniků. Odpoledne přichází čas pro hodinu trvající hlavní závod. Jeho průběh je stejný jako u kvalifikačního závodu, bodové ohodnocení je výrazně štědřejší. Odměněno je deset nejlepších vozů ve třídě podle následujícího klíče: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Slavnostní ceremoniál s předáním trofejí je vyvrcholením závodního víkendu. Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek. V hlavní třídě (oficiálně bez označení) se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Novinkou je Silver Cup pro držitele stříbrných licencí ve věku do 25 let. Poslední třída Pro-Am Cup je určena smíšeným posádkám. Nejsilnější povolenou kombinací jezdců představuje sestava dvou stříbrných starších 30 let. Další možností je přítomnost alespoň jednoho držitele bronzové licence v posádce. Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde. Jednou ze změn je nyní případná změna zařazení, která se týká jezdců kterékoliv třídy, pokud splní některou z níže uvedených podmínek. Hlavní dopad má však spíše na profesionální jezdce, kde v základním určení kategorie nedochází nyní k rozlišení věku, ale jsou brány pouze dosažené úspěchy. Následně pilotům ve věku 50 - 55 let dojde ke snížení o jednu třídu, v rozmezí 55 - 60 let o dvě třídy a piloti starší 60 let jsou považováni vždy za bronzové. Snížení o jeden stupeň se týká též jezdců, kteří během předchozích desíti let neabsolvovali více než jeden závod ročně anebo u zraněných a dlouhodobě nemocných jezdců při přestávce trvající déle než jednu sezónu. 6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy Tato část je rozdělena na účastníky dle jejich rozdělení do kategorií. Následně další řazení je podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace. Případná doplňující poznámka v závorce rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací. Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se o letos představený stručný popis technických údajů. Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série. Prozatím jediným zástupcem podrobnějšího popisu pouze závodní verze pod označením Vládci asfaltu (rok vydání) představuje článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze. Má-li tým svoji prezentaci na internetu, v závorce je uveden odkaz. Ten může případně vést na stránky týmu zajišťujícího provoz (servis) anebo například na sociální sítě (označení FB) apod. Startovní listinu mistrovství před úvodním závodem s komentářem k celosezónním účastníkům naleznete Zde. PRO Cup Aston Martin Vantage GT3 (Zde)
Audi R8 LMS (Souboj výrobců: Zde)
BMW Z4 GT3 (Souboj výrobců: Zde)
Corvette Z06.GT3 (Zde)
Ferrari 458 Italia GT3 (Souboj výrobců: Zde)
Lamborghini Gallardo (Souboj výrobců: Zde)
McLaren MP4-12C GT3 (Souboj výrobců: Zde)
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Souboj výrobců:Zde)
Porsche 911 GT3 R (Souboj výrobců: Zde)
Foto: Tomáš Krejčík BMW Z4 GT3 (Team Brazil) Silver Cup Audi R8 LMS (Souboj výrobců: Zde)
BMW Z4 GT3 (Souboj výrobců: Zde)
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Souboj výrobců: Zde)
Foto: Tomáš Krejčík Mercedes SLS (HTP Motorsport) PRO-AM Cup Audi R8 LMS (Souboj výrobců: Zde)
Lamborghini Gallardo (Souboj výrobců: Zde)
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Souboj výrobců:Zde)
Foto: V-IMAGE/Fabre Lamborghini Gallardo (Grasser Racing Team)
Blancpain Sprint Series – oficiální komunikační kanály (přímé) Web (Zde): přímý odkaz k informacím o šampionátu krátkých závodů. Naleznete zde zprávy z dění v sérii, informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo závodech. V pravé části úvodní stránky se nachází odkazy ke sledování přenosů závodů, časomíry a dalších informací k nejbližšímu podniku. Po zvolení sledování přenosů jsou na začátku zobrazeny reklamy, většinou s možností jejich ukončení. Během přenosu vysílány nejsou. Přestože je při přímých přenosech uváděn poskytovatel Daily Motion, archiv se z větší části nachází na You Tube. You Tube (Zde): úložiště nahrávek od roku 2012. Zkrácené sestřihy mají délku okolo padesáti minut. Sestřih sezóny 2013 (Zde), délka 5:54 – akčně pojaté připomenutí loňských závodů. Blancpain GT Series – oficiální komunikační kanály Web (Zde): stránky obsahující souhrn informací nejen z vytrvalostní BES, ale také ze spřízněné série krátkých závodů. Twitter (Zde): mikroblog se bohužel vydal ve šlépějích předchozího profilu věnovaného krátkým závodům. Obsahuje tak pouze upozornění na články vydané na souhrnném webu. Facebook (Zde): podobně je na tom profil na nejrozšířenější sociální síti, takže zde naleznete zpravidla informace o článcích vydaných na společných stránkách obou mistrovství. Časomíra (Zde) Přímý odkaz na časomíru závodů GT. Appstore (Zde) Majitelé zařízení s operačním systémem iOS 5 a vyšších si mohou zdarma stáhnout program umožňující sledování časomíry (verze 1.0; 0,4 MB) ze závodů gétéček. Eurosport (Zde) Česká mutace evropského sportovního kanálu, kde nyní naleznete sestřihy závodů. Odkaz vede na televizní program. Wikipedia (Zde) Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek anebo podrobné tabulky s klasifikací jezdců a týmů. Formule (Zde) Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům. 8.2. Doplňující články na Formule.cz Grand magazín (poslední vydání Zde) Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových Blancpain Sprint Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství. Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky. Průvodce světem GT (Zde) Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu nasazení. FIA GT Series 2013 (Zde) Souhrn informací o předchůdci, který je věnován minulé sezóně. 9. Rozsah informování na zdejším portálu Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Výsledky hlavních závodů budou vydány v den konání závodu (pokud nebude v upoutávce před víkendem uvedeno jinak). Výsledky kvalifikačního závodu vyjdou v den pořádání závodu anebo budou součástí článku po hlavním klání. Před srpnovou návštěvou slovenského okruhu vyjde samostatný článek. Jeho součástí budou mj. informace pro osobní návštěvu na tribunách slovenského automotodromu. Doplňkem budou aktuality v Barometru, který se nachází na hlavní stránce vpravo. V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy. Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce v celkovém hodnocení. Z třídy Silver Cup a Pro-Am Cup je uvedeno pouze pořadí na stupních vítězů. Čeští a slovenští zástupci jsou zmíněni všichni bez ohledu na pořadí. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde. Týmy jsou uvedeny všechny. Klasifikace jezdců - celková
Tomáš Enge (16.) se letos představil v trojici stájí, vždy s vozem Lamborghini Gallardo. V týmu Grasser absolvoval úvodní podnik v Nogaru, ve stáji Reiter nastoupil v Brands Hatch a Slovakiaringu, teprve v barvách týmu G-Drive v Algarve a Zolderu si připsal první body. Třetího podniku v Zandvoortu a závěrečného v Baku se nezúčastnil. Filip Salaquarda si všechny své letošní body vybojoval v týmu Villorba (Ferrari). Jeho tým se neobjevil v Algarve a v Baku, nicméně pro závěrečný podnik v hlavním městě Ázerbajdžánu přijal místo ve stáji Bhai Tech (McLaren). Slovenský pilot Štefan Rosina se zúčastnil celkem tří víkendů (Brands Hatch, Zandvoort, Slovakiaring). Všechny body vybojoval pouze v hlavním závodě v Holandsku. Posledním českým zástupcem byl Tomáš Pivoda (Grasser, Lamborghini, se Stefanem Landmannem). Nastoupil do posledních dvou podniků (Zolder, Baku). Z technických důvodů se nezúčastnil žádného z hlavních závodů a body v kvalifikačních závodech žádné nezískal. Klasifikace týmů - celková
Hodnocení jezdců - Silver Cup (úplné hodnocení Zde)
Hodnocení týmů – Silver Cup
Hodnocení jezdců – Pro-Am Cup (úplné hodnocení Zde)
Hodnocení týmů – Pro-Am Cup
Aktualizace 22. dubna: Rozšíření kalendáře pro odkazy na reportáže a tabulky ze závodů. Doplnění ke sledování přenosů. 8. listopadu: Doplnění klasifikace. Zdroj: SRO, Formule, Foto: V-IMAGES/Fabre Komentáře ke článku
|
Reklama