clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Sonoma Raceway - NASCAR párty na klasické trati

vydal: Romana Kefurtová
zveřejněno: 23.6.2014, 11:10

počet komentářů: 0


Závodní okruh Sonoma Raceway (dříve Sears Point Raceway nebo také Infineon Raceway) je trať ležící v Kalifornii. Jeho délka je 1,99 míle a celkem čítá 12 zatáček. Americká média se v počtu zákrut dokonce rozchází, takže záleží čistě na Vás, zda-li ten, či onen záhyb budete považovat za skutečnou zatáčku.

Celkem se na této oblíbené trati aktivně konají závody dvanácti dalších sérií. Mezi nimi například IndyCar Series, Formule D nebo NHRA. Ex sérií je již celkem osm, vidět jste zde v minulosti mohli vozy sérií Grand Am, Camping World Truck série nebo také Formule 5000.

Minulý rok zde vyhrál Martin Truex Jr. a stal se tak v devíti letech (v devíti posledních závodech) devátým rozdílným vítězem.

Statistiky ale vede jiný muž - Jeff Gordon. Drží nejvyšší počet vítězství, kterých zde nasbíral pět a pokud k tomu přičteme i výhry z jiných sérií, je to celkem devět. Drží i nejvíce dojezdů v TOP 5, TOP 10 i Poles, kterých Gordon nasbíral celkem pět. A zrovna tak zde drží rekord nejvíce kol strávených ve vedení, těch má hned 454. Opomenout nesmíme Tonyho Stewarta, který s dvěma výhrami drží pomyslné druhé místo. Jedno vítězství ze Sonomy si například odnesl Kasey Kahne, Jimmie Johnson, bratři Buschové nebo již zmíněný Martin Truex Jr., který v nadcházejícím závodě ukořistil až osmnáctou startovní pozici.

Pro úplnost se podívejme na celkové hodnocení jezdců na této trati. Naprostým králem je v tomto ohledu Marcos Ambrose, následován Kurtem Buschem, Tonym Stewartem, Jeffem Gordonem a nesmí chybět Jimmie Johnson.

Právě Kurt Busch byl dokonce nejrychlejší při tréninku. Kvalifikaci potom nejlépe zvládl Jamie McMurray a tak právě on závod odstartoval. Pro McMurraye to je letos první Pole Position, ale již třetí v Sonomě.

Z první řady s ním závod odstartoval A.J. Allmendinger. Hned za nimi startoval Kyle Larson, který svými úspěchy strhává pohledy mnoha očí a možná i dívčích srdcí. První pětku Line-Upu uzavřel Edwards, Kurt Busch a Harvick.

Jezdce čekalo celkem sto deset kol (čili necelých 219 mil). Po startu se McMurray ujal vedení. Na patnácté pozici kroužil Jeff Gordon v nezvykle modrém voze (nový sponzor Panasonic). Martin Truex, který startoval osmnáctý se zatím stihl propadnout o čtyři příčky.

V desátém kole vedl jezdecké pole nový Leader - Allmendinger.

V následujícím kole jsme se dočkali prvních kontaktů. V jedenácté zatáčce Kyle Busch otočil Brada Keselowskeho. Oba se v tu chvíli nacházeli okolo patnáctého místa. Zatímco Kyle Busch jel zvesela dál, Keselowski se propadl až na dvacáté osmé místo. Závod nebyl přerušen.

Do popředí se začal drápat Harvick, který o třetí místo připravil Edwardse. Před závodem se mnozí věnovali spekulacím o tom, že tato sezóna je pro Edwardse poslední, tedy především pod vlajkou Jacka Rousche. Kam Edwards přestoupí, zatím není stoprocentní. 

Před první dvacítkou kol se záhadně začal propadat Kyle Busch. Ve dvacátém prvním kole byly zahájeny zastávky pod zelenými vlajkami. První zajel ke svým mechanikům Stewart, následující kolo Logano a Vickers. Trať opustil i Leader Allmendinger a tak se na čelo podíval Harvick.

Ve dvacátém osmém kole stále probíhaly zastávky na Pit Road, Harvick si díky tomu vybudoval na pozici Leadera náskok osm vteřin.

Třicáté druhé kolo přineslo první přerušení. Žluté vlajky byly vyvěšeny kvůli kapalině, která s největší pravděpodobností patřila vozu Landona Cassilla. Právě on závod opustil pro poruchu motoru.

Restart z první řady viděl Allmendinger a McMurray. Allmendinger se ukázal být rychlejším a tak se opět usadil na pozici Leadera. Ve třicátém osmém kole se do hustého provozu v zatáčce dostal Kahne, Gordon a Mears. Kontakty byly nevyhnutelné. Mearsova třináctka tak měla po incidentu značně pomuchlaný čumák, ale vše se obešlo bez mávání žlutými vlajkami a závod tak mohl pokračovat dál.

První stále kroužil Allmendinger, druhý Earnhardt Jr., třetí McMurray, Johsnon a pátý Gordon. Ve čtyřicátém druhém kole měl vedoucí Allmendinger náskok na druhého MacMurraye 1, 8 vteřiny. Ještě před padesátkou prvních kol byly zahájeny další zastávky za plného závodního tempa. Prvním zastavujícím byl mimo jiné Kahne, Johnson nebo Kenseth.

V padesátém čtvrtém kole vyhrál bitvu o vedení McMurray a jednička se tak opět vrátila do čela. V následujícím kole oba jezdci zajeli ke svým mechanikům a na čelo závodu se podíval Gordon. Mezitím se opět odehrávaly zastávky na Pit Lane.

Šedesáté první kolo přineslo druhé přerušení. Ryan Truex se se svou # 83 zastavil na trati a už se nepohnul. Vůz musel být odtlačen. Ryan Truex se do závodu nakonec přece jenom vrátil ale se ztrátou spousty kol.

Opět se restartovalo, vedení se ujal Harvick, následován Bowyerem, Vickersem, Bifflem a Ambrosem. V šedesátém šestém kole se do té doby neviditelný Biffle probojoval na třetí příčku. Podobně průbojný byl i Johnson, který kroužil čtvrtý a po pokoření Biffla dokonce třetí.

Mimo trať se dostal i Ricky Stenhouse Jr., naštěstí se vše obešlo bez mávání žlutými vlajkami. Na vedoucího Harvicka si došlapoval Johsnon, třetí kroužil Vickers, čtvrtý McMurray a pátý Gordon.

Sedmdesáté první kolo patřilo Johnsonovi, ten se totiž ujal vedení, ale příliš si jej neužil, protože došlo na další přerušení. Nepořádek v desáté zatáčce dal šanci některým jezdcům zajet ke svým mechanikům. Kyle Larson si během toho stihl svému šéfovi postěžovat na své brzdy. Ti, kteří zajeli na Pit Road brali vždy čtyři nová kola. Nejrychleji z Pit Lane vyjel Johnson, McMurray a Gordon.

Zpět k závodění jsme se dostali v sedmdesátém pátém kole. Vedení se ujal Bowyer ale v zápětí byl závod opět přerušen. Matt Kenseth tvrdě narazil do lemující pneumatikové zdi a amputoval svému autu předek. Jeho přední nárazník se vystavoval o několik metrů dál než samotný vrak vozu. Náraz musel být opravdu velký, protože ochranná bariéra z pneumatik byla rozhozena. Kenseth vůz po několika chvílích vůz opustil a odešel po svých. Nicméně závodní den pro něj skončil.



Earnhardt Jr. se k nehodě vyjádřil skrze svého šéfa a veškerou odpovědnost vzal na sebe. Což záznamy potvrzují. I když to nebylo úmyslné, mohl za nehodu on.

Zpět k závodění, do cíle zbývalo třicet kol. Leaderem se stal Marcos Ambrose, osmý Leader toho dne. Za ním kroužil Edwards, Bowyer, Logano nebo Johnson.

Jedenáctá zatáčka opět nezklamala. Po nehodě Bowyera, Johsnona a Harvicka se po páté mávalo žlutými vlajkami. Bowyer se po kontaktu s Johnsonem a McMurrayem dostal do smyku a Harvick se mu již nestihl vyhnout. Bowyer si odnesl zdeformovanou kapotáž nad levým zadním kolem a Harvick na předním.



Z první řady závod odstartoval Edwards a Ambrose. #99 se ihned ujala vedení a na druhé místo se posunul McMurray.

V osmdesátém sedmém kole došlo k dalšímu kontaktu mezi pány Earnhardt Jr., Allmendinger, Kahne, Vickers. Jejich nešťastné počínání se obešlo bez přerušení. Závodilo se tedy dál. Do smyku se dostal i David Gilliland.

Další, ale již poslední žlutá fáze přišla na řadu po smyku Rickyho Stenhouse Jr. Po restartu zbývalo do cíle šestnáct kol. Stehnouse se přitom hodně propadl, ale ne pro chybu při restartu, ale kvůli udělené penalizaci. Vedení si držel Edwards.

Třináct kol před cílem měla #99 náskok na druhého Ambrose 0,6 vteřiny a na třetího McMurraye dokonce 1,6 vteřiny. S blížícím se koncem se již tradičně zvyšoval počet kontaktů. V případě klasické trati dokonce i počet smyků a vyjetí z trati.

V devadesátém devátém kole se první trojice utrhla od zbytku jezdeckého pole. Deset kol před cílem tak měl Edwards pěkně našlápnuto. Ve sto druhém kole se na druhé místo probojoval Gordon - „sonomský expert“. Třetí kroužil Earnhardt Jr., čtvrtý McMurray a pátý Menard. 

Do smyku se dostal i Kyle Busch, který se vrátil na trať, ale propadl se až na dvacáté třetí místo. Tři kola před cílem měl Edwardas náskok na druhého Gorgona 1,3 vteřiny a na třetího Earnhardta Jr. 3,1.

Po bílé vlajce Gordon asi vytušil, že teď nebo nikdy a na Edwardse se slušně dotáhl. V předposlední zatáčce se všem z týmu #99 zatajil dech, ale Gordonovi předjížděcí manévr nevyšel.



Carl Edwards tak mohl předvést vítězné salto. Pro tohoto Kolumbijského rodáka je to jeho dvacáté třetí vítězství kariéry a letos již druhé vítězství.

VÝSLEDKY ZÁVODU.

POŘADÍ V ŠAMPIONÁTU.

Zdroj: www.nascar.com

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Newgardena nezastavili soupeři ani déšť - 27.5.2024
Leclerc zlomil domácí kletbu - 26.5.2024
Leclerc ukázal, kdo je doma pánem - 25.5.2024
Leclerc potvrzuje dobrou formu - 25.5.2024
Nové motory od roku 2030? - 25.5.2024

Reklama