clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Připomenutí premiéry týmu ISR ve vytrvalostních závodech

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 17.8.2014, 00:05

počet komentářů: 0


Stálicí na českém trhu s prodejem osobních a užitkových vozů značek Volkswagen a Audi je v Čestlicích u Prahy sídlící auto I.S.R.. S pražským prodejcem je od roku 1993 spjat rovněž závodní tým I.S.R. Racing.

První léta zasvětil tým provozování cestovních vozů. Do nového století vstupoval nejen s nově vybudovaným zázemím, ale také se změnou zaměření na závody monopostů (postupně F3000, F3, IFM, WS Renault 3.5).

Stáj však má zkušenosti i s gétéčky, když předěl mezi plecháči a formulemi byl v roce 2001 spojen s provozováním vozu Porsche GT3-RS. S ním se tým skrývající pod označením Coca Cola Racing Team účastnil nejen národního mistrovství, ale také FIA GT Championship. Při účasti v pěti podnicích se prosadila nejlépe posádka Enge/Wilson, která skončila v Magny Cours celkově jedenáctá a třetí ve třídě. Zisk čtyř bodů stačil na celkovou desátou příčku v závěrečném hodnocení kategorie N-GT.

Letos se pražský tým rozhodl znovu rozšířit svoji působnost též na závody vozů GT, jmenovitě vytrvalostní sérii Blancpain Endurance Series. Její součástí je též vrcholný podnik ve světě závodů gétéček, 24 hodin ve Spa. Právě v tomto prestižním, ale náročném podniku si česká stáj odbyla premiéru v závodech GT, nyní již pod názvem I.S.R. Racing.

Výběr vozidla nejen na úvodní závod, ale též na delší působení v závodech GT byl ovlivněn návazností se zastoupením značky Audi. Ingolstadstský výrobce však nabízí svým zákazníkům nejen výkonný a spolehlivý model R8 LMS ultra, ale také kvalitní úroveň zákaznického servisu.


  Audi R8 LMS ultra týmu ISR

Foto: Xao

V roce 2009 představený vůz patří mezi velmi oblíbené vozy třídy GT3. Po čtyřech letech slavili pracovníci v německém Neckarsulmu, kde závodní verze připravují, úpravu stého vozu. Ze sériového vozu vybaveného silnější pohonnou jednotkou (V10; 5,2 litru) pochází až 54% dílů. Vůz na snímku byl vyroben v roce 2012, před koupí prošel repasí.

Posádka

Prvním oznámeným jezdcem byl dle očekávaní Filip Salaquarda. Pražský rodák změnil v roce 2011 kurs své dosavadní kariéry a začal se namísto formulovým závodům věnovat gétéčkům. Navázal na jediný start v LMS v roce 2009 s vozem Lamborghini Murciélago třídy GT1v týmu IPB Spartak.

Jeho nové období bylo dosud spjato s vozy se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Výkony během příležitostných startů v týmu Vita4One (vytrvalostní BES) anebo Scuderia Vittoria (ME GT3) mu pro další dvě sezony umožnily nabídnout své služby legendárnímu týmu AF Corse.

V roce 2012 spolu s Tonim Vilanderem (s výjimkou posledního podniku, kdy Fina nahradil Cioci) reprezentovali italského výrobce v posledním ročníku MS GT1. Podařilo se jim vyhrát kvalifikační závod na Slovensku a hlavní v Německu. Dalších sedm bodovaných míst včetně jednoho pódiového znamenalo v součtu zisk 84 bodů a sedmé místo v celkovém hodnocení.

Italská stáj pokračovala v účasti v nástupnické sérii (FIA GT; 4 z 6 závodů), než v druhé polovině změnila šampionát společnosti SRO za konkurenční International GT Open. V prvním z šampionátů nasbíral s Onidim celkem 34 bodů což stačilo na celkové třinácté místo. Během dvou podniků v GT Open se stejné dvojici podařilo vybojovat 13 bodů s umístěním na 24. příčce celkového hodnocení.

Letos se vrátil znovu do série krátkých závodů přejmenovaných na Blancpain Sprint Series, kde bojuje tentokráte v týmu Villorba Corse. Jeho kolegou je zkušený Andrea Montermini, kterého v Holandsku zastoupil Alessandro Balzan. Dosud má na kontě sedm bodů.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Filip Salaquarda před startem jeho druhé belgické 24 hodinovky. V roce 2012 byl členem posádky smíšených sestav. Závod nedokončil po havárii následující po kontaktu se soupeřem.

Druhým oznámeným jezdcem byl nejmladší člen osádky, německý pilot Fabian Hamprecht. Rodák z Düsseldorfu se po sezoně v nižších formulích stal loni pilotem týmu Leipert. V prvních závodech byl jeho kolegou v německém ADAC GT Masters český amatér Eduard Leganov. Krátce po výměně za zkušenějšího Petera Koxe se tým přesunul do GT Open.

Letos znovu bojuje v domácím mistrovství v barvách týmu Prosperia, jenž používá stejně jako česká stáj vozy Audi.

Potřebné zkušenosti představuje třetí příchozí, německý jezdec Marc Basseng. Rodák z Engelskirchenu střídal po obvyklých začátcích v motokárách působení v závodech cestovních vozů a Porsche Carrera Cupu.

Gétéčka upřednostnil až v roce 2004, kdy závodil v šampionátu VLN. Kromě pravidelné účasti v sérii pořádané na Nordschleife anebo v ALMS v roce 2008 v týmech Farnbacher Loles a VICI, se jednalo o příležitostné starty. Prošel si krátkými závody v ADAC GT Masters, ME GT3 a souboji pohárových Porsche, ale též vytrvalostně zaměřenými sériemi FIA GT Championship, LMS a ALMS.

V roce 2010 zahájil spolupráci s týmem All-Inkl.com Münnich Motorsport, kde působil nejen v roli pilota, ale také týmového vedoucího. V německém týmu bojujícím v MS GT1 v letech 2010 – 2011 s vozy Lamborghini Murciélago skončil nejprve s osmi body až 39. v celkovém hodnocení. Po sezóně, v níž vystřídal několik kolegů (Bouchut, Jäger, Risatti), se jeho novým a stálým parťákem stal Markus Winkelhock. Po třech triumfech a dvou dalších pódiových umístěních nasbíral celkem 102 bodů, což stačilo na celkové páté místo.

Když došlo v roce 2012 ke změně požadavků na techniku pro světové mistrovství, německá stáj zvolila vůz Mercedes SLS. S osvědčeným kolegou následovala úspěšná série sice s jedním vítězstvím, ale s dalšími devíti pódiovými výsledky anebo umístěním na bodovaných příčkách. Před posledním rozhodujícím závodem měla posádka Basseng/Winkelhock náskok tří bodů na jediné konkurenty v boji o titul, dvojici Bartels/Buurman z týmu Vita4One.

V dramatickém závodě došlo po zdolání Winkelhocka Buurmanem ke kolizi, jenž vyústila ve vyřazení obou soupeřů. Přestože komisaři přisoudili vinu za incident Winkelhockovi a posádku vyloučili, na konečném pořadí se navzdory přidělení dvou bodů konkurentům za deváté místo nic neměnilo. Marc Basseng byl s Markusem Winkelhockem korunován historicky posledním mistrem světa v GT1.


  Marc Basseng během podniku FIA GT Series na Slovensku

Marc Basseng během loňské autogramiády na Slovakiaringu. V roce 2013 se ve FIA GT Series objevil na Slovensku a poté v Navaře ve službách týmu Hanse Reitera.

Německý tým se poté zaměřil na účast v jiném světovém mistrovství, přičemž Basseng tuto výzvu pro rok 2013 přijal. Po sezoně se Seatem Leon ve WTCC a příležitostných startech ve FIA GT Series se letos znovu věnuje více gétéčkům. V týmu Phoenix jezdí s Audi v sérii krátkých závodů BSS, u Belgičanů z WRT nastoupil ve dvou vytrvalostních závodech v BES.

Zvláštní kapitolou v kariéře německého pilota jsou četné účasti v 12 a 24 hodinových závodech. Poprvé se objevil již v roce 1998 v 24 hodin v Daytoně, kde od té doby startoval celkem šestkrát. V Americe má za sebou také účast v 12 hodin v Sebringu, stejnou délku závodu v minulosti absolvoval také v australském Bathurstu.

Nejen znalosti, ale také 26 celkových triumfů z pekelného VLN jej předurčují také k takřka každoročním vystoupením v 24 hodinovém podniku na tomto legendárním okruhu. Zatímco účinkování v Le Mans se mu zatím vyhýbá, ve Spa se objevil celkem třikrát (2008, 2009, 2011). Nejlepším výsledkem bylo v roce 2009 celkové třetí místo spolu s vítězstvím ve třídě G2.

Široký záběr německého pilota ještě podtrhuje dřívější několikaleté působení v roli spolukomentátora závodů (především pohárová porsche) pro televize Premiere a Sky.

Křest v prostředí drsných Arden

K výběru podniku pro nový vstup do GT závodů uvádí majitel týmu Igor Salaquarda: „Víme, že čtyřiadvacetihodinovka ve Spa-Francorchamps není pro začátek právě nejjednodušší závod, ale máme rádi výzvy a pro celý tým to bude zajímavá zatěžkávací zkouška. Potřebujeme získat zkušenosti a tak komplexní závod, jako je čtyřiadvacetihodinovka, nám umožní zjistit, jak si stojíme v porovnání s ostatními.“

Závod v Belgii není jen náročným podnikem, ale také velkou událostí. Tu si dále přiblížíme slovem i obrazem, v hlavní roli s českým týmem.

Program víkendu začíná ve středu odpoledne přehlídka účastníků ve Spa. Během sváteční události panuje uvolněná atmosféra. Fanoušci mají možnost dostat se do těsné blízkosti zatáčky Eau Rouge, piloti mají namísto těsných kombinéz pohodlnější týmové oblečení anebo ve vzácných případech převáží na skutečně nepohodlném místě spolujezdce do lázeňského městečka.

Okruhové speciály se přesouvají s policejním doprovodem branou u La Source z přilehlého Francorchamps na kopec Malchamps, odkud vede klesání až do Spa.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Do lázeňského městečka řídil vůz Filip Salaquarda, který právě stoupá k Raidillonu.

V průběhu necelých tří hodin čeká na jezdce setkání s fanoušky, autogramiády ve skupinách na náměstí anebo u svých vozů. Nechybí ani rozhovory s vybranými piloty. V programu je vyhrazen také čas na jezdeckou rozpravu probíhající v přilehlém divadle.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Letos nedošlo ke společnému focení všech zúčastněných jezdců ve Spa, ale na okruhu. Prostor schodiště u divadla, na nějž se v minulosti dokázalo vměstnat více jak dvě stovky jezdců alespoň sloužil jako místo pro pořízení následující fotky. Vůz týmu ISR zaujal místo u spodní části schodiště. Jezdecké trio doplnil vedoucí týmu David Loic.

Dočasným domovem zúčastněných stájí jsou boxy, které se na belgickém okruhu nachází na dvou rozdílných místech. Jejich přidělení je závislé na umístění v šampionátu, takže na příležitostné a začínající účastníky zbývají starší garáže.

Modernější (tzv. F1) se rozkládají mezi Chicane a La Source a svým účastníkům nabízí rozlehlá garážová stání. Rozdílný svět představují starší boxy (vytrvalostní), které se nachází v klesání za La Source k Eau Rouge. Jejich prostředí nejlépe přiblíží série následujících fotografií.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Pražský tým sídlil ve starších boxech umístěných v klesání k zatáčce Eau Rouge. Účastníci v této části měli k dispozici celkem tři průchozí garáže. Velikost každé z garáží nejlépe dokumentuje část, v níž byl umístěn dva metry široký vůz Audi R8 LMS.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Dva pohledy na garáž sloužící pro uskladnění nářadí, náhradních dílů a dalších věcí pro zajištění servisu.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Místo v části třetího z boxů, v němž bylo kromě stanoviště na boxové zídce další skromné zázemí pro vyhodnocování získaných údajů.

Čtvrtek je jedním z klíčových dnů tohoto podniku. Po ranním a odpoledním tréninku následuje večer a poté v noci kvalifikace.

V 61členném poli dosáhla z posádky týmu ISR Basseng celkově 38. času (2:25.392; ztráta na prvního 3.298), který patřil mezi 15. nejrychlejší ve třídě profesionálů (z 18). Lépe dopadl podvečerní trénink, v němž se česká stáj posunula znovu zásluhou Bassenga až na 18. příčku celkově a 11. ve třídě (2:22.254; + 1.310).

První kvalifikace byla rozhodující pro určení pořadí na roštu. Během ní však nejrychlejší dosažený čas Hamprechtem stačil na 29. místo celkově, 15. ve třídě (2:20.882; + 1.793). V noční části český tým patřil mezi menší část, která obula nové pneumatiky. Výsledkem bylo Hamprechtovo vynikající třetí místo celkově i ve třídě (2:21.479; + 0.873), k posunu na roštu, případně do pátečního superpole nestačilo.

Vůz české stáje se tak objevil na dráze až v den závodu při ranním zahřívacím tréninku. Docílil zde celkově 13. pozice, osmé ve třídě (Basseng: 2:22.285; + 1.428).

Ještě před zahájením podniku zhodnotil Filip Salaquarda volbu kvalitního vozu a silné posádky, ale také další faktory: „Strategie bude hrát klíčovou roli a budeme muset rychle reagovat, abychom z každé situace vytěžili maximum, především pokud přijde déšť, což vypadá, že bude ten případ.“ Nutno dodat, že nakonec se sázka na místní jistotu v podobě deště výjimečně nevyplnila.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Ve čtvrtek, pátek a sobotu je umožněn divákům s patřičnou vstupenkou přístup do boxové uličky. Jedná se o další příležitost pro lovce autogramů, v tuto chvíli krátce před zahájením závodu.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Než se vozy seřadí na roštu dle pořadí vybojovaného v kvalifikaci, jsou stylově seřazeny v klesání do Eau Rouge.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Nyní je vůz připraven na startu. V úvodní části dostal příležitost nejzkušenější člen osádky Marc Basseng.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Kvůli nemalému množství diváků s přístupem na startovní rošt panoval na dráze jinde nevídaný mumraj. Teprve postupné a plánované vyklízení roštu vysvobodí vozy s jejich piloty a obsluhujícím personálem ze sevření davů.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Přípravou na blížící se start zaměstnaný šéf týmu David Loic, majitel stáje Igor Salaquarda a pilot Filip Salaquarda u zadního křídla audi.


  Audi týmu ISR Racing během podniku 24 hodin ve Spa

Foto: Sciarra Andrea/Fotospeedy

Bassengovo počínání devět minut po startu.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Vůz pilotovaný Filipem Salaquardou během jedné z četných neutralizací závodu. V té době měl již za sebou český jezdec neplánovanou návštěvu mechaniků z důvodu opravy jedné z přítlačných plošek.

K prvnímu rozdělování bodů došlo po uplynutí šesti hodin. Závod byl v té době znovu odstartován po hodinu trvajícím zastavení kvůli zásahu záchranářů. V té době se český vůz pohyboval se ztrátou dvou kol na špičku na celkové 18. pozici a 10. ve třídě. K zisku kýženého bodu chybělo pouhých 14 vteřin na mercedes týmu Black Falcon. Za desáté místo se udělují body až na konci závodu, v jeho průběhu je nejvyšším umístěním devátá příčka ve třídě.

Slibně vypadaly výsledky sedmé hodiny, když se český vůz propracoval na nejvyšší dosaženou pozici v závodě – osmé místo celkově i mezi profesionály. Při rozdělování bodů po polovině závodu však dělil české audi od zisku prvního bodu odstup tří vteřin na bentley týmu M-Sport! V celkovém hodnocení se posádka posunula na 16. příčku se ztrátou šesti kol na pozdější vítěze závodu.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Mechanici týmu ISR patřili mezi šťastnější část svých kolegů, jenž si mohla v noci dovolit spočinout v improvizovaném pohodlí kempinkových křesílek. Audi české stáje se proplétalo nástrahami belgického závodu bez větších šrámů.

U mechaniků ještě zůstaneme, dokud si před samotným závěrem nepřipomene několik souvisejících čísel. Při uvádění časů se bude jednat o dobu strávenou mezi vjezdem do boxů a výjezdem, což poskytne alespoň částečnou představu o vlastních zastávkách.

V boxech se vůz s číslem 75 ocitl během závodu celkem dvacetkrát (dohromady 57:10). S výjimkou jedné návštěvy se jednalo o plánované zastávky. Tankování, výměny pneumatik spolu s čištěním vozu a případnými výměnami jezdců se včetně jízdy uličkou pohybovaly v rozmezí 2:23 – 2:31 (v průměru těchto běžných zastávek okolo 2:26). Pro srovnání se špičkou se časy vozů týmu WRT v boxové uličce pohybovaly asi o deset vteřin méně. Nejkratší (1:42) i nejdelší (5:47) zastávky absolvoval Hamprecht, jenž ani v jednom z uvedených případů nestřídal.

Strategie výměn jezdců české stáje se většinou odehrála při druhém zastavení pilota u mechaniků. Plán zastávek počítal s ujetím 26 - 27 kol. Rekordní byly dva případy s 28 koly, jeden v samotném závěru.

V druhé polovině závodu se tým snažil udržet dobyté pozice. Ve dvanácté hodině úspěšnější bentley se českému audi vzdalovalo. Hamprecht se stal posledním střídajícím pilotem a spatřil po ujetí 514 kol šachovnicový praporek. Se ztrátou 13 kol byl klasifikován na celkové 14. příčce, desáté v konkurenci profesionálních sestav.


  Premiéra týmu ISR během 24 hodin ve Spa

Atmosféra v garáži krátce po protnutí cíle vozem s číslem 75. V českém týmu byl ve Spa přítomen také bývalý pilot GT3, Jaromír Jiřík (vlevo).


  Druhá polovina závodu 24 hodin ve Spa

Radost na boxové zídce jak z dokončení náročného závodu, tak zisku prvního bodu za desáté místo ve třídě profesionálů (14. celkově).

Užitečné odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Článek s hlavními informacemi o prestižním podniku. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji. Naleznete zde také historii závodu, přehled vítězných posádek z éry GT anebo s výtahem z pravidel, účastníky.

I.S.R. Racing (Zde)

Zdroj: auto I.S.R., I.S.R. Racing, Racing Sports Cars, Driver Database, VLN, Marc Basseng, Wikipedia, SRO, Formule

Není-li v popisu pod fotografií uvedeno jinak, je autorem snímků Tomáš Krejčík.

Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Tomáš Krejčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama