Kurt Ahrens: Můj největší závod |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Rozhovor s bývalým pilotem F1 a továrním jezdcem Porsche, Kurtem Ahrensem. Při historickém podniku Ennstal Classic roku 2012 v Rakousku se Roman Klemm Ahrense zeptal, co byl největší závod jeho kariéry? „V mnohém ohledu se tehdy jednalo o opravdu rozhodující závod. Rozhodl nejen o mém a Josefově (Ahrens svého tehdejšího týmového kolegu Jo Sifferta prostě jinak neoznačuje) bezprostředním pokračování kariéry, ale také o budoucnosti celého projektu „Porsche 917“. Ferdinand Piech, jehož nápadem, ba posedlostí Porsche 917 byl, nám tehdy jasně řekl: „Když tenhle závod nevyhrajete, tak vás oba vyhodím!“ Realizace jeho technicky-sportovního snu se totiž právě nacházela ve své nejkritičtější fázi: šlo o milion Marek, které měl od vedení Porsche a VW pro další vývoj projektu obdržet. Ovšem pouze v případě vítězství.“ Porsche 917 ale nebyl jen „Piechovým dítětem“, jedním z tvůrců tohoto lehendárného vozu byl i samotný Kurt Ahrens: „S jeho vývojem jsme začali už roku 1968 a 14 dní před debutem v Zeltwegu jsme ho právě tam, na Österreichringu, poprvé testovali. A dobře jsme tak udělali. To auto bylo vzadu příliž „lehké“ a při vysoké rychlosti mělo nebezpečnou tendenci se vznést. Vyřešili jsme to použitím velkého plechového spoileru,“ vzpomíná Ahrens na poslední přípravy před prvním ostrým závodem projektu. „Velká cena Rakouska“, jak se tento závod na 1000km oficielně jmenoval, ovšem nebyl jen tak ledajaký závod. Tento podnik začátkem srpna 1969 byl započítáván do mistrovství světa značek, byl zároveň prvním velkým mezinárodním podnikem na zbrusu novém Österreichringu vůbec – no a z našeho hlediska byl výjimečný právě pro první nasazení typu 917, který měl značce Porsche přinést úspěchy a věčnou slávu. „Plánem bylo, že první auto budou řídit Josef s Brianem Redmanem, já jsem se měl s Richardem Attwoodem dělit o druhý 917. V tréninku jsem ale byl o téměř dvě sekundy rychlejší, než Brian, a vedení týmu předisponovalo. Naším hlavním problémem bylo vedro v kokpitu. Piech to chtěl vyřešit pomocí nejnovějšího nápadu NASA, chaldícími vestami, do kterých nás navlékl. V autě jsme měli pumpu, která vedla koloběh vody skrze nádobu s ledem... Tato pumpa ale brzy poté, co jsem auto od Josefa převzal vypověděla službu a já se začal v mé „chaldící vestě“ vařit. Byl jsem nucen otevřít ventily toho systému a horkou vodu vypustit. Josef se popadal smíchy za břicho, když jsem po průjezdu cílem opouštěl kokpit s mokrým rozkrokem.“ Jednalo se ale o jediný větší problém, se kterým se tým Ahrens-Siffert toho dne musel vypořádat, jinak běželo vše dle Piechových představ: „Po startu se Josef nakrátko zdržel za Lolou týmu Jo Bonniera, kterou řídil Herbert Müller. Když ho později předjel, jezdil náš 917 časy o téměř 3 sekundy rychlejší, než Švýcar. Po zastávce v boxech jsem měl malé trable s rozjezdem, hned jsem ale znovu dokázal potvrdit, že jsem tehdy byl Porscheho „nejlepší jezdec pro druhý stint“. Závod na této překrásné trati jsme s naším báječným vozem skutečně dokázali vyhrát a započali jsme tak onu neuvěřitelnou sérii triumfů typu Porsche 917. Emocionálně nás to tam v Rakousku dost vzalo...“ Malou poznámku ohledně vývoje moderního sportu si Ahrens nemohl odpustit: „Včera jsme absolvovali jednu etapu Ennstal Classic na novém Red Bull-Ringu. Musím k tomu podotknout, že ten pěkný původní Österreichring pěkně zmrvili.“ Nuže, ne každý projekt dějin automobilového sportu se zdá být tak povedený, jako projekt Porsche 917... 002 – Jo Siffert a Kurt Ahrens s pohárem vítězů. 003 – Kurt Ahrens dnes
, Foto: Roman Klemm,archiv autora Komentáře ke článku
|
Reklama