clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Martini se stal sponzorem Ecclestoneho týmu Brabham

vydal: Roman Klemm
zveřejněno: 1.1.2015, 09:00

počet komentářů: 0


Martini se stal novým sponzorem Ecclestoneho týmu Brabham a Lombardiová pojede celou sezonu za March!
Bernie Ecclestone ještě nedávno tvrdil, že o jednání s potencionelním sponzorem Martini nic neví, krátce před Vánocemi 1974 ovšem v rámci honosného banketu v Londýně oznámil, že právě získal podporu firmy Martini & Rossi až do konce roku 1976. Italský výrobce aperitivů se tedy do světa F1 vrátil, i když jeho bývalé zkušenosti nebyly zrovna nejlepší: Martini podporoval v letech 1972-73 nepovedený projekt Tecno. Při stejné příležitosti byli představeni i jezdci a vůz pro sezonu 1975, což se obešlo bez překvapení: volantu Brabhamu BT44B, kterému se dle konstruktéra Gordona Murraye přes zimu dostalo 142 detailních změn, se znovu směli chopit Carlos Reutemann a Carlos Pace. Murray také připustil, že se díky podpoře Martini bude moci pustit do projektu Brabhamu-Alfa. O tom, že Ecclestone brzy použije továrních dvanáctiválců z Milána se již déle mluvilo. Několik exemplářů plochých italských motorů se ovšem právě objevilo i v dílnách Grahama Hilla...

Louis Stanley, jehož tým BRM měl roku 1975 slavit své 25. výročí účasti ve formuli 1, již dlouho hlásal, že chce nasadit výlučně britské piloty a oznámil, že první tři závody za BRM nastoupí Mike Wilds. Plánem bylo, připravit začátkem evropské sezony druhý vůz pro Boba Evanse. Ano, plány a sny pana Stanleye se jako často silně rozcházely s realitou, která měla brzy udeřit.

Max Mosley v listopadu oznámil, že jeho March Ltd. do sezony 1975 nenastoupí – této situaci se ale dostalo překvapivého zvratu. Během Vánoční Racing Car Show v Londýně představil pozdější prezident FIA sestavu svého týmu March-F1: „Održeli jsme nabídku sponzora, kterou jsme nemohli odmítnout. Chce abychom nasadili vedle Brambilly druhý vůz ve všech evropských GP a jeho jedinou podmínkou bylo, že pilot bude italské národnosti. Disukutovali jsme situaci s Vittoriem a rozhodli jsme se pro Lellu Lombadiovou. Připouštím, že to teď vypadá, jako bychom úmyslně pokerovali – události se v posledních týdnech ale opravdu vyvinuly nečekaně. Nejdříve se ozval Brambillův sponzor Beta a teď tento další sponzor. Poprvé v historii naší stáje máme dost peněz nejen na to, abychom nasadily dva vozy, ale paralelně i pro objemný vývojový program.“

Vedle Shadowu a Heskethu testoval v Le Castelletu i tým Surtees. „Big John“ při tom zkoušel spíše jezdce, než technické novinky. V kokpitu jeho typů TS14 a TS16 se vystřídali Henri Pescarolo, Dave Morgan, Michel Leclere, Jose Dolhem a málo známý Rakušan Kurt Rieder. Nejlepší z nich byl veterán Pescarolo, zatímco Leclere nebyl britskou značkou příliš nadšen - nedosáhl ani časů, které na stejném okruhu zajel se svou formulí 2. Tovární kokpit nakonec nedostal ani jeden ze jmenovaných. Nejrychlejší testů byl Jean-Pierre Jarier na novém Shadowu DN5 – malý poukazatel na to, co se mělo dít úvodem sezony.

Z Argentiny do Evropy dorazily první zprávy o nové značce F1, Berta. Jeden z největších tamních výrobců závodních automobilů, Oreste Berta byl nejen hotov s konstrukcí, jeho jezdec Nestor Jesus Garcia Vega monopost již i testoval. Vůz byl postaven v Bertově ultra-moderní továrně u Cordoby a Berta pro něj vyvinul vlastní třílitr V8. Vega měl být nesazen do obou jihoamerických velkých cen za podpory Renaultu-Argentina a Kalifornského dovozce Ferrari, Francisco Mira.

Vánoce zvláštního druhu zažil jezdec formule 2 Jean-Pierre Paoli. Při srpnovém závodě F2 ve švédské Karlskoze musel s defektem odstoupit a nechat svůj March-BMW stát vedle trati. Pořadatel po závodě odstavený monopost neodtáhl a pokračoval v programu závodem cestovních vozů. Jeden z nich opustil trať právě tam, kde Paoliho vůz stál, vletěl do něj a zcela ho zničil. Po dlouhých tahanicích se Švédi rozhodli Francouzovi škodu nahradit a se zpožděním 4 měsíců mu vyplatili 10.000 Liber.

V Londýně byli vyhlášeni a odměněni nejslibnější mladí jezdci Commonwealthu. „Grovewood Award“ v hodnotě 1000 Liber získal 27letý Bob Evans, druhý Richard Morgan obdržel 500 Liber a třetí Alan Jones se radoval ze tří stovek...

Patřili po výborném ukončení minulé sezony k favoritům ročníku 1975: Carlos Pace a Carlos Reutemann při prezentaci sponzora Martini v prosinci 1974.

Byl považován porotou renomovaného Grovewood Awardu za nejtalentovanějšího dorostence Commonwealthu: Bob Evans. Na snímku vede závod F5000 v Oulton Parku před Gethinem, Schuppanem a Ashleyem.

Těšila se na sezonu formule 1 v kokpitu továrního vozu March: Lella Lombardiová.

 

 

 

 

Zdroj: FORMULE.cz, Foto: archiv autora

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Když Senna selhal v Monaku - 15.5.2023
Räikkönen spal pod stolem a nechtěl cvičit - 29.10.2021
Když se formule (ne)pokusily pokořit největší ovál - 12.5.2020
Ten ovál je pro IndyCar moc rychlý - 7.4.2020
Úspěšná kariéra Nikiho Laudy ve fotografiích - 21.5.2019

Reklama