Lauda a Ferrari kralovali formuli 1 i v Anderstorpu |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
26 jezdců vážilo cestu na sever Evropy, aby se začátkem června zúčastnili sedmé velké ceny formule 1 ročníku 1975. Organizátor měl na této nepříliš oblíbené trati se všemi slitování a připustil na start 26 vozů. Mezi nimi bylo i několik nových tváří. Frank Williams nahradil zaneprázdněného Laffita Jihoafričanem Ianem Scheckterem (20. kvalifikace) a kokpit Artura Merzaria prodal pro tento závod Damienovi Mageemu (22.) z Irska, což pro svého chráněnce zařídil Bernie Ecclestone. Vedle Ronnieho Petersona se domácí fandové mohli těšit i na debutanta Torstena Palma, který postavil druhý tovární Hesketh na dobré 21. startovní místo. Do formule 1 se vrátil Vern Schuppan (26.), kterému dal možnost ve vlastním voze Graham Hill. Nikdo ovšem nenašel recept, jak porazit překvapujícího polemana víkendu: byl jím senzačně Vittorio Brambilla! Ital již v minulých závodech demonstroval stoupající formu, v Anderstorpu ovšem zazářil naplno: již v pátek zajel jeho oranžový March 751 nejrychlejší kolo podniku, které bylo o 4 desetiny rychlejší, než čas druhého Depaillera. Jistě, Brambilla byl v životní formě, ale v žádném případě o tolik lepší, než ostatní. Max Mosley po letech prozradil, že se o čas jejich jezdce postaral spolupracovník týmu, který nakloněn přes zídku boxů protnul paprsek měření času o pár desetin dřívě, než Vittoriův vůz... Druhou startovní řadu vytvořili Jarier s Reutemannem, třetí řadu Lauda a Pace. V neděli překvapilo většinu přítomných netypické horko! Ne tak výborně naladěného Brambillu: do první zatáčky dosprintoval jako první a kolo za kolem vedl velkou cenu Švédska před Depaillerem a Reutemannem, jako by to byla největší samozřejmnost světa. Toto představení ovšem trvalo jen do 16. kola. V tu dobu Vittorio natolik vyždímal levou přední pneumatiku, že se díky rostoucí nedotáčivosti již nedokázal bránit Reutemannově Brabhamu. 20 kol později Ital vzdal s defektem závěsu. Vypadalo to, že si Argentinec jede pro zasloužené vítězství. O poločas definitivně odvrátil nápor Jariera, jeho bílý Martini-Brabham ovšem v poslední čtvrtině závodu trpěl zvýšenou přetáčivostí, která ho stála hodně času. Byl to opět Niki Lauda, kdo si vůz nastavil perfektně pro kompletních 80 kol a dokázal krátce před cílem udeřit! Rakušanův Ferrari 312T byl v cíli o šest sekund před Reutemannem a dobrý výsledek Scuderie Ferrari dovršil třetí Regazzoni. Výborně se bili i oba Američané v poli. Mario Andretti (Parnelli) a Mark Donohue (Penske) se po relativně slabém výkonu v kvalifikaci dokázali postupně protlačit až na čtvrté a páté místo v cíli. Poslední bodík v Anderstorpu ukořistil vynikajiící Tony Brise – jednalo se o první bod sezony pro tým Embassy-Hill. Ve druhém heatu si Laffite nedělal hlavu s tím, že se Leclere a Stuck „vyřádili“ jízdou z chvostu pole až na samotnou špičku, k celkovému vítězství mu stačilo kontrolované třetí místo před Ertlem, Bourgougniem a Binderem. Po součtu časů obou jízd si zbývající mistrovské body rozdělili Bourgoignie, Flammini, Kessel, Francia a Truffo. Osm závodů před koncem sezony vedl Laffite celkovou tabulku s náskokem 32 bodů na Larrousseho.
Mario Andretti (zde před Mageem) dojel ve Švédsku výborný čtvrtý. Conny Anderson vede závod formule 3 před továrními jezdci Marche, Nilssonem a Ribeirem.
Zdroj: FORMULE.cz, Foto: archiv autora Komentáře ke článku
|
Reklama