Silverstone: Fittipaldiho poslední vítězství v Grand Prix |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Desátým podnikem světového šampionátu formule 1 byla klasická Grand Prix Velké Británie v Silverstone a závod nabídl fandům velkou podívanou v každém smyslu – na tom nic nezměnila ani nenáviděná nová šikana v zatáčce Woodcote. O 26 startovních míst si to ve čtvrtek a v pátek (v Anglii se tehdy v neděli nesportovalo) rozdalo 28 pilotů. Japonec Fušida a jeho nešťastný Maki opustili dějiště již po prvním tréninku a ani mladý Wunderink (Ensign N175) se ani zdaleka nedokázal přiblížit času posledního kvalifikovaného, Johna Nicholsona na Lyncaru. O čerstvé tváře v poli se postaral především Colin Chapman, v jehož Lotusech 72 dostali po Ickxově odchodu šanci hned dva debutanti: Brian Henton a Jim Crawford. Také John Surtees dal doma příležitost mladému britskému talentu a nasadil poprvé druhý vůz pro Daveho Morgana. Zatímco byl důvodem pro tyto rošády u Lotusu zoufalý stav týmu, potřeboval „Big John“ jednoduše příspěvek Morganova sponzora Southern Organs Ani jeden z debutantů se ovšem nedokázal výrazně prosadit – britští fandové ale měli po kvalifikaci přeci jen důvod k radosti: senzačně naladěný Tom Pryce totiž v pátek dopoledne krátce než začalo pršet vykouzlil na trať čas, který nedokázal nikdo jiný překonat. Vedle černého Shadowu DN5 se do první startovní řady dokázal před favorizované Ferrari Laudy a Regazzoniho nacpat Carlos Pace na bílém Brabhamu BT44B. Třetí řadu tvořil Brambilla se Scheckterem, za nimi se kvalifikovali Fittipaldi, Reutemann, Hunt a Mass. Walesan Tom Pryce vyrazil směrem vytouženého prvního vítězství dobrým startem, Carlos Pace ovšem vyrazil ještě lépe a ostatní se za nimi seřadili v pořadí Regazzoni, Lauda, Hunt, Scheckter, Andretti a Fittipaldi. Největší snahu, postoupit kupředu v dalších kolech ukázali Regazzoni (předjel Pryceho) a Fittipaldi (po 20 kolech byl pátý). Ve 13. kole nadokázal udržet Švýcara ani Pace a Regazzoni převzal vedení. Již celý den se nad bývalým letištěm v Silverstone stahovaly mraky a po třetině závodu z nich začalo pomalu kapat. První obětí se stal Regazzoni: uklouzl v Club Corneru a urazil si zadní spoiler. Další dvě kola tedy vedl výborný Pryce. Teď už ale pršelo vydatněji a Tom vyletěl na louži v Becletts do záchytných plotů! Scheckter si vychutnal jediné kolo vedení, než zastavil v boxech pro mokré pnaumatiky, zatímco Pace, Fittipaldi a Hunt dále riskovali na slickách. A vyplatilo se! Scheckter se sice nakrátko dostal nazpět na první místo, od poloviny závodu se ale na jezdce znovu smálo slunce. Scheckter musel znovu do boxů a stejně tak i všichni ostatní, kteří nazuli pneumatiky se vzorkem. Když se pořadí srovnalo, vedl Hunt před Fittipaldim, Pacem, Scheckterem a Donohuem. Ve 43. kole zaútočil úřadující mistr úspěšně na svého budoucího následníka u McLarenu, Hunta a tento manévr rozhodl. Od 45. kola totiž zase začalo kapat a o dvě kola později lilo. Jezdci ještě dokázali nějaký čas držet své vozy na asfaltu, po 54 kolech ale zle vyletěl v šikaně Jarier. Na rovince Hangar a kolem Becketts bylo jen mokro, v první zatáčce Stowe, kde začalo pršet nejsilněji, ale stála voda. Za sebou tam vyletěli Brise, Scheckter, Pace, Hunt, Morgan, Wilson Fittipaldi, Henton a Nicholson. To již lilo i ve Stowe, kde havarovali Donohue, Mass, Watson a Depailler. Ředitelství závodu muselo jednat a ukončilo jej červenou vlajkou. Bylo velkým štěstím, že se lehce zranili jen Tony Brise (kůl plotu mu srazil přilbu z hlavy!) a jeden maršálek. Po diskuzích s časomírou bylo vyhlášeno konečné pořadí Emerson Fittipaldi, Carlos Pace, Jody Scheckter, James Hunt, Mark Donohue, Vittorio Brambilla – z nichž se pouze dva nacházeli při ukončení závodu v pojízdném stavu. Kdo by tehdy tušil, že se jednalo o poslení vítězství ve formuli 1 pro Emersona Fittipaldiho... Jednou z prvních obětí rozmarů anglického počasí byl Jean-Pierre Jarier. Patrick Neve vede smečku formule 3 do první zatáčky.
Zdroj: FORMULE.cz, Foto: archiv autora Komentáře ke článku
|
Reklama