V hlavní roli: třída GT3 – 14. díl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Krejčík počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V nabídce více než čtyř desítek představených modelů spolu s rozmanitostí jejich konstrukcí lze snadno ztratit přehled o technice používané v GT3. V následujícím článku budete mít možnost srovnání vybraných parametrů anebo konstrukčních řešení používaných u vozidel této třídy. Bude-li rok před názvem, jedná se o datum schválení (například v kapitole věnované umístění motoru). V některých případech se mohlo jednat o modely působící na okruzích i před tímto datem. Rok uvedený v závorce (kapitoly Uspořádání motoru, Míry vozidel) označuje vůz z daného modelového ročníku, tj. u jednoho modelu jich může být více. Obsah s aktivními odkazy na kapitoly 1. Umístění pohonné jednotky Foto: Martin Ševčík Jelikož pravidla GT3 umožňují pouze pohon zadní nápravy, lze rozdělení automobilů podle koncepce pohonu zjednodušit na umístění motoru. Třída GT nabízí všechny rozšířené možnosti uložení motoru: vozy s motorem vpředu, s motorem uprostřed (za přední nápravou a před zadní nápravou) a s motorem vzadu. V této kapitole bude navíc zmíněno zařazení vozů do kategorií dle neoficiální klasifikace anglo-amerického trhu. Poloha motoru je jedním z posuzovaných měřítek při rozdělení do převažujících tříd GT a sportovních vozů. Pohonná jednotka v prostoru za kabinou je doménou pouze sportovních vozů. V opačném případě je k dispozici více prostoru posádce, takže se zde sportovní automobily (většinou dvousedadlové) prolínají s gétéčky (2+2 místa). K volbě obecně nejrozšířenějšího uložení motoru se uchylují konstruktéři sportovních vozů a gétéček pouze výjimečně. Převážně zde nalezneme zástupce GT doplněné americkou odnoží sportovních vozů (ponycar - Mustang, Camaro) anebo vozy střední třídy (Cadillac ATS). Zvláštní zařazení mají BMW, jejichž šestková řada je považována za GT. Historický základ vycházející z řady 7 patří do kategorie luxusních vozů. U této konstrukce někteří úpravci přiznávají drobné změny v uložení pohonných jednotek pro zajištění lepšího rozložení hmotnosti. Například u Chevroletu Camaro byl oproti silniční verzi posunut motor o 12 cm níže a 7,4 cm dozadu. 2014 Bentley Continental GT3 Vozy s motorem uprostřed Druhou skupinu vozů lze rozdělit na dvě další kategorie, kde je rozhodující poloha motoru vůči prostoru pro posádku. 1.2. Vozy s motorem za přední nápravou První skupina vozů s pohonnou jednotkou před prostorem pro posádku obsahuje zbývající modely, které je možné označit jako GT (Aston Martin, Maserati). Rozšířenější skupina vozidel klasifikovaných již jako sportovní obsahuje další zajímavé modifikace: roadster BMW Z4 anebo kabriolet Morgan Aero, který navíc odkazuje na dobu třicátých let minulého století. 2006 Aston Martin DBRS9 1.3. Vozy s motorem před zadní nápravou 2007 Ascari KZ1 GT3 Poslední skupinou, která nese výhradně logo výrobce z Zuffenhausenu, jsou vozidla s motorem za zadní nápravou. Přestože vzdálenější umístění pohonné jednotky umožnilo přidání další řady sedadel, je vůz klasifikován jako sportovní. 2007 Porsche 997 GT3 Cup MY06 Foto: Martin Ševčík U pohonných jednotek ještě zůstaneme, ale vzhledem k odchylkám při vyrovnání výkonnosti se bude zabývat stálejšími parametry než jsou výkon anebo točivý moment. Velmi široká je škála objemu motorů, kde způsob plnění válců směsí vybízí k rozdělení na dvě kategorie: atmosférické a přeplňované motory. Ten se částečně projevuje i na počtu válců a zvoleném uspořádání. Pro zvýraznění rozdílů nebudou nejrozšířenější vidlicové osmiválce (zpravidla s úhlem rozevření 90°) uvedeny v tabulce v kolonce Jiné. Zde budou pouze jakékoliv odchylky: vidlicové dvanáctiválce, desetiválce a šestiválce, ploché motory (šestiválce) anebo řadový čtyřválec. Použití shodného motoru ve více vozidlech zvýrazňuje shodný údaj u více sousedících modelů. V opačném případě, tj. použití různých pohonných jednotek v jednom modelu, bude tento vůz zvýrazněn hvězdičkou. 2.1. Přehled atmosférických pohonných jednotek
2.2. Přehled přeplňovaných pohonných jednotek V GT3 jsou nejčastěji použity dva způsoby, které budou v tabulce odlišeny u hodnoty objemu. Vhánění směsi do válců pomocí mechanického kompresoru není na rozdíl od plnění (dvojicí) turbodmychadel zvýrazněno.
Foto: Tomáš Krejčík Vyšší požadavky na jízdní vlastnosti zpravidla předurčují tyto automobily k osazení lichoběžníkovými nápravami. V konstrukci nalezneme i další možnosti. První z nich je neméně vyspělé víceprvkové zavěšení, které na zadní nápravě doplňuje lichoběžníky u vozů Ferrari (pouze 458 a 488), Venturi Heritage anebo u Nissanu GT-R. Stejnou konstrukci vzadu využívá také Porsche (997 Cup, 911 Cup S, 911 GT3 R, 911 GT3 R (991)), které však na přední nápravě využívá McPherson. Kombinaci levnějšího a na prostor méně náročného uchycení vpředu a víceprvkové zadní nápravy využívá také BMW Z4 anebo BMW Alpina B6. Přední náprava u obou verzí Fordu Mustang je vybavena také zavěšením McPherson vzadu již nalezneme rozdíly. Ojedinělá je zadní pevná náprava u prvních fordů vyvíjených společnostmi Multimatic a později Matech. U verze pro tým Marc VDS z roku 2010 bylo zadní zavěšení přepracováno na lichoběžníkové. Foto: Martin Ševčík Řada sledovaných rozměrů (rozvor, délka, šířka, výška, rozchod kol) nebyla mnohdy uváděna. Navíc úpravy podvozku anebo aerodynamiky měly na většinu z nich vliv, takže je složité případné použití údajů z dostupnějších dat sériových základů. V tabulce jsou vozidla seřazena sestupně dle rozvoru, údaj o délce anebo hmotnosti je uveden spíše pro zajímavost. Případné označení údajů dvěma hvězdičkami značí data ze silničních verzí (rozvor, délka). Neméně proměnlivá je hmotnost vozidla, v tomto případě byl většinou použit údaj dle homologace. Ten se může lišit např. od dat uvedených při představení (tyto budou označeny hvězdičkou). Zároveň může být uvedeno více údajů, které budou vztaženy k rokům uvedeným v závorce. Hmotnost vozu je však orientační, neboť ji zásadně ovlivňují změny při vyrovnání výkonnosti.
Poslední srovnání se týká částek za pořízení nového vozidla. Ty jsou uvedeny vždy v eurech a bez daně. Údaje s hvězdičkou označují přepočet z místních měn dle kurzu v době představení. Jelikož nejsou v tomto případě údaje všech modelů, bude se srovnání týkat některých automobilů a pouze let, kdy byla cena zveřejněna, mj. při představení. Nedostatkem informací jsou nejvíce ovlivněny první léta. Ve zkratce tak jsou uvedeny ceny z roku 2006 u Corvette Z06 anebo Aston Martin DBRS9. Více údajů pochází již z let 2009 – 2012 (a 2015), kterým budou věnovány samostatné tabulky. Ceny v letech 2009 - 2012
Ceny v roce 2015
Tématem příštího dílu bude představení vozidel, která byla schválena s nižším stupněm homologace. Zmíněny budou také nedokončené projekty GT3 anebo ty, které lze očekávat v GT3 v brzké budoucnosti. Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Wikipedia, Formule Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Roman Klemm Komentáře ke článku
|
Reklama