clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Studie Renault Morphoz

vydal: Marek Tomíšek
zveřejněno: 4.3.2020, 18:35

počet komentářů: 0


Zajímavou studii představila automobilka Renault. Vychází z toho, že běžný uživatel auta najede denně poměrně málo kilometrů a jen občas potřebuje větší dojezd kvůli delší cestě. Navíc se při běžných cestách často pohybuje po městě, kde se spíše hodí menší auto kvůli snadnému parkování a není potřeba velký vnitřní prostor. Právě toto umožňuje studie elektromobilu s názvem Morphoz. 

Studie Renault MORPHOZ

Jde o elektromobil s částečně autonomním řízením a podle automobilky se nejedná jen o bezúčelnou studii. Použité designové i technologické prvky prý můžeme očekávat u příštích elektrických modelů Renault. A zejména technologické prvky jsou zajímavé, protože směřují k ještě větší efektivitě mobility.

Studie Renault MORPHOZ

Morphoz je předobrazem našich příštích vysokovýkonných elektrických modelů. Jeho modulární platforma CMF-EV optimalizuje účinnost vozidla, zatímco prodloužený rozvor s koly ve čtyřech rozích nabízí nové možnosti pro strhující design a špičkovou užitnou hodnotu,“ říká Gilles Normand, ředitel divize elektrických vozidel a mobility Skupiny Renault. Tento futuristický automobil zhmotňuje vizi automobilky Renault, zaměřené na osobní a sdílenou elektrickou mobilitu od roku 2025.

Studie Renault MORPHOZ

CMF-EV, kterou vyvíjí firma Alliance, je budoucí modulární elektrická platforma s nabídkou mnoha konfigurací výkonu, kapacity a autonomie. Díky svým proporcím ale přináší i prostorný interiér a velký objem zavazadlového prostoru. Renault Morphoz nabízí zajímavou variabilitu, protože je možné jej dokonce přestavět na dvě různá provedení, která se liší i vnějšími rozměry.

Studie Renault MORPHOZ

Základní a menší varianta studie Morphoz se nazývá City. Jak už její název napovídá, je určena hlavně do města, takže má například kompaktnější vnější rozměry, aby se s ní snáze parkovalo. Větší verze Travel nabídne kromě delšího dojezdu i více prostoru uvnitř. Zatímco City má délku 4,4 metru a rozvor 2,73 metru, Travel je o 40 centimetrů delší a má také o 20 centimetrů prodloužený rozvor. Obě varianty se liší i maximálním výkonem. Šířka a výška (2,0, respektive 1,55 m) se nemění.

Studie Renault MORPHOZ

Zajímavý je koncept přídavné baterie s názvem Travel Extender. Renault vychází z toho, že většině řidičů, kteří se na denně pohybují v městském a příměstském provozu, v pohodě stačí dojezd okolo 400 kilometrů. Základní baterie studie Morphoz ve variantě City má proto kapacitu 40 kWh.

Občas je ale potřeba jet někam dál a k tomu slouží dodatečná baterie o kapacitě 50 kWh, kterou s sebou nemusí majitel auta pořád vozit. Ta nejenže nezvyšuje hmotnost a nezabírá místo v autě, ale zároveň ji není nutné ani kupovat. Je totiž sdílená a může si ji pronajmout jen v případě potřeby. Zvětšením auta a instalací doplňkové baterie vznikne verze Travel. 

Studie Renault MORPHOZ Verze Travel má tudíž celkovou kapacitu baterií 90 kWh, což stačí k dojezdu 700 kilometrů v dálničním tempu. Díky větší kapacitě baterií má k dispozici také vyšší výkon, konkrétně 160 kW, zatímco Renault Morphoz City „pouhých“ 100 kW. Renault neupřesňuje, kde a jak budou probíhat přestavba auta a doplnění baterie. Ale kdyby to mělo být na počkání v autorizovaném servisu, mohlo by to být pro většinu kupujících velmi zajímavé.  Pořizovací cena auta by měla být také nižší, protože baterie je nejdražší součástí. Zároveň to řeší nedostatek některých prvků do baterií, protože je nebude potřeba vyrábět tak velké.

Renault Morphoz umožňuje nejen sdílení doplňkové baterie, ale i celého auta v době, kdy jej nepotřebujeme. Na otevření nebo nastartování vozidla nebudou potřeba kontaktní klíče ani karty, ale bude se provádět pomocí smartphonu. Ten bude fungovat jako digitální klíč, což zjednoduší sdílení s ostatními lidmi. Není potřeba fyzické předávání klíče, stačí přeposlat kód pro odemknutí, který po první aktivaci v chytrém telefonu umožňuje otevírání a užívání vozidla ve stanoveném časovém úseku.

Studie Renault MORPHOZ

Studie by měla být schopna autonomního řízení úrovně 3. To znamená, že řidič musí sedět za volantem, ale v určitých situacích může přenechat řízení autonomnímu systému. Jde například o jízdu po dálnici nebo popojíždění v koloně. Podle Renaultu by tento systém měl také předejít velké části dopravních nehod.Za zmínku jistě stojí i kamery s displeji místo zpětných zrcátek, které se u elektromobilů začínají objevovat i v sériové podobě kvůli snížení aerodynamického odporu a prodloužení dojezdu zejména při vyšších rychlostech. 

Studie Renault MORPHOZ
Studie Renault MORPHOZ
Studie Renault MORPHOZ
Studie Renault MORPHOZ

Zdroj: AUTONOVINY.cz, Foto: Renault

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama