CNG dokáže snížit emise až o 90 procent |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Vozidla na zemní plyn (CNG) umožňují okamžité snížení emisí CO2 o přibližně 25 procent oproti srovnatelným s benzinovým motorem. Klimaticky neutrální provoz na biometan omezuje emise až o 90 procent, syntetický plyn dokonce o 100 procent. Dvěma z nejvýznamnějších výhod CNG ve srovnání s klasickými palivy jsou čistší spalování a také vyšší obsah energie. Na příslušných čerpacích stanicích, jejichž síť se v Evropě stále rozšiřuje, jej lze navíc doplnit podobně jednoduše a rychle jako konvenční pohonné hmoty. Příměs 20 procent přírodního CNG, která je v současnosti v Německu běžná, zlepšuje bilanci CO2 o 35 až 40 procent. V případě ještě vyšších podílů bioplynu ze zbytkových materiálů rostlin a biologických odpadů lze dosáhnout redukce emisí až o 90 procent. Úplné klimatické neutrality se docílí pomocí syntetického metanu, který se vyrábí ekologicky získanou elektřinou s použitím technologie její přeměny na plyn. Tento postup je však v současnosti ještě ve fázi vývoje. Skutečnost, že CNG je ve srovnání s benzinem a naftou efektivnější a levnější, navíc výrazně ovlivňuje náklady. V Německu dosahuje cenová výhoda oproti naftovým automobilům přibližně 40 procent, při porovnání s modely opatřenými zážehovým agregátem dokonce 50 procent. V Itálii je jsou tato čísla ještě vyšší. Schéma pohonu na CNG ve voze Škoda Scala Škoda Octavia G-TEC, která dorazí na trh ve druhé polovině roku 2020, je vybavena čtyřválcovým motorem TSI o objemu 1,5 litru (96 kW, respektive130 k). Tři nádrže na CNG mají celkovou kapacitu 17,3 kg a umožňují dojezd až 480 kilometrů. Pohonná jednotka 1,0 TSI v modelech Scala G-TEC a Kamiq G-TEC disponuje výkonem 66 kW (90 k). Nádrž v obou autech pojme shodně 13,8 kilogramu CNG, což postačí k ujetí 410 kilometrů. Motor 1,0 G-TEC dostal oproti základnímu provedení jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu, nové sací potrubí, vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily odolné vůči teplotám. Kromě toho optimalizuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu. Nejprve ho v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 na přibližně 20 barů. V druhé fázi dochází k úpravě prostřednictvím magnetického ventilu na absolutní pracovní tlak mezi 9 a 5 bary, který převládá v nízkotlakém systému. U 1,5 G-TEC jsou změny podobné. Je dimenzován na vysoký kompresní poměr 12,5:1 a pracuje v takzvaném Millerově cyklu, při němž zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřeny. Zdroj: Škoda Auto Komentáře ke článku
|
Reklama