Škodovky jezdí s pohonem 4x4 už dvacet let |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Vozy Škoda s pohonem 4×4 jsou v nabídce od roku 1999, kdy byla představena Octavia Combi 4×4. Za dvacet let jich k zákazníkům zamířilo přes milion. Při běžné přímé jízdě je hnací síla u 4x4 automobilů přenášena přední nápravou. Pokud hrozí ztráta trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka část točivého momentu automaticky na zadní kola. Pohon všech kol je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC, uzávěrkou diferenciálu EDS nebo zařízením XDS+. Řídicí modul reaguje v řádu milisekund a zvládá nebezpečné stavy, například při rychlém průjezdu zatáčkou nebo na povrchu s různou adhezí. Elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka K udržení vozidla v jízdním pruhu se upravuje také přenos točivého momentu na jednotlivá kola. Děje se tak například v okamžiku odlehčení vnitřního kola. Část točivého momentu se pak dostává na protilehlé kolo. Jádrem současných modelů Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka. Ta zajišťuje nepřetržité rozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy. Za normálních podmínek jsou poháněna přední kola. V případě potřeby vzroste tlak, který sepne spojku a hnací síla se přesměruje na zadní nápravu. Jednotka automaticky reaguje i v případě nejmenších rozdílů v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Řada senzorů neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika, která umí změnit přenos hnacího momentu na jednotlivá kola vozu. Vše funguje spolehlivě i při ztrátě trakce předních kol. V takovém případě zabezpečí lamelová spojka přenos až 90 % točivého momentu na zadní nápravu. V mezních situacích dodá pohon 4×4 rovněž až 85 % hnací síly na jednotlivé kolo. Zdroj: Škoda Auto Komentáře ke článku
|
Reklama