clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tříkolky Laurin & Klement dojely až do Mexika

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 1.4.2020, 12:05

počet komentářů: 0


Jednu z méně známých kapitol historie mladoboleslavské automobilky představuje produkce motorových tříkolek neboli tricyklů,

U jejich zrodu stály motocykly značky Laurin & Klement s vodním chlazením. U motoristů nedošly příliš velké obliby, proto se pro ně hledalo jiné uplatnění. Našlo se v podobě nákladního sajdkáru nebo přímo tříkolky.

Sahali po nich živnostníci i poštovní správy. Dochovala se zpráva o počinu doručovatele jménem Kundert, který vybral zásilky z 37 pražských schránek během pouhých 55 minut, zatímco jeho opěšalý kolega na to potřeboval dvě a půl hodiny. Dokonce se podařilo v roce 1908 realizovat export do dalekého Mexika.

Tricykl Laurin & Klement LW byl poháněn jednoválcem o objemu 780 cm3 s výkonem 5 k (3,7 kW). Vodní chladič, po stranách se dvěma stojatými bohatě žebrovanými členy, se nacházel před ním. Oběh kapaliny byl samočinný –„termosifonový“. Čím více se agregát zahříval, tím proudila voda rychleji: horká vzhůru vpřed do chladiče, ochlazená se vracela spodem.

Na teplotě byl závislý i karburátor, který se obešel bez trysky. Palivová směs totiž vznikala volným odpařováním lehkého benzinu z hladiny v nádržce, v létě rychleji, za chladna pomaleji. Také zapalování bylo provenience L&K, s nízkonapěťovým elektromagnetickým induktorem a odtrhovačem. 

Tříkolky LW se ve své době těšily značné oblibě

Mazání obstaral řidič ruční pumpičkou. Později se používalo samočinné zařízení s nastavitelnou rychlostí postupného odkapávání oleje, vedeného pak trubičkami k nejnamáhanějším místům pohonné jednotky.

Základ konstrukce tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, šofér měl ale k dispozici pohodlné motocyklové sedlo.

Prázdné vozidlo vážilo 160 kilogramů, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dvě osoby na vpředu umístěném kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami. Podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. 

Mexičtí pošťáci se svými novými pomocníky

V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kilogramů se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla.

Tříkolka LW figurovala v nabídce v letech 1905-1911. Do dnešních dnů se dochovaly jen tři exempláře, z nichž jeden, ze sbírek Národního technického muzea, je vystaven v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Zdroj: Škoda Auto

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Škoda má vlastní kávu - 23.4.2024
Kopecký počítá s konkurencí od mladíků, Středoevropskou rallye opět vynechá - 7.3.2024
Superb zná české ceny - 21.2.2024
Přes tři čtvrtě milionu nových Škodovek - 24.1.2024
Kodiaq bude pomáhat a chránit - 18.10.2023

Reklama