Tříkolky Laurin & Klement dojely až do Mexika |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Jednu z méně známých kapitol historie mladoboleslavské automobilky představuje produkce motorových tříkolek neboli tricyklů, U jejich zrodu stály motocykly značky Laurin & Klement s vodním chlazením. U motoristů nedošly příliš velké obliby, proto se pro ně hledalo jiné uplatnění. Našlo se v podobě nákladního sajdkáru nebo přímo tříkolky. Sahali po nich živnostníci i poštovní správy. Dochovala se zpráva o počinu doručovatele jménem Kundert, který vybral zásilky z 37 pražských schránek během pouhých 55 minut, zatímco jeho opěšalý kolega na to potřeboval dvě a půl hodiny. Dokonce se podařilo v roce 1908 realizovat export do dalekého Mexika. Tricykl Laurin & Klement LW byl poháněn jednoválcem o objemu 780 cm3 s výkonem 5 k (3,7 kW). Vodní chladič, po stranách se dvěma stojatými bohatě žebrovanými členy, se nacházel před ním. Oběh kapaliny byl samočinný –„termosifonový“. Čím více se agregát zahříval, tím proudila voda rychleji: horká vzhůru vpřed do chladiče, ochlazená se vracela spodem. Na teplotě byl závislý i karburátor, který se obešel bez trysky. Palivová směs totiž vznikala volným odpařováním lehkého benzinu z hladiny v nádržce, v létě rychleji, za chladna pomaleji. Také zapalování bylo provenience L&K, s nízkonapěťovým elektromagnetickým induktorem a odtrhovačem. Tříkolky LW se ve své době těšily značné oblibě Mazání obstaral řidič ruční pumpičkou. Později se používalo samočinné zařízení s nastavitelnou rychlostí postupného odkapávání oleje, vedeného pak trubičkami k nejnamáhanějším místům pohonné jednotky. Základ konstrukce tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, šofér měl ale k dispozici pohodlné motocyklové sedlo. Prázdné vozidlo vážilo 160 kilogramů, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dvě osoby na vpředu umístěném kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami. Podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. Mexičtí pošťáci se svými novými pomocníky V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kilogramů se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla. Tříkolka LW figurovala v nabídce v letech 1905-1911. Do dnešních dnů se dochovaly jen tři exempláře, z nichž jeden, ze sbírek Národního technického muzea, je vystaven v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Zdroj: Škoda Auto Komentáře ke článku
|
Reklama