clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Filmový hrdina se do výroby nedostal

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 15.4.2020, 09:45

počet komentářů: 0


Na přelomu 50. a 60. let 20. století se stále v Československu nedostávalo kompaktních, lehkých a obratných víceúčelových motorových vozidel se zvýšenou průchodností terénem. Mladoboleslavská automobilka zareagovala na konkrétní poptávku ministerstva zemědělství, ale zohlednila také nároky pracovníků v lesním hospodářství, možnost nasazení v povrchových dolech a v neposlední řadě u vojenských útvarů.

Projekt Škoda typ 998 Agromobil byl schválen k realizaci v lednu 1961. Vývoj probíhal společně v tehdejších Automobilových závodech národní podnik (AZNP) a v České zbrojovce Strakonice. Ta se měla ujmout i sériové výroby. Tři prototypy, dokončené v březnu 1962, však vznikly v Mladé Boleslavi. 

Motor byl umístěn do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem

Agromobil byl jen 3470 mm dlouhý a 1700 mm široký kompaktní vůz se samonosnou karoserií s valníkovou nástavbou, kterou – stejně jako dvoumístnou kabinu pro řidiče a spolujezdce –kryla plachta. Ložná plocha ležící 700 mm nad vozovkou měřila na délku 1980 mm a na šířku 1590 mm, vnitřní výška nákladového prostoru o objemu 3,9 m3 činila 1240 mm. Dvě podélné lavice pro celkem osm sedících zvýšily celkovou kapacitu na deset osob.

Velmi dobré jízdní vlastnosti na nezpevněném povrchu zajistil rozvor pouhých 1900 mm v kombinaci s krátkými převisy karoserie, značnými nájezdovými úhly (vpředu i vzadu shodných téměř 45°) a světlou výškou 290 mm, při plném zatížení 230 mm. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, přední lichoběžníková i zadní vlečená ramena doplňovaly zkrutné tyče odpružení. 

Agromobil uspěl v testech, do sériové výroby se ale nedostal

Řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV z užitkové Škody 1202 byl uložen podélně za přední nápravou. Zdvihovému objemu 1221 cm3 odpovídal výkon 45 k (33 kW). Na čtyřstupňovou manuální převodovku navazovala „redukce“ s převodovým poměrem pro silniční provoz 1,30 a v terénu 2,28.

Rozvodovka zadní nápravy byla opatřena závěrem diferenciálu, stejně tomu bylo u připojitelné přední nápravy. Z pohotovostní hmotnosti 936 kg připadalo na zadní nápravu 46 %, při povoleném celkovém zatížení 1736 kg šlo o 56 %.

Podle testů provedených vojenskou zkušebnou Agromobil předčil sovětský GAZ 69, představující standardní dopravní prostředek armád Varšavské smlouvy. Sériové produkce se však nedočkal.

Své chvíle slávy se nicméně dočkal. Dva exempláře si totiž zahrály ve slavném českém filmu Kdyby tisíc klarinetů. V současnosti je možné si Škodu Agromobil prohlédnout v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Zdroj: Škoda Auto

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama