clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Grandiózně rychlé Toyoty GR

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 13.5.2020, 09:45

počet komentářů: 0


V lednu 2017 debutoval v Rallye Monte Carlo Yaris WRC, o dva měsíce později pak Toyota v Ženevě předvedla hatchback Yaris GRMN. Zkratka znamená Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring.

Prodej vozu začal v červenci 2017, ale netrval dlouho, neboť Toyota omezila výrobu na 600 exemplářů, z nichž 400 skončilo v Evropě. Díky pozitivnímu ohlasu záhy vznikla celá řada s označením GR, tedy Gazoo Racing. Dnes je v ní zastoupeno jedenáct modelů: GR Supra, roadster Copen GR Sport, dvě verze Toyoty 86 – GR Sport a GR, hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport a Prius α GR Sport, SUV C-HR GR Sport a Harrier GR Sport a vany Voxy a Noah. 

Vlajkovou lodí řady GR je ikonická Supra

Sérii GR tvoří automobily s různým stupněm modifikace. Základní úroveň GR Sport má vylepšení umožňující využít potenciálu vozidla k dynamické jízdě a výbavu zvyšující pohodlí v kabině. GR disponuje sportovními prvky, jakými jsou sedačky, zavěšení, brzdy, doplňkové aerodynamické segmenty či vyztužení karoserie, a rovněž výrazně silnějším motorem. Nejvýše pak stojí závodní speciály.

Nejnovější přírůstky GR Supra a GR Yaris byly od základu zkonstruované pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Na zrodu GR Yarisu se podílel Tommi Mäkinen, šéf týmu WRC Toyoty. Auto totiž představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Toyota deklaruje, že ho lze přihlásit do regionálních automobilových soutěží. 

GR Yaris najde uplatnění i v amatérských rallye

Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spojený se šestirychlostní manuální převodovkou dodává výkon 261 koní a točivý moment 360 Nm, přičemž zrychlení z nuly na stovku je dosaženo za 5,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h.

Modulární architektura TNGA umožnila spojit předek subkompaktní platformy GA-B, na které je postaven Yaris, se zadní částí kompaktní desky GA-C, z níž vycházejí Corolla, Prius a Toyota C-HR. Díky tomu mohl vůz obdržet náhon na všechna čtyři kola GR-Four s elektronicky řízenou spojkou.

Zdroj: Toyota

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Goodwoodský svátek byl letos bez diváků - 20.10.2020
Toyota GR Supra GT4 už může na okruhy - 18.3.2020
Toyota GR Supra na řadu způsobů - 1.1.2020

Reklama