Tepelné čerpadlo našlo využití i u aut |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Společnost Kia Motors Corporation oznámila další podrobnosti o systému tepelného čerpadla, používaném v globální modelové řadě elektromobilů. Cílem jeho aplikace je maximalizovat čistě elektrický dojezd za nízkých teplot. Technologie je schopna získávat energii recyklací odpadního tepla, a to nejen z modulů výkonové elektroniky (například trakčních motorů, palubních nabíječek a střídačů), ale i z baterie a zařízení pro pomalé nabíjení. Teplo se pak prostřednictvím čerpadla využije k odpařování chladiva, které mění skupenství z kapalného na plynné. Kompresor vypouští vysokotlaký plyn, jenž je vtlačován do kondenzátoru, kde se mění zpátky na kapalinu. Tímto postupem se produkuje energie, kterou přebírá zpět tepelné čerpadlo a používá ji k vyhřívání kabiny. V důsledku toho se snižuje odběr z akumulátoru a prodlužuje se akční rádius vozidla. K tomu přispívá rovněž vodní (namísto vzduchového) chlazení bateriových modulů. Články se pak dají uspořádat mnohem těsněji k sobě, neboť kanálky vodního chlazení zabírají méně místa než u vzduchového. Podle studie korejského ministerstva životního prostředí, která se týkala vozů Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, má nasazení tepelného čerpadla významný dopad na pokles spotřeby energie z akumulátoru za nízkých teplot. Při testování za -7 °C vykazovaly automobily 90 procent jízdního dosahu v porovnání s cestami absolvovanými za 26 °C. U konkurence však činil pokles od 18 do 43 procent. Zdroj: Kia Komentáře ke článku
|
Reklama