Které rekordy už nebudou pravděpodobně nikdy překonány? |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Róbert Randuška počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Rekordy jsou na to, aby se překonávaly. Některé se ale v současné F1 překonat opravdu nedají, nebo je to alespoň opravdu hodně nepravděpodobné. Nejmladší vítěz velké ceny – Max Verstappen Nizozemec, i s dávkou štěstí, zvítězil ve svém prvním závodě za špičkový tým Red Bull Racing, do kterého se dostal v průběhu své druhé sezony ve F1. Právě jeho angažování týmem Toro Rosso v pouhých 16 letech, přičemž na start velké ceny se postavil jako 17letý, motivovalo FIA k zavedení minimální věkové hranice pro jezdce F1. Verstappen zvítězil ve věku 18 let, sedmi měsíců a pěti dní. Minimální věk jezdce F1 je teď 18 let, takže tento rekord je teoreticky překonatelný, ale mladík by to musel stihnout v prvních měsících své účasti ve F1, kdy má spíše starosti s udržením vozu na trati až do cíle. Zpravidla také nesedí ve špičkovém autě. V ulicích Monte Carla bylo onen rok 12 z 22 jezdců vyřazeno různými incidenty a dalších sedm odstoupilo kvůli poruchám. Z trojice Olivier Panis, David Coulthard a Johny Herbert se v cíli nejvíce radoval první jmenovaný. Bylo to jeho první (a jediné) vítězství ve F1. Dnešní technika F1 je podstatně spolehlivější. Fantastický taktik byl v Kanadě v roce 2011 v boxech šestkrát. V cíli se přesto objevil o tři sekundy dříve než druhý Sebastian Vettel. Button se v tomto závodě zapletl do dvou kolizí a dostal penalizaci v podobě průjezdu boxovou uličkou. Je ale třeba dodat, že to byla mimořádně divoká velká cena se šesti výjezdy bezpečnostního vozidla. Jenson Button na cestě za vítězstvím. Foto: McLaren Nejméně zastávek ve velké ceně – Velká cena Nizozemska 1961 V této velké ceně bylo možné vidět monopost F1 stát na místě pouze před startem a po odmávnutí šachovnicovou vlajkou. Ani jeden z 15 závodníků nebyl na okruhu Zandvoort v boxech. Nikdo také neodstoupil. Rekord je tedy nula, což se těžko překonává, zvláště když je nyní jedna zastávka v boxech povinná. Jackie Stewart ve Španělsku v roce 1969 a Damon Hill v Austrálii v roce 1995 dali všem soupeřům, včetně druhého v cíli, celá dvě kola. Ale co to je ve srovnání se Stirlingem Mossem, který v Portugalsku v roce 1958 čekal v cíli pět minut a 12,8 sekundy, než dorazil Mike Hawthorn. Na krátkých okruzích moderní F1 se tohle nemůže stát. V 50. letech byly vozy F1 malé a na bezpečnost se moc nehledělo, takže v roce 1953 se na startovní rovinku VC Německa vměstnalo 34 závodníků. Závodilo se na Nordschleife, kde pak bylo pro takový počet vozů dostatek místa. Pouze doufáme, že se nic podobného nikdy nezopakuje. Po technických problémech a politických hrátkách nenastoupil na start závodu ani jeden tým používající pneumatiky Michelin. Na konkurenčních pneumatikách Bridgestone vyrazilo do závodu šest jezdců. Dva z nich dostali od dvou jezdců Ferrari kolo, další dva dvě kola. Indianapolis pak neprodloužil s F1 smlouvu a ta se musela z největší ekonomiky světa s velkou hanbou vytratit. Michelin nevydržel ve F1 o nic déle a jen pár let po něm se poroučel také Bridgestone. Tragikomická VC USA 2005. Foto: Ferrari Nejmenší rozdíl v cíli – Velká cena Itálie 1971 V tomto roce byl Peter Gethin na Monze v cíli pouze o 0,01 sekundy dříve než Ronnie Peterson. Tehdy se ještě neměřilo na tisícinu sekundy, takže si dokážeme představit překonání tohoto rekordu. Pátý v pořadí ale na široké rovince protnul cílovou čáru pouze 0,61 sekundy po vítězi! V Jerezu, v poslední kvalifikaci sezony, před závodem, ve kterém se rozhodlo o majiteli mistrovského titulu, byli nejrychlejší Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen. Všem třem byl naměřen na tisícinu stejný čas. Na start se postavili ve výše uvedeném pořadí, neboť v něm tohoto výkonu v kvalifikaci dosáhli. Že je Kimi Räikkönen ve 40 letech na formuli 1 příliš starý? Fangiovi bylo 38 let, když v roce 1950 vznikl šampionát F1, a 46 let, když získal svůj pátý mistrovský titul. V novější historii vyniká Michael Schumacher, jenž po návratu s týmem Mercedes v roce 2012 závodil jako 43letý. Jenže i kdyby v týmu vydržel déle a v roce 2014 získal titul místo Lewise Hamiltona, Fangiův rekord by nepřekonal. Zdroj: FORMULE.CZ Zdroj: gpfans,FORMULE.CZ Komentáře ke článku
|
Reklama