počet komentářů:
1
z toho nových:
poslední:
28.8.2020 09:25
Pět z dosavadních šesti závodů vyhrál Mercedes. Nic nenasvědčuje tomu, že by to na rychlé trati v Belgii mělo být jinak. Převaha jeho monopostů je výrazná a spolehlivost obdivuhodná. Rozhodně je znovu favoritem závodu.
Po pěti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (132) před Maxem Verstappenem (95) a Valtterim Bottasem (89). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (221) před Red Bullem (135) a Racing Pointem (63). Bez bodového zisku je stále Williams.
Historie okruhu
Poslední opravdová přírodní trať v belgických Ardenách přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi obcemi Francorchamps, Malmédy a Stavelot, je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.
Ve Francorchampsu se jezdí už od roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl okruh dějištěm 52 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 km a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.
V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source přes zatáčky Eau Rouge a Raidillon do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem jezdícím se na plný plyn.
Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.
236786
Kimi Räikkönen zvítězil ve VC Belgie už v roce 2004 v barvách McLarenu. Foto: McLaren
Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1998. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu. Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 s před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…
Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.
Klíčová místa
Trať v Ardenách je považovaná za nejkomplexnější v celém seriálu díky ojedinělé kombinaci rychlých a zrádných zatáček, výškových změn a nekonečných rovinek. I když má celkem 19 zatáček, obsahuje pouze čtyři brzdné zóny s extrémními hodnotami. Dostatečné chlazení brzdových systémů je však zajištěno vedle rovinek také rychlými zatáčkami, jakými jsou Eau Rouge a Blanchimont. V nich se jezdci brzd vůbec nedotknou.
Podle techniků firmy Brembo je trať Spa-Francorchamps na brzdy jednou z nejnáročnějších v seriálu F1. Neznámou proměnnou je počasí.
I když je trať dlouhá, brzdy se používají sotva sedmkrát za kolo, stejně jako na krátkém (o 2,7 km kratším) Red Bull Ringu. Jeden z úseků navíc trvá méně než sekundu. To také vysvětluje, proč se brzdy používají jen něco přes 13,3 vteřiny za kolo (13 % závodu). Například na Hungaroringu je to 23 %.
Průměrné zpomalení na kolo je 4,2 G, stejně jako v Le Castellet. Energie vyprodukovaná brzděním je nižší než na jiných okruzích.
Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 35,5 tuny. I když je nižší než v ostatních závodech, stále jde o značnou sílu, která se rovná 430 kg za každou minutu závodění.
Ze sedmi brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, dva coby středně obtížné a zbývající dva jsou lehké. Nejnáročnější je 18. zatáčka, kde auta zpomalují z 333 na 92 km/h na 134 metrech za pouhých 2,78 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 207 kg a dosáhnou zpomalení 5,9 G.
Zajímavá čísla
Na přírodním okruhu v Ardenách se pojede celkově 65. Velká cena Belgie. Zatím se jelo 52krát ve Spa-Francorchampsu, desetkrát v Zolderu a dvakrát v Nivelles.
V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen.
Lewis Hamilton je nejúspěšnější v kvalifikacích. Souboj s časem zde vyhrál už pětkrát. Nejlepší čas však patří Charlesi Leclerkovi, který loni dosáhl výkonu 1:42,519 minuty.
Čtvrtina jezdců ze současného startovního pole už dokázala ve Spa-Francorchampsu vyhrát. Kimi Räikkönen triumfoval v letech 2004, 2005 (McLaren), 2007 a 2009 (Ferrari), Lewis Hamilton v letech 2010 (McLaren), 2015 a 2017 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2011, 2013 (Red Bull) a 2018 (Ferrari), Daniel Ricciardo v roce 2014 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 124 metrů.
Vzpomínka na rok 2019
Po letní přestávce přijížděl do Arden na vedoucí pozici průběžné klasifikace Hamilton. Na druhého Bottase měl k dobru 62 a na třetího Verstappena 69 bodů. Poháru konstruktérů kraloval Mercedes s náskokem 150 bodů na Ferrari a 194 na Red Bull Racing.
V mezidobí od předchozí VC Maďarska došlo k výměně jezdců mezi Red Bull Racingem a Scuderií Toro Rosso. Do „áčka“ zamířil Albon, zatímco Gasly se musel spokojit kokpitem v satelitní stáji.
V kvalifikaci potvrdil výbornou formu Leclerc a vyjel si svoje třetí pole position ve F1. Za něj se na roštu postavili Hamilton a Vettel. Velmi početná byla skupina těch, kteří pykali za nadlimitní výměny komponentů. Patřili do ní Sainz, Albon, Kvjat, Hülkenberg, Stroll a Ricciardo.
Závod začínal v ponuré atmosféře, protože den předtím se v klání F2 zabil Anthoine Hubert.
Leclerc odstartoval velmi dobře, zato Vettela Hamilton vytlačil mimo trať. Němec se zařadil na třetí místo a na první rovince se probojoval zpět za záda týmového kolegy.
V úvodní zatáčce do sebe narazili Räikkönen a Verstappen. Räikkönen byl vystřelený do vzduchu, Verstappen si poškodil levé přední kolo, ale pokračoval dál a v Eau Rouge kvůli tomu zabořil vůz do svodidel.
Na trať vyjel safety car. Za ním kroužili Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly, Stroll, Kvjat, Giovinazzi, Albon, Hülkenberg, Russell a Kubica. Sainz s nepojízdným autem zastavil a zpomalovací vůz si prodloužil misi.
Ve 4. kole se znovu závodilo. Vettel po restartu udělal drobnou chybu, ale pozici uhájil. Leclerc se vzdálil pronásledovatelům na dvě vteřiny. Hamilton hlásil inženýrům, že Vettel má problémy, a přiblížil se mu na méně než vteřinu.
Ve 13. kole si pro nové pneumatiky se střední směsí dojel jako první Gasly. O kolo později vyměnil kola Stroll a do boxů zamířil rovněž Vettel.
Vrátil se pátý s odstupem 18 vteřin na druhého Hamiltona. Brit zůstal na trati a dosáhl svého nejlepšího času. Jenže Vettel byl ještě rychlejší.
Ve 21. kole si nechal nasadit střední obutí Leclerc a propadl se až za Vettela na čtvrtou příčku. O kolo později zastavil Hamilton. Mechanikům se výměna levého zadního kola nijak zvlášť nepovedla a obhájce titulu po návratu zaostával za druhým Leclerkem o sedm vteřin.
220393
Ferrari loňský triumf nejspíš nezopakuje... Foto: Ferrari
Po 25 kolech figurovalo na monitorech pořadí Vettel, Leclerc (+1,1), Hamilton (+7,1), Bottas (+13,4), Norris (+32,8), Giovinazzi (+43,7), Ricciardo (+46,8), Pérez (+47,5), Grosjean (+49,2), Gasly (+50,5), Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Albon, Räikkönen, Russell, Kubica a Magnussen.
Nejrychlejší kola po zastávce absolvovali nejprve Hamilton a po něm Bottas. Ferrari dalo ve 26. kole pokyn Vettelovi, aby před sebe pustil Leclerka. Jenže mercedesy se zezadu rychle přibližovaly. Nejrychlejším borcem na trati se jevil Bottas, ale na Hamiltona ztrácel téměř šest vteřin.
Hamilton sice dojel Vettela, ale zároveň se tím nechal zpomalit. Vpředu ujížděl Leclerc a zezadu se přibližoval Bottas. Celá čtveřice už kroužila po dráze v deseti vteřinách.
Ve 32. kole Hamilton ostře zaútočil. Na druhý pokus se s pomocí DRS prodral před Vettela. Od Leclerka jej v té chvíli dělilo 6,5 vteřiny.
Vettel byl donucen zajet si ve 33. kole pro další sadu pneumatik. Dostal měkkou směs a vrátil se čtvrtý s mankem 18,4 vteřiny na Bottase. Ve 36. kole dal nejrychlejší kolo, ale ztrátu likvidoval jen pozvolna.
Hamilton se nadechl k poslední ofenzívě. Ve 40. kole už stáhl Leclerka pod tři sekundy a byl podstatně rychlejší. Na konci 42. kola činil rozdíl 2,339 vteřiny, o okruh později jen 1,437 s! Leclerc si však prémiové vítězství ve velké ceně nenechal vzít.
Na pódium ho doprovodili Hamilton a Bottas, body brali rovněž Vettel, Albon, Pérez, Kvjat, Hülkenberg, Gasly a Stroll.
VC Belgie
Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps
Místo: Francorchamps
DRS detekceDRS úsekMěřený úsekCíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
POČET KOL44
DÉLKA OKRUHU7004 m
DÉLKA ZÁVODU308,052 km
REKORD OKRUHU1:46.286 (2018)
DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
Počet zatáček19
Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
Opotřebení pneumatikmalé
Opotřebení brzdvysoké
Spotřeba palivavysoká
28. srpna - 30. srpna 2020
První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Belgie ve Spa-Francorchamps
Rok
Vítěz závodu
Pole Position
Jezdec
Vůz
Motor
Jezdec
Vůz
Motor
2019
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
2018
Sebastian Vettel
Ferrari
Ferrari
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2017
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2016
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
2015
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2014
Daniel Ricciardo
Red Bull
Renault
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
2013
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2012
Jenson Button
McLaren
Mercedes
Jenson Button
McLaren
Mercedes
2011
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2010
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
Mark Webber
Red Bull
Renault
2009
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
Giancarlo Fisichella
Force India
Mercedes
2008
Felipe Massa
Ferrari
Ferrari
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
2007
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
2005
Kimi Räikkönen
McLaren
Mercedes
Juan Pablo Montoya
McLaren
Mercedes
2004
Kimi Räikkönen
McLaren
Mercedes
Jarno Trulli
Renault
Renault
2002
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2001
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Juan Pablo Montoya
Williams
BMW
2000
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1999
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1998
Damon Hill
Jordan
Mugen Honda
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1997
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
1996
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
1995
Michael Schumacher
Benetton
Renault
Gerhard Berger
Ferrari
Ferrari
1994
Damon Hill
Williams
Renault
Rubens Barrichello
Jordan
Hart
1993
Damon Hill
Williams
Renault
Alain Prost
Williams
Renault
1992
Michael Schumacher
Benetton
Ford Cosworth
Nigel Mansell
Williams
Renault
1991
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1990
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1989
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1988
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1987
Alain Prost
McLaren
TAG Porsche
Nigel Mansell
Williams
Honda
1986
Nigel Mansell
Williams
Honda
Nélson Piquet sen.
Williams
Honda
1985
Ayrton Senna
Lotus
Renault
Alain Prost
McLaren
TAG Porsche
1983
Alain Prost
Renault
Renault
Alain Prost
Renault
Renault
1970
Pedro Rodriguez
BRM
BRM
Jackie Stewart
Tyrrell
Ford Cosworth
1968
Bruce McLaren
McLaren
Ford Cosworth
Chris Amon
Ferrari
Ferrari
1967
Dan Gurney
Eagle
Weslake
Jim Clark
Lotus
Ford Cosworth
1966
John Surtees
Ferrari
Ferrari
John Surtees
Ferrari
Ferrari
1965
Jim Clark
Lotus
Climax
Graham Hill
BRM
BRM
1964
Jim Clark
Lotus
Climax
Dan Gurney
Brabham
Climax
1963
Jim Clark
Lotus
Climax
Graham Hill
BRM
BRM
1962
Jim Clark
Lotus
Climax
Graham Hill
BRM
BRM
1961
Phil Hill
Ferrari
Ferrari
Phil Hill
Ferrari
Ferrari
1960
Jack Brabham
Cooper
Climax
Jack Brabham
Cooper
Climax
1958
Tony Brooks
Vanwall
Vanwall
Mike Hawthorn
Ferrari
Ferrari
1956
Peter Collins
Ferrari
Ferrari
Juan Manuel Fangio
Ferrari
Ferrari
1955
Juan Manuel Fangio
Mercedes
Mercedes
Eugenio Castellotti
Lancia
Lancia
1954
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
1953
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
1952
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
1951
Giuseppe Farina
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
Alfa Romeo
1950
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Giuseppe Farina
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Vybrané údaje z roku 2019
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 150,4 m
Poloha pole position vlevo
Délka uličky před boxy1) 386,3 m
Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,4 s
Jízda na plný plyn (čas)1) 68 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 78 %
Počet řazení za kolo1/2) 38/68
DRS zóny1)Z4-5/Z19-1
Největší přetížení4) 5,9 G v 18. zatáčce
Největší tlak na brzdový pedál4) 207 kg v 18. zatáčce
Největší brzdná síla4) 2889 kW v 18. zatáčce
Max. rychlost v kvalifikaci5) 343,6 km/h (Vettel)
Max. rychlost v závodě5) 356,2 km/h (Kvjat)
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:42,519 (Leclerc)
Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:46,409 (Vettel)
Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 21. kole (Leclerc)
Počet předjetí1) 15
Počet předjetí s DRS1) 35
Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 0
Nejdelší úsek na středních pneu3) 42 kol (Ricciardo)
Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 25 kol (Magnussen)
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli
Zdroj: Originální materiál redakce
Reklama
Komentáře ke článku
D@fik -
28.8.2020 09:25
"Poslední opravdová přírodní trať..." To by mě zajímalo, co si autor článku představuje pod pojmem "opravdová přírodní trať". Že je kolem příroda? Spa není o nic víc přírodní trať, než je třeba Hockenheim. Vždyť je to ze dvou třetin uměle vybudovaný autodrom,
stejně jako každý jiný okruh. Mám ten okruh rád, ale zase z něj nedělejme něco, co není. Z původní tratě zbyl s přimhouřenýma očima jen úsek od Blanchimontu po (ale rozhodně ne včetně) Les Combes.
A když už je řeč o Les Combes. "Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčku jako Les Combes..."
Že nevymyslel? A kdo ji teda vymyslel, když na původním okruhu nebyla, nějaký silničář?