Armstrong poprvé vítězem, Švarcman přeskočil v celkovém pořadí Žoua
vydal:
Dušan Bouzek
zveřejněno:
4.12.2021, 14:55
počet komentářů:
0
Marcus Armstrong se po startu ze druhé pozice dostal hned v úvodu do čela a dojel si pro své první vítězství ve F2 před Liamem Lawsonem a Jürim Vipsem. Oscar Piastri byl klasifikován jako osmý. Guanju Žou se ocitl v hodinách a nakonec skončil až sedmnáctý. Celkovou druhou příčku sebral Číňanovi Robert Švarcman. První sprint byl dvakrát narušen výjezdem zpomalovacího vozu, nejprve kvůli incidentu Marina Sata, Guilhermeho Samaiy a Olivera Caldwella a poté kvůli havárii Théa Pourchaireho.
Formule 2 se tento víkend vrací po více než dvou měsících zpět do akce. Na programu má v saudskoarabské Džiddě předposlední podnik sezony. Před víkendem mělo matematickou naději na zisk titulu ještě deset závodníků. Nejlépe na tom byl Piastri, který vedl o 36 bodů před druhým Žouem. Ve hře ale stále byli i Švarcman (-43), Ticktum (-49), Pourchaire (-58), Vips (-76), Daruvala (-82), Lawson (-98), Drugovich (-119) a Verschoor (-123).
Verschoorovy naděje již ale byly hodně hypotetické. V posledních dvou podnicích už ho totiž neuvidíme, neboť na pokračování u stáje MP Motorsport nesehnal finanční prostředky. Jeho místo zaujme v posledních dvou podnicích letošní vicemistr FIA F3 Doohan. Ke změně dojde ale i ve druhém monopostu MP Motorsportu, kde nahradí Zendeliho Novalak. Svou premiéru si v Džiddě odbývají také Caldwell u Camposu a Sargeant u HWA Racelab. Zatímco Caldwell pojede i v Abú Zabí, Sargeant byl prozatím potvrzen jen pro Saudskou Arábii.
Páteční kvalifikace skončila vítězstvím Piastriho, který tak vybojoval čtyři bonusové body a navýšil svůj náskok v šampionátu před druhým Žouem na 40 bodů. Australanovo kvalifikační vítězství současně sebralo už i matematickou šanci na titul Verschoorovi.
249437
Vítězstvím v páteční kvalifikaci se Oscar Piastri opět přiblížil k titulu. Foto: FIA Formula 2
Na roštu prvního sprintu ale došlo k otočení nejrychlejší desítky z kvalifikace a jako první tak vyrážel Lawson. Za ním se jezdci seřadili v pořadí Armstrong, Vips, Boschung, Žou, Drugovich, Lundgaard, Pourchaire, Švarcman, Piastri, Daruvala, Novalak, Ticktum, Viscaal, Nissany, Doohan, Sato, Fittipaldi, Caldwell, Samaia, Sargeant a Deledda. Poslední jmenovaný se mohl závodu zúčastnit i přesto, že po kontaktu se zdí v tréninku nenastoupil do kvalifikace a nesplnil tak limit 107 %. Sportovním komisařům ale stačil jeho čas z tréninku.
Úvodní sprint byl jediným víkendovým závodem F2, který se konal za denního světla. Druhé sprintové klání a hlavní závod už se pojedou za umělého osvětlení. Zatímco vzduch měl před startem teplotu 29,8 stupňů, asfalt 39,6 stupňů.
Lawson musel po startu odolávat útokům Armstronga. Jejich souboj skončil výjezdem pilota Hitechu mimo trať a i když se zapojil zpátky na první příčce, pustil Armstronga před sebe a ten se tak stal novým lídrem. Pozici ztratil i Lawsonův týmový kolega Vips, kterému sebral třetí pozici Boschung.
249464
Liam Lawson nezůstal v čele dlouho. Foto: FIA Formula 2
Nezávodilo se ale příliš dlouho. Hned v prvním kole byl totiž vyslán zpomalovací vůz. Důvodem byla kolize, po které skončil závod pro Samaiu a Sata. Vše ovšem odstartoval Caldwell. Britský nováček nejprve narazil do Samaiy a ten to poté poslal do Sata. Ani Caldwell nevyvázl z incidentu bez následků a musel do boxů pro nové přední přítlačné křídlo. Jeho působení ve F2 tak nezačínalo nejlépe.
Za zpomalovacím vozem vedl pochopitelně Armstrong před Lawsonem, Boschungem a Vipsem. V bodované osmičce se ale nacházeli také pátý Drugovich, šestý Lundgaard, sedmý Žou a osmý Pourchaire. Piloti Premy, kteří v kvalifikaci obsadili první dvě místa, figurovali stále na svých startovních pozicích. Švarcman byl devátý a lídr šampionátu Piastri desátý. Následovali Daruvala, Ticktum, Viscaal, Novalak, Doohan, Nissany, Fittipaldi, Sargeant, Deledda a Caldwell. Restart přišel v nájezdu do čtvrtého kola.
Lawson se pokoušel vrátit Armstrongovi předjetí z úvodu a naznačil útok. Juniorovi Red Bullu se ovšem nepodařilo svého krajana z Nového Zélandu předjet. Třetí zůstal Boschung. Velká komplikace postihla Žoua. Budoucí pilot Alfy Romeo se pokusil ve druhé zatáčce zaútočit na Lundgaarda. Souboj ale skončil kontaktem, po kterém šel Číňan do hodin. Na okamžik byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Žou si během ní musel dojet pro nové přední křídlo a spadl až na poslední 20. příčku.
249461
Šance Guanju Žoua na titul v prvním sprintu znovu utrpěly. Foto: UNI-Virtuosi
Caldwell se mezitím dostal na 18. pozici, když kromě Žoua byl za ním i Deledda. Pilot Camposu byl ale potrestán desetisekundovou penalizací za zavinění incidentu v úvodu, po kterém skončil závod pro Sata se Samaiou. Čtvrtý muž průběžného pořadí Ticktum se posunul na 11. příčku před Viscaala. Během souboje se dvojice ocitla dokonce mimo trať. Zatímco Caldwell byl potrestán, incident mezi Žouem a Lundgaardem byl sportovními komisaři vyhodnocen jako závodní a oznámili, že žádné tresty se udělovat nebudou.
Na čele i nadále pokračoval Armstrong, jehož náskok před Lawsonem činil necelé dvě sekundy. Byl to ale Lawson, kdo měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu a tím pádem i bonusové dva body. Armstrong měl sice na prvním místě klid, to samé ale nemohl říci Boschung. Na něj dotíral Vips a v úvodu desátého kola se Estonec skutečně vrátil na pódiové pozice. Tickutmovi bylo doporučeno, aby vrátil 11. pozici Viscaalovi, protože jí získal výjezdem mimo trať. Brit tak učinil. Brzy se ale vrátil před Viscaala zpět.
Podobná situace jako mezi Ticktumem a Viscaalem nastala ve čtvrté zatáčce mezi Švarcmanem a Pourchairem. Oba jezdci také při souboji vyjeli mimo trať a Švarcman se dostal dopředu na šestou pozici. Pourchaire navíc nespadl pouze za ruského pilota, ale i za kolegu Lundgaarda. Najednou tak kroužil po dráze jako osmý.
Boschungův pád pokračoval. Nedlouho poté, co ztratil třetí pozici, se před něj dostal i Drugovich a později i Švarcman. Rusovi byl ale schopen na cílové rovince předjetí oplatit. Souboje se pokoušel využít i sedmý Lundgaard k předjetí Švarcmana. To se mu ale nepovedlo. Pilot Premy byl navíc brzy zpátky před Boschungem a Švýcara navíc vzápětí zdolal i Lundgaard.
Ani tím Boschungův propad nekončil. Zdolal ho totiž i Pourchaire a už se za ním objevila i trojice Piastri, Daruvala a Ticktum. Piastri předjel pilota Camposu ve 13. kole. Dostal se tak na poslední bodovanou příčku a svůj náskok na Žoua v tu chvíli navyšoval na 41 bodů. Boschunga v dalších momentech zdolali i Daruvala, Ticktum a Viscaal.
Švarcman byl sice pátý, nevyplatilo se mu však rozhodnutí nevrátit pozici Pourchairemu poté, co ho předjel mimo trať. Sportovní komisaři ho totiž potrestali pěti sekundami. Pátým místem by se Švarcman dotáhl na rozdíl jediného bodu k Žouovi. Ten už byl na předposledním 19. místě poté, co předjel Deleddu. Ital se navíc později objevil u mechaniků.
249439
Alessio Deledda mohl do závodu nastoupit i přes absenci v kvalifikaci. Foto: HWA Racelab
Brzy ale přišla další neutralizace. Pourchaire totiž havaroval ze sedmé pozice a závod pro něj skončil. Nejprve byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu a poté byl na trať vyslán skutečný zpomalovací vůz. Kromě Pourchaireho odstoupil v boxech i Deledda. Do konce závodu tou dobou zbývala čtyři kola.
Armstrong stále zůstával první a směřoval tak za svým prvním vítězstvím ve F2. Na bodovaných pozicích se nacházeli i Lawson, Vips, Drugovich, Švarcman, který ale s sebou vezl pětisekundovou penalizaci, Lundgaard, Piastri a Daruvala.
V závěru si piloti ještě mohli zazávodit. Dvě kola před koncem totiž znovu zavlály zelené vlajky. Lawson byl hladový po vítězství a pokusil se v první zatáčce zaútočit na Armstronga. Ani tentokrát ale na pilota DAMSu nevyzrál. Po posunu nahoru pokukoval i Piastri. Ten byl tou dobou sedmý, těsně před ním ale jel jeho kolega z akademie Alpine Lundgaard. Dán se ale zatím držel.
Piastrimu i Lundgaardovi ovšem vypálil rybník Daruvala, který se před oba dostal a posunul se na šestou příčku. V první zatáčce sice Ind probrzdil a neměl tak ideální průjezd, Lundgaard s Piastrim se však zpět nevrátili. Na Piastriho navíc tlačil i Ticktum, který nebyl spokojen se způsobem jeho defenzivy.
Piastri se na cílové rovince v nájezdu do posledního kola pokoušel vnitřkem zaútočit na Lundgaarda. Při svém pokusu byl velmi blízko ke zdi. Nakonec se dopředu nedostal. Na Armstronga se sice v závěru dotáhl Lawson, pilot DAMSu už mu ale šanci nedal a dojel si pro svůj premiérový triumf ve F2. Druhý skončil Lawson a třetí Vips.
Jako čtvrtý byl pod šachovnicovou vlajkou odmávnut Drugovich. Pátý dojel Švarcman, který zajel nejrychlejší kolo závodu. Rus byl ale potrestán pětisekundovou penalizací za incident s Pourchairem a propadl se na šestou příčku. Kromě bodů za tento výsledek zaznamenal Švarcman i dva body za nejrychlejší kolo. Na páté pozici ho vystřídal Daruvala. Sedmý skončil Lundgaard a osmý nakonec Ticktum, který v závěru předjel Piastriho. Australan tak nakonec nezískal žádné body.
249458
Oscar Piastri byl sice v závěru odsunut z bodovaných pozic, stále to ale s jeho šancemi na titul vypadá velmi dobře. Foto: Prema
Piastriho ale může uklidňovat fakt, že se nepodařilo bodovat ani jeho úhlavnímu rivalovi v boji o titul Žouovi. Pilot UNI-Virtuosi skončil až sedmnáctý. Rozdíl mezi nimi tak zůstává 40 bodů. Třetí Švarcman už je ale jen bod za Žouem. Okruh kandidátů na titul se po prvním sprintu zúžil na osm jmen. Kromě vedoucí trojice jsou ve hře stále i Ticktum, Pourchaire, Vips, Daruvala a Lawson. Drugovich už nyní šanci nemá.
Aktualizace: Po závodě byl Daruvala penalizován pěti sekundami za to, že si při předjetí Ticktuma vypomohl výjezdem mimo trať. Tento trest Inda odsunul z páté pozice na desátou, což znamená, že do druhého sprintu odstartuje první. Piastri se díky Daruvalově penalizaci posunul na 8. příčku a získal tak jeden bod. Daruvalův trest pomohl i Švarcmanovi. Rus se vrátil na pátou příčku a v průběžném pořadí je nyní druhý o bod před Žouem. Na týmového kolegu Piastriho ztrácí 40 bodů.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 326, 2. Carlin 227, 3. UNI-Virtuosi 209, 4. Hitech Grand Prix 204, 5. ART Grand Prix 167, 6. MP Motorsport 68, 7. DAMS 57, 8. Campos 47, 9. Charouz Racing System 25, 10. Trident 23, 11. HWA Racelab 9.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari Driver Academy
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.