Evans se stal ve čtvrtém závodě čtvrtým různým vítězem
vydal:
Dušan Bouzek
zveřejněno:
9.4.2022, 17:05
počet komentářů:
0
První letošní závod formule E v Římě skončil třetím vítězstvím v šampionátu pro Evanse. Novozélanďan vystoupal na nejvyšší stupeň poprvé od února 2020 a stal se čtvrtým různým letošním vítězem ve čtvrtém závodě. Na stupně vítězů ho doprovodili Frijns a Vandoorne. Mortara sice zavinil kolizi a po penalizaci skončil až osmý, i přesto ale zůstává vedoucím mužem šampionátu.
Po dvouměsíční pauze pokračuje tento víkend sezona formule E třetím podnikem. Jeho dějištěm jsou ulice italského Říma, kde jsou na programu hned dva závody. První se uskutečnil v sobotu od 15:00 hodin místního času.
V prvních třech závodech sezony jsme byli svědky vítězství tří různých závodníků. A i v čele startovního roštu prvního římského závodu stál pilot, který letos ještě na triumf nedosáhl - Vandoorne. Belgičana doplnil v první řadě Frijns. Následovali De Vries, Da Costa, Vergne, Dennis, Wehrlein, Lotterer, Evans, Rowland, Mortara, Di Grassi, Bird, Cassidy, Sims, Günther, Buemi, Turvey, Askew, Ticktum, Giovinazzi a Sette Camara.
Startovní rošt se trochu lišil od výsledků kvalifikace. Sette Camara totiž původně zajel dvacátý čas. Na poslední 22. místo ho ovšem odsunula penalizace tří míst za překročení rychlosti během červených vlajek při druhém volném tréninku.
Frijns hned po startu hledal cestu před Vandoorna. Belgičan si ho ale pohlídal. De Vries zůstal třetí. První kolo se neobešlo bez incidentu. Rowland se po kontaktu s Mortarou roztočil a zatarasil cestu soupeřům, kteří se nacházeli za ním. Brit se sice zvládl rozjet, Günther už ale takové štěstí neměl. Naboural totiž do bariéry a závod pro něj skončil. Byla vyhlášena plná žlutá fáze. Každá minuta strávená v tomto režimu znamenala prodloužení závodu o 45 sekund. Později se z plné žluté fáze stal výjezd zpomalovacího vozu.
252009
Závod Maximiliana Günthera trval jen krátce. Foto: Nissan e.dams
Za zpomalovacím vozem kroužilo pole v pořadí Vandoorne, Frijns, De Vries, Da Costa, Vergne, Dennis, Evans, Wehrlein, Lotterer, Bird, Mortara, Sims, Cassidy, Askew, Sette Camara, Giovinazzi, Di Grassi, Buemi, Ticktum, Turvey a Rowland, který po úvodním incidentu musel do boxů.
Zhruba 35 minut před koncem došlo k restartu. Vandoorne udržel vedení. Frijns ale dotíral. Nic se nezměnilo ani na třetí pozici, kde zůstal De Vries. Těsné to na špici bylo i v nadcházejících kolech. První zůstával Vandoorne. Těsně za ním ale jel kromě Frijnse a De Vriese také Da Costa. Byl to právě Portugalec, kdo zajel nejrychlejší kolo závodu.
Viděli jsme přechody do útočných módů, tedy do výkonnostního režimu 250 kW trvajícího čtyři minuty. Přešli do něj Cassidy a Askew. V dalších momentech na ně navázalo více pilotů včetně Da Costy. Pilot stáje DS Techeetah se kvůli tomu propadl na páté místo za týmového kolegu Vergneho. Při návratu z aktivační zóny byl sice bok po boku se šestým Dennisem, toho ale za sebou udržel.
Dvacet devět minut před koncem se změnil lídr. Frijns si vyšlápl na Vandoorneho a byl úspěšný. Da Costa těžil z výkonnostní výhody a vrátil se na čtvrtou pozici před Vergneho.
Brzy se ale Da Costa mohl usmívat ještě více. Když totiž zamířili do aktivační zóny oba Mercedesy naráz, propadli se až za Da Costu. Ten tak byl najednou druhý a před ním jel pouze Frijns, který zatím útočný mód nevyužil ani jednou.
Vedoucí muž šampionátu Mortara zažíval špatný závod. Pilot Venturi se nacházel až na 13. místě a aby toho nebylo málo, obdržel pětisekundový trest za zavinění kolize s Rowlandem v úvodu. Frijns zajel do zóny útočného módu a udržel se před Da Costou.
252011
Edoardo Mortara byl potrestán za kolizi s Oliverem Rowlandem. Foto: Venturi
Da Costa se navíc začal propadat. Nejprve ho předjel Vandoorne a poté ho pokořil i De Vries. Portugalec byl navíc loňským šampionem vytlačen z ideální stopy, čehož dokázal využít k předjetí i Vergne.
Frijns stále vedl, Vandoorne se na něj ale dotáhl. Da Costa se propadl i za Dennise s Evansem. Stalo se tak poté, co do něj Dennis při souboji ťuknul a roztančil tak zadek jeho vozu.
Bylo ukončeno hlasování o fanboost, tedy jednorázovou výkonnostní výhodu ve druhé polovině závodu trvající pět sekund. Získali ji Vandoorne, De Vries, Vergne, Da Costa i domácí Giovinazzi. Bývalý pilot F1 se ale nacházel až na 17. příčce.
Devatenáct minut před koncem aktivoval Frijns druhý (a poslední povolený) útočný mód. Spadl sice na druhé místo za Vandoorna, vzápětí ho ale předjel. Do výkonnostně výhodnějšího režimu šel i Vergne a spadl na páté místo za Evanse.
Vzápětí učinil totéž i Vandoorne. Prohodil si pozice s týmovým kolegou De Vriesem a byl odsunut na třetí místo. Nizozemec ovšem nebyl Vandoornově výkonnostní výhodě schopen dlouho vzdorovat. Brzy se proto propadl zpět na třetí příčku. Pak ho předjel i Evans.
252014
Stoffel Vandoorne byl dlouho zapojen do boje o vítězství. Foto: Mercedes
De Vries se sice propadal, jeho parťák Vandoorne byl ale při chuti a dokonce sebral vedení Frijnsovi. De Vries ztratil další pozici, tentokrát ve prospěch Vergneho. Blízko za ním byli i Dennis s Da Costou. A ti se před něj skutečně dostali, stejně jako vzápětí Mortara, Wehrlein i Bird. Úřadující mistr světa se tak najednou nacházel na poslední bodované příčce.
Na čele se osamostatnila trojice Vandoorne, Frijns a Evans. Nebyla ale nouze o drama. Nejprve se totiž Frijns vrátil před Vandoorna do čela. Později ale oba předjel Evans, který nyní těžil z pozdější aktivace útočného módu. Po posunu na první místo začal ujíždět.
Na Frijnse s Vandoornem se dotáhl Dennis. Aby se však pilot stáje Andretti mohl dostat na stupně vítězů, musel by dvojici před sebou nejen předjet, ale také ji ujet. Dostal totiž pětisekundovou penalizaci za kolizi s Da Costou. První úkol ale brzy splnil. Před oba jezdce se totiž skutečně dostal. Rowland mezitím zajel do boxů a stal se druhým odstoupivším. Sette Camara, Ticktum a Giovinazzi se stali dalšími jezdci, kteří obdrželi pětisekundový trest. Dopustili se blíže nespecifikovaného prohřešku při proceduře zpomalovacího vozu.
V závěru došlo k prodloužení závodu. Kvůli výjezdu zpomalovacího vozu v úvodu dostali piloti na závodění 5 minut a 15 sekund navíc. Vandoorne se dostal nejdříve před Frijnse a poté i před Dennise a byl druhý. Dennise zdolali i Frijns, Vergne a Mortara.
Když závod vstoupil do nastaveného času, měl už Evans solidní náskok. Zdálo se, že si jede pro vítězství. O zbylých pódiových pozicích ale ještě rozhodnuto nebylo. Vergne totiž sebral bronzovou pozici Frijnsovi. Za touto trojici byli blízko také Mortara, Bird a Da Costa.
252017
Robin Frijns nakonec ukořistil stříbro. Foto: Envision
Frijns ale neměl v plánu odcházet že sobotního závodu bez trofeje. Nejprve se pilot stáje Envision vrátil před Vergneho. Pak zdolal i Vandoorna a odtrhl se.
Evans už zvládl zbytek závodu bez problémů a ve čtvrtém závodě sezony se stal čtvrtým různým vítězem. Druhý skončil Frijns a třetí Vandoorne. Bodovali i čtvrtý Vergne, pátý Bird, šestý Da Costa, sedmý Wehrlein, osmý Mortara (původně dojel šestý, po pětisekundovém trestu se ale propadl), devátý Cassidy a desátý Lotterer. De Vries nakonec do cíle nedorazil a mimo záběry kamer odstoupil. Nejrychlejší kolo zajel Di Grassi, jelikož ale neskončil v první desítce, připsal si bonusový bod Cassidy.
p.
jezdec
tým
motor
čas
kol
body
1.
Mitch Evans
Jaguar
Jaguar
51'59,632
27
25
2.
Robin Frijns
Envision
Audi
52'05,335
27
18
3.
Stoffel Vandoorne
Mercedes
Mercedes
52'06,598
27
15+3
4.
Jean-Éric Vergne
DS Techeetah
DS
52'07,185
27
12
5.
Sam Bird
Jaguar
Jaguar
52'07,509
27
10
6.
António Félix da Costa
DS Techeetah
DS
52'08,603
27
8
7.
Edoardo Mortara
Venturi
Mercedes
52'12,988
27
6
8.
Pascal Wehrlein
Porsche
Porsche
52'13,848
27
4
9.
Nick Cassidy
Envision
Audi
52'14,175
27
2+1
10.
André Lotterer
Porsche
Porsche
52'18,971
27
1
11.
Lucas di Grassi
Venturi
Mercedes
52'19,363
27
0
12.
Alexander Sims
Mahindra
Mahindra
52'24,390
27
0
13.
Jake Dennis
Andretti
BMW
52'24,661
27
0
14.
Oliver Askew
Andretti
BMW
52'27,671
27
0
15.
Sergio Sette Camara
Dragon/Penske
Penske
52'28,277
27
0
16.
Sébastien Buemi
Nissan e.dams
Nissan
52'28,497
27
0
17.
Oliver Turvey
NIO 333
NIO
52'58,004
27
0
18.
Dan Ticktum
NIO 333
NIO
53'18,938
27
0
19.
Antonio Giovinazzi
Dragon/Penske
Penske
53'36,863
27
0
DNF
Nyck de Vries
Mercedes
Mercedes
-
25
0
DNF
Oliver Rowland
Mahindra
Mahindra
-
17
0
DNF
Maximilian Günther
Nissan e.dams
Nissan
-
0
0
Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 49, 2. Vandoorne 46, 3. Frijns 42, 4. Vergne 39, 5. De Vries 38, 6. Wehrlein 34, 7. Lotterer 31, 8. Evans 26, 9. Dennis 26, 10. Di Grassi 25, 11. Bird 22, 12. Da Costa 20, 13. Cassidy 10, 14. Buemi 4, 15. Rowland 4, 16. Askew 2, 17. Günther 2.