Vítězem premiérového závodu formule E v indonéské Jakartě se stal Evans, který tak dosáhl již na třetí letošní triumf. V závěru se musel pilot Jaguaru bránit Vergnemu s Mortarou. Nakonec na něj ale nevyzrál ani jeden z nich a zatímco Vergne se musel spokojit s druhou příčkou, Mortara skončil třetí. Vandoorne se díky pátému místu udržel v čele šampionátu.
Kvalifikace skončila úspěchem stáje DS Techeetah. První místo na startu totiž vybojoval Vergne před Da Costou. Za nimi se seřadili Evans, Mortara, Dennis, Buemi, lídr šampionátu Vandoorne, Lotterer, De Vries, Di Grassi, Wehrlein, Rowland, Cassidy, Bird, Günther, Turvey, Sette Camara, Ticktum, Askew, Sims, Frijns a Giovinazzi.
Frijns nezajel žádný čas, neboť se mu na levém zadním kole zasekl během kvalifikace reklamní banner. Giovinazzi zase nedokázal zaznamenat žádné reprezentativní kolo. Wehrlein měl původně startovat jako šestý, ztratil ale pět míst. Porsche totiž na jeho voze požádalo o opravu stejnosměrného měniče. Na měniči tak musela být porušena pečeť a právě za to přišel trest.
Vergne si po startu pohlídal vedení. Da Costa měl jiné startosti než útok na první místo. Musel se totiž bránit Evansovi. Druhou pozici ale před pilotem Jaguaru uhájil. Na konci prvního kola tedy vedl Vergne před Da Costou, Evansem, Mortarou, Dennisem, Vandoornem, Buemim, Wehrleinem, Lottererem a De Vriesem.
Buemi se sice po startu propadl za Vandoorna, nechtěl si to ale nechat líbit. Ve druhém kole se proto Švýcar pokusil vzít si pozici zpět a byl úspěšný. Vrátil se tak na šestou pozici.
Na konec druhého kola už ale piloti v závodním režimu nedojeli. Rowlandovi totiž upadlo jedno z kol a závod pro něj skončil. Na trať vyjel zpomalovací vůz.
253177
Oliver Rowland se v závodě neohřál dlouho. Foto: Mahindra
Neutralizace ovšem trvala jen jedno kolo. Poté se v Jakartě opět začalo závodit. Vergne zůstal na první pozici. I Da Costa si zprvu hlídal druhou příčku, pak ale probrzdil v jedné ze zatáček, byl široký a dovolil tak Evansovi dostat se dopředu. Portugalec se propadl na třetí příčku.
Tohoto souboje využil Vergne, aby na čele trochu poodjel. De Vries se dostal před Di Grassiho s Lottererem. Tato dvojice spolu sváděla boj o poslední bodované desáté místo. Frijns se stal prvním pilotem, který přešel do útočného módu.
Giovinazzi bojoval ve spodních patrech výsledkové listiny s týmovým kolegou Settem Camarou. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu, po které se Ital roztočil. Cassidy napodobil svého kolegu Frijnse a také přešel do útočného režimu. V něm se brzy objevil také Giovinazzi.
Na špici jsme zatím aktivaci útočného módu neviděli. K Vergnemu se ale začínal dotahovat Evans.
34 minut před koncem ale Vergne přešel do útočného módu. Propadl se tak na druhé místo. Ve stejnou chvíli jako Vergne aktivoval útočný mód také jeho kolega Da Costa. Ten spadl za čtvrtou příčku za Mortaru.
Evans se ale v čele neohřál moc dlouho. Kolo po Vergnem přešel totiž i on do útočného módu. Vergne se tak vrátil do vedení. Před Evanse se dostal i Mortara, který ale zatím nepřešel do útočného módu ani jednou.
253182
Jean-Éric Vergne sice strávil hodně kol v čele závodu, na první triumf v sezoně si ale stále musí počkat. Foto: DS Techeetah
Vergne ujížděl v čele. Pomáhal mu v tom i Mortara. Ten totiž nejel v útočném režimu, přesto ale za seou držel Evanse. Těsně za Novozélanďanem kroužili Da Costa a nově už také Dennis.
Poté, co vypršel Vergnemu útočný mód, se mu Mortara začal přibližovat. Da Costa přešel do výkonnostní výhody už podruhé a spadl na páté místo za Dennise.
26 minut před koncem už konečně využil útočného módu také Mortara. Do stopy se zvládl zařadit jako čtvrtý, tedy před Da Costu. Trvalo navíc jen pár okamžiků, než si poradil se třetím Dennisem. Před Brita se o pár zatáček později posunul také Vandoorne, který rovněž jel v útočném módu.
Druhou aktivaci útočného módu si odbyl také Vergne. Francouz tak opět pustil na první místo Evanse. Ihned se na něj ale dotáhl a zdálo se, že je jenom otázkou času, kdy ho díky výkonnostní výhodě předjede. A v první zatáčce dalšího kola se tak skutečně stalo.
Jednorázovou výhodu trvající pět sekund Fanboost získali pro druhou polovinu závodu ve fanouškovském hlasování Vergne, Evans, Da Costa, Vandoorne a De Vries. Vandoornovy šance na dohnání vedoucí skupiny se ale zkomplikovaly poté, co nesprávně projel aktivační zónou útočného módu. Ztratil tak čas a navíc nezískal výkonnostní výhodu.
Vergne navyšoval svůj náskok na špici. Od zisku premiérového triumfu v sezoně dělilo dvojnásobného šampiona zhruba dvacet minut. Vandoorne se dostal na páté místo před Wehrleina.
Nebyl to pouze Vergne, kdo ujížděl. Menší náskok si totiž na druhém místě vytvořil před svými pronásledovateli také Evans. Na pódiových pozicích se tak odehrávala nejatraktivnější bitva o třetí místo. To měl ve svém držení Mortara, Da Costa byl ale těsně za ním. Pilot Venturi měl navíc povinnost zajet ještě jednou do útočného módu, stejně jako druhý Evans.
Patnáct minut před koncem přešel Mortara do svého posledního útočného módu. Ztratil tak třetí místo ve prospěch Da Costy. V dalšách čtyřech minutách měl ale k dispozici výkonnostní výhodu a bylo jasné, že soupeři jedoucí před ním nemohou být v klidu...
Netrvalo dlouho a Mortara už skutečně dýchal na záda Da Costovi. Radovat se mezitím mohli u Jaguaru. Evans se totiž i po druhé aktivaci útočného módu udržel na stříbrné příčce. To nevěstilo nic dobrého pro lídra Vergneho
Necelých třináct minut před koncem Mortara zdolal Da Costu. Druhý Evans už byl ale tou dobou mimo Mortarův dosah. Snažil se totiž vytěžit maximum z útočného módu a postupně ukrajoval z náskoku Vergneho.
Evans sice nedokázal během pobytu v útočném módu Vergneho předjet, dotáhl se ale na jeho záda. Ani po vypršení útočného módu mu navíc pilot DS Techeetah nezačal unikat. Rozestup mezi nimi zůstával zhruba stejný.
Sedm a půl minut před koncem musel zajet k mechanikům De Vries. Nizozemce postihl defekt pneumatiky. Tím tak pro úřadujícího šampiona skončily naděje na zisk bodů. Z boxů už navíc nevyjel a závod tak vůbec nedokončil.
Šest a tři čtvrtě minuty před koncem měli fanoušci další důvod zpozornět. Evans se totiž vypořádal s Vergnem a ujal se vedení.
Da Costovi se vzdalovalo pódium čím dál více. Mortara mu totiž po předjetí ujel. Na Portugalce se navíc dotáhl Vandoorne. Belgičan bojoval o to, aby i po závodě zůstal lídrem průběžného pořadí. Vzhledem k jednomu výjezdu zpomalovacího vozu se ředitelství závodu rozhodlo po vypršení časového limitu nastavit minutu a půl.
O pár okamžiků později už musel Da Costa odolávat útokům Vandoorna. Zatím se mu to ale dařilo. Situace se opět zdramatizovala i na čele. Vergne využil na cílové rovince Fanboostu a znovu byl blízko Vandoornovi. Kousek za nimi byl také Mortara.
V závěru závodu obdržel penalizaci pěti sekund Lotterer. Pilot Porsche totiž zavinil kolizi s De Vriesem, při které si pravděpodobně Nizozemec přivodil defekt.
253185
Zavinění kolize s Nyckem de Vriesem připravilo Andrého Lotterera o body. Foto: Porsche
Vergne byl politý živou vodou a nepřestával dotírat na Evanse. Ani v době, kdy závod vstoupil do nastaveného času, nebylo jasné, kdo závod nakonec vyhraje. V kontaktu s dvojicí navíc stále zůstával i Mortara. Giovinazzi se stal v boxech dalším odstoupivším.
Vergne se v nájezdu do předposledního kola pokusil o návrat na první pozici. Evans ale odváděl dobrou defenzivní práci a zůstával tak ve vedení. Novozélanďan hlásil do vysílačky, že zápasí se svými zadními pneumatikami. Tou dobou už byl součástí souboje také Mortara.
Vergne i Mortara se sice snažili, ani během posledního kola ale nezvládli najít na Evanse recept. Pilot Jaguaru se tak stal prvním jezdcem, který v letošním ročníku dokázal vyhrát tři závody. Na druhém místě dojel do cíle Vergne a na třetím Mortara. Body brali také Da Costa, Vandoorne, Dennis, Di Grassi, Wehrlein, Bird a Buemi. Jako devátý původně projel cílem Lotterer, po pětisekundové penalizaci se ale propadl na první nebodovanou 11. příčku. Evansovi připadl i bonusový bod za nejrychlejší kolo. Spokojen mohl být i Vandoorne, neboť zůstal lídrem šampionátu.
253180
Stoffel Vandoorne zůstává v čele šampionátu. Foto: Mercedes
p.
jezdec
tým
motor
čas
kol
body
1.
Mitch Evans
Jaguar
Jaguar
48'28,424
40
25+1
2.
Jean-Eric Vergne
DS Techeetah
DS
48'29,157
40
18+3
3.
Edoardo Mortara
Venturi
Mercedes
48'29,391
40
15
4.
Antonio Felix da Costa
DS Techeetah
DS
48'31,774
40
12
5.
Stoffel Vandoorne
Mercedes
Mercedes
48'32,462
40
10
6.
Jake Dennis
Andretti
BMW
48'33,059
40
8
7.
Lucas di Grassi
Venturi
Mercedes
48'33,677
40
6
8.
Pascal Wehrlein
Porsche
Porsche
48'36,615
40
4
9.
Sam Bird
Jaguar
Jaguar
48'41,772
40
2
10.
Sébastien Buemi
Nissan e.dams
Nissan
48'43,190
40
1
11.
Andre Lotterer
Porsche
Porsche
48'44,513
40
0
12.
Oliver Turvey
NIO
NIO
48'49,346
40
0
13.
Oliver Askew
Andretti
BMW
48'51,444
40
0
14.
Maximilian Günther
Nissan
Nissan
48'53,608
40
0
15.
Alexander Sims
Mahindra
Mahindra
48'57,944
40
0
16.
Nick Cassidy
Envision
Audi
48'58,297
40
0
17.
Robin Frijns
Envision
Audi
48'59,278
40
0
18.
Dan Ticktum
NIO
NIO
49'00,251
40
0
19.
Sergio Sette Camara
Dragon/Penske
Penske
49'06,642
40
0
DNF
Antonio Giovinazzi
Dragon/Penske
Penske
-
35
0
DNF
Nyck de Vries
Mercedes
Mercedes
-
29
0
DNF
Oliver Rowland
Mahindra
Mahindra
-
1
0
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Stoffel Vandoorne
121
21
7
-
18
10
25
15
15
10
2.
Jean-Éric Vergne
116
4
8
15
12
21
15
18
2
21
3.
Edoardo Mortara
114
8
25
10
6
-
-
28
22
15
4.
Mitch Evans
109
1
-
-
25
25
21
10
1
26
5.
Robin Frijns
81
-
18
6
18
16
13
-
10
-
6.
Nyck de Vries
65
25
4
9
-
-
1
1
25
-
7.
André Lotterer
59
-
12
18
1
12
-
12
4
-
8.
Pascal Wehrlein
55
-
2
28
4
8
-
9
-
4
9.
Lucas di Grassi
55
10
15
-
-
4
8
-
12
6
10.
António Félix da Costa
54
-
-
12
8
-
10
4
8
12
11.
Jake Dennis
36
15
10
1
-
-
2
-
-
8
12.
Sam Bird
30
12
-
-
10
-
-
6
-
2
13.
Nick Cassidy
16
7
-
-
3
-
6
-
-
-
14.
Sébastien Buemi
11
-
-
4
-
2
4
-
-
1
15.
Oliver Rowland
10
-
4
-
-
-
-
-
6
-
16.
Oliver Turvey
6
-
-
-
-
6
-
-
-
-
17.
Maximilian Günther
2
-
-
2
-
-
-
-
-
-
18.
Oliver Askew
2
2
-
-
-
-
-
-
-
-
19.
Dan Ticktum
1
-
-
-
-
1
-
-
-
-
20.
Antonio Giovinazzi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
21.
Alexander Sims
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
22.
Sérgio Sette Câmara
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Mercedes-EQ
186
46
11
9
18
10
26
16
40
10
2.
DS Techeetah
170
4
8
27
20
21
25
22
10
33
3.
Rokit Venturi Racing
169
18
40
10
6
4
8
28
34
21
4.
Jaguar TSC Racing
139
13
-
-
35
25
21
16
1
28
5.
TAG Heuer Porsche
114
-
14
46
5
20
-
21
4
4
6.
Envision Racing
97
7
18
6
21
16
19
-
10
-
7.
Avalanche Andretti
38
17
10
1
-
-
2
-
-
8
8.
Nissan e.DAMS
13
-
-
6
-
2
4
-
-
1
9.
Mahindra Racing
12
-
4
-
-
-
-
2
6
-
10.
Nio 333FE Team
7
-
-
-
-
7
-
-
-
-
11.
Dragon Penske Autosport
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.