I po startu z desáté pozice dokázal závod přesvědčivě vyhrál Max Verstappen. Dokázal zkrotit vášně v soubojích s Ferrari a dokonale zvládl rozhodující fázi závodu. Po prvním triumfu v Maďarsku navýšil vedení v šampionátu. Po jeho boku stáli oba jezdci Mercedesu a to je asi největší překvapení velké ceny.
Startovní listina měla nečekanou podobu. Zatímco na první pozici stál poprvé v kariéře Russell, sedminásobný šampion Hamilton byl až sedmý a obhájce titulu Verstappen desátý. Protože se druhý red bull nevešel ani do první desítky, znamenalo to nejhorší týmové postavení na startu od VC Ruska 2021. A selhání přišlo ve velmi nevhodnou dobu, protože – jak všichni dávno víme – na Hungaroringu se velmi ztěžka předjíždí.
254147
Ihned po startu se oba vozy Red Bullu posunuly o několik příček nahoru. Foto Pirelli
Po zkušenostech ze soboty zraky mířily k obloze. Celé dopoledne lehce mrholilo, ale nepršelo. Nakrátko se objevila modrá obloha a doprovodné závody pomohly trať vysušit. Pro začátek byla volba jasně pro hladké gumy. I když byla zima (19 °C) a začínaly se stahovat mraky.
Hamilton neztrácel naději na dobré umístění. V kvalifikaci ho o lepší čas připravily problémy s DRS v závěrečném kole. Maďarskou trať má rád, ale jen brilantní výkon nebo spousta chaosu na trati mu mohly pomoci ke stupni vítězů. Ještě větší stíhačka čekala Verstappena. A zejména Gaslyho, který vyjížděl z uličky před boxy.
Hrozba deště se těsně před startem zvýšila na 60 % a tato varianta mohla sehrát velmi významnou roli.
Russell situaci po startu skvěle zvládl, i když byl pod velkým talkem Sainze. O dvě místa si polepšili Hamilton i Verstappen, naopak Alonso se mírně propadl. Po drobné kolizi Magnussena s Ricciardem odlétly drobné úlomky, ale k úklidu stačila jen krátká aktivace virtuálního safety caru.
Souboje v počáteční fázi ovlivňovala i použitá směs pneumatik. Na měkké jeli Russell, Norris, Verstappen, Pérez, Ricciardo, Stroll, Cunoda, Vettel a Gasly, ostatní obuli střední směs. Pérez si brzy stěžoval na „divný zvuk“ motoru při vyšších rychlostních stupních.
Po úvodních deseti kolech bylo pořadí Russell, Sainz, Leclerc, Norris, Hamilton, Verstappen, Pérez, Ocon, Alonso, Ricciardo, Schumacher, Bottas, Stroll, Vettel… Verstappen už se přitáhl těsně za záď Hamiltona a připravoval si útok. Oba snadno zdolali vadnoucího Norrise, jehož stav pneumatik donutil k první zastávce. Přezul na střední směs, ale klesl až na 16. místo. Pro výměnu se vzápětí rozhodli i Ricciardo a Vettel.
254156
Jedním z pilířů úspěchů týmu Red Bull je precizní práce při zastávkách v boxech. Foto Red Bull
Následovali je i Russell a Verstappen, kteří klesli na 6. a 8. místo. Sainz se po výměně vrátil šestý, ale mezi Russellovu záď a špici jeho Ferrari se vklínil Ocon. Na měkké směsi jako poslední setrvával čtvrtý Pérez. Vydržel však jen o kolo déle. Nejméně o vteřinu rychlejší časy v té době jezdil Verstappen. Díky tomu udržel za zády Hamiltona. Ukázalo se, že v první fázi téměr nebyl rozdíl mezi tím, kolik vydržely měkké a kolik střední gumy.
Když měla téměř kompletní špička za sebou první zastávky, kroužila ve 24. kole v pořadí Russell, Leclerc, ssai, Verstappen, Hamilton, Pérez, Norris… Ocon s Alonsem jako jediní vsadilli na tvrdou směs pneumatik.
Skvělý souboj se odehrával o vedení. Leclerc několikrát naznačil útok, ale Russellova obrana byla velmi agresivní. V nájezdu do 31. kole však Leclerc úspěšně zaútočil vnějším obloukem a dostal se na první pozici. Byl to velmi pěkný souboj, ostrý, ale naprosto fér.
V polovině závodu bylo pořadí Leclerc, Russell, Sainz, Verstappen, Hamilton, Pérez, Norris, Ricciardo, Stroll, oso, Vettel, Alonso, Gasly, Bottas, Cunoda, Schumacher, kuan-jü, Latifi, Magnussen a Albon.
Sainz se přiblížil Russellovi na rozdíl méně než jedné sekundy a schylovalo se k další bitvě Mercedes versus Ferrari. Ve 35. kole udělal Cubnoda hodiny, ale stačil se vrátit ve správném směru na trať, aniž by ohrozil některého ze soupeřů.
Ve 38. kole na trať dopadly první kapky a řada jezdců si stěžovala, že povrch začíná být velmi kluzký. Do garáže Red Bullu přijel Verstappen a nechal si obout novou střední směs. S deštěm se tedy zatím nepočítalo. Jeho strategii vzápětí přijali Leclerc i Russell, ale s tím rozdílem, že Leclerc dal přednost tvrdé směsi!
Jízdu ve vedení si užíval Sainz před Hamiltonem, zatímco Russell se vinou pomalé zastávky propadl na šesté místo. Ve 41. kole Verstappen v první zatáčce předjel Leclerka. Jen o chvíli později však udělal hodiny a Leclerc si vzal pozici zpátky. Látající Holanďan odpověděl nejrychlejším kolem a soub oj pokračoval. Ve 45. kole předjel Monačana podruhé. V první desítce však pouze čtvrtý Leclerc a devátý Norris kroužili na tvrdé směsi. Kontrastovala s tím zastávka Sainze, který přezul na měkké.
Především s přispěním zastávek a odlišným strategiím se po 50 kolech znovu mírně změnilo pořadí: Hamilton, Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Pérez, Norris, Alonso, Ocon, Bottas, Ricciardo, Stroll…
Zavládl klid před bouří, protože rozestupy byly poměrně velké. Sainz zajel první kolo na měkkých o sto vteřin rychleji než vedoucí Hamilton, ale ztrátu na Russell nijak dramaticky nesnížil. Naopak Mercedes měl na mušce jeho týmového kolegu.
V 52. kole i Hamilton přezul na měkké a z 5. místa ztrácel deset vteřin na Sainze. V 54. kole se Russell čistým manévrem v první zatáčce dostal na druhou pozici před Leclerka, který okamžitě reagoval další zastávkou v boxu. Tvrdá směs jistě bnesplnila očekávání, a tak ji vyměnil za měkkou. Jenže klesl až za Péreze.
V 55. kole bylo pořadí Verstappen, +8,7 Leclerc, +2,0 Sainz, +7,1 Hamilton, +7,9 Pérez, +7,1 Leclerc. Fanoušci Ferrari se jistě chytali za hlavu, že vidí další prokoučovaný závod rudých vozů z Maranella.
Nejrychlejší, a to výrazně, byl v této fázi závodu Hamilton. Dokonce o víc než vteřinu na kolo. Vše nasvědčovalo tomu, že dojet Sainze mu nebude dělat větší problémy. Mercedesy našly ztracenou rychlost a v závodě to plně dokazovaly. Hlavní otázkou pro posledních deset kol bylo, co vydrží pneumatiky. Budou míst navrch měkké (Sainz, Hamilton, Leclerc) nebo střední (Verstappen, Russell, Pérez)? Všichni ostatní už byli dávno mimo hru, sedmý Norris ztrácel na šestého Leclerka půl minuty!
V 63. kole Hamilton na rovince hravě předjel Sainze, ale ani s tím se nespokojil. Okamžitě začal útočit na týmového kolegu Russella. Byl při chuti a předjetí mu v 65. kole nedělalo větší problémy.
Poměrně přesvědčivé vítězství získal i po startu z desáté pozice vedoucí jezdec průběžného pořadí Verstappen. Velmi dobře zvládl rozhodující momenty závodu, svedl nádherné souboje s Leclerkem a zaslouženě projel cílem první.
254153
Lewis Hamilton znovu přesvědčil, že mu maďarský trať dokonale sedí. Foto Mercedes
Za největšího favorita byl před závodem považován tým Ferrari. Tentokrát však dostal pořádně na frak od Mercedesu. Oba jeho jezdci podali skvělý výkon, finiš Hamiltona připomínal doby jeho největší slávy. Jezdci Ferrari na stupeň vítězů nedostáhli i kvůli špatné srategii při volbě pneumatik. Nasazení tvrdé směsi u Leclerka bylo velkým přešlapem…
Norris, Alonso i Ocon sice dojeli pro body na tvrdých pneumatikách, ale ty nebyly vystaveny tak vysokému tempu jako v případě jezdců silné trojky. Měly výdrž, neměly potřebnou rychlost.
S umístěním v první desítce jsou jistě velmi spokojeni veteráni Alonso a Vettel. Na specifickém Hungaroringu dokázali zužitkovat své bohaté zkušenosti.
Po celý závod hrozil déšť, ale nakonec nepřišel. Na poměry VC Maďarska jsme však viděli velmi zajímavý závod s překvapivými zvraty.
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull
1:39:35,912
70
2.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
+7,834
+ 21.688
70
3.
George Russell
Mercedes
Mercedes
+12,337
+ 40.888
70
4.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
+14,579
+ 9.688
70
5.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull
+15,688
+ 7.288
70
6.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
+16,047
+ 4.888
70
7.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
+78,300
+ 24.088
70
8.
Fernando Alonso
Alpine
Renault
-1 kolo
69
9.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
-1 kolo
69
10.
Sebastian Vettel
Aston Martin
Mercedes
-1 kolo
69
11.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
-1 kolo
69
12.
Pierre Gasly
AlphaTauri
Red Bull
-1 kolo
69
13.
Čou Kuan-jü
Alfa Romeo
Ferrari
-1 kolo
69
14.
Mick Schumacher
Haas
Ferrari
-1 kolo
69
15.
Daniel Ricciardo
McLaren
Mercedes
-1 kolo
69
16.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
-1 kolo
69
17.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
-1 kolo
69
18.
Nicholas Latifi
Williams
Mercedes
-1 kolo
69
19.
Juki Cunoda
AlphaTauri
Red Bull
-2 kola
68
20.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
Ferrari
-5 kol
65
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Max Verstappen
258
-
25
-
34
26
25
15
25
25
6
27
25
25
2.
Charles Leclerc
178
26
19
26
15
18
-
12
-
10
12
32
-
8
3.
Sergio Pérez
173
-
12
18
24
12
19
25
19
-
18
4
12
10
4.
George Russell
158
12
10
15
12
10
15
10
15
12
-
17
15
15
5.
Carlos Sainz
156
18
15
-
5
15
12
18
-
19
25
6
11
12
6.
Lewis Hamilton
146
15
1
12
-
8
10
4
12
15
16
16
18
19
7.
Lando Norris
76
-
6
10
19
-
4
9
2
-
8
6
6
6
8.
Esteban Ocon
58
6
8
6
-
4
6
-
1
8
-
13
4
2
9.
Valtteri Bottas
46
8
-
4
12
6
8
2
-
6
-
-
-
10.
Fernando Alonso
41
2
-
-
-
-
2
6
6
2
10
1
8
4
11.
Kevin Magnussen
22
10
2
-
3
-
-
-
-
-
1
6
-
12.
Daniel Ricciardo
19
-
-
8
3
-
-
-
4
-
-
2
2
13.
Pierre Gasly
16
-
4
2
-
-
-
-
10
-
-
-
-
14.
Sebastian Vettel
16
-
4
-
-
1
8
-
2
-
-
1
15.
M. Schumacher
12
-
-
-
-
-
-
-
-
4
8
-
16.
Juki Cunoda
11
4
-
-
6
-
1
-
-
-
-
-
-
17.
Čou Kuan-jü
5
1
-
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
18.
Lance Stroll
4
-
-
-
1
1
-
-
-
1
-
-
1
19.
Alexander Albon
3
-
-
1
-
2
-
-
-
-
-
-
-
20.
Nicholas Latifi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
21.
Nico Hülkenberg
-
-
-
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Red Bull
431
-
37
18
58
38
44
40
44
25
24
31
37
35
2.
Ferrari
334
44
34
26
20
33
12
30
-
29
37
38
11
20
3.
Mercedes
304
27
11
27
12
18
25
14
27
27
16
33
33
34
4.
Alpine
99
8
8
6
-
4
8
6
7
10
10
14
12
6
5.
McLaren
95
-
6
18
22
-
4
9
6
-
8
8
8
6
6.
Alfa Romeo
51
9
-
4
12
6
8
2
-
10
-
-
-
7.
Haas
34
10
2
-
3
-
-
-
-
-
5
14
-
8.
AlphaTauri
27
4
4
2
6
-
1
-
10
-
-
-
-
9.
Aston Martin
20
-
-
-
5
1
-
1
8
1
2
-
1
1
10.
Williams
3
-
-
1
-
2
-
-
-
-
-
-
-
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull
Zdroj: původní reportáž
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.