clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ford potvrdil návrat s Red Bullem

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 4.2.2023, 11:40

počet komentářů: 1
z toho nových: 1
poslední: 4.2.2023 12:15


Během 24 hodin byly světu oznámeny tři zprávy s Fordem jako společným jmenovatelem. První bylo samostatné oznámení amerického gigantu, že se počínaje rokem 2026 vrátí do Formule 1.

Ford byl ve F1 dekády, v podstatě jako sponzor motorů Cosworth. Později převzal závodní divizi Cosworthu, koupil tým Stewart a v roce 2000 tak poprvé nasadil svůj tovární tým. Jelikož F1 byla tehdy populární hlavně v Evropě, dostal tým jméno Jaguar Racing. Po pár velkých finančních injekcích a málo úspěších však automobilka tuto snahu vzdala již po sezoně 2004. Britský tým byl prodán Red Bullu, Cosworth vlastníkům série Champ Car a samotná značka Jaguar v roce 2008 indickému koncernu Tata Motors.

Ford se vrací na vrchol motoristického sportu. Dlouhá tradice v inovacích, trvalá udržitelnost, elektrifikace, vše bude vystaveno na obdiv na jednom z nejsledovanějších jevišť světa,“ píše se v tiskové zprávě Fordu, přičemž jako hlavní důvody návratu jsou uvedeny posílení elektrické složky pohonné jednotky F1 od roku 2026 a růst popularity F1, hlavně ve Spojených státech amerických. V již předpřipravených oficiálních reakcích Ford vřele přivítali majitelé seriálu F1 i FIA.

Druhá velká zpráva přišla z New Yorku, kde Red Bull Racing včera představil lakování nového vozu. Ford bude motorovým partnerem týmů Red Bull a AlphaTauri. Víme, že Red Bull si založil motorové oddělení Red Bull Powertrains a už vyvíjí motor příští generace pro sezonu 2026, ale chtěl si najít partnera z oblasti automobilového průmyslu. S Porsche mu to nevyšlo, protože to chtělo i podíl v týmu, kam by pak dosadilo své lidi.

Ve Fordu Red Bull zřejmě našel přesně takového partnera, jakého si představoval. Americký koncern se bude angažovat pouze na straně pohonné jednotky, bude spolupracovat s Red Bull Powertrains, ze kterého se stává Red Bull Ford. Přispěje na straně technologií a velmi pravděpodobně přispěje i finančně, přímo do týmové pokladny a/nebo nepřímo na platy jezdců.

S velkou radostí vítáme Ford zpět ve F1,“ řekl šéf týmu Red Bull, Christian Horner. „Jako nezávislého výrobce motorů nás možnost čerpat ze zkušeností velké automobilky jako Ford staví do silné pozice vůči konkurenci. Jako výrobce motorů má dlouhou tradici napříč generacemi jezdců včetně Jima Clarka, Ayrtona Senny a Michaela Schumachera. Pro Red Bull Powertrains začíná vzrušující nová kapitola, nyní již pod jménem Red Bull Ford.

Horner tedy hned zkraje udělal jasno v tom, že Red Bull Powertrains zůstává nezávislé, těžiště bude na jeho straně, Ford se přidal k němu. Smlouva je podepsána na roky 2026 až 2030.

Návrat Fordu do F1 s Red Bullem sleduje totéž, co celá naše společnost, tedy navyšování důležitosti elektřiny a softwaru v moderních vozech a zážitcích. F1 bude úžasně nákladově efektivní platformou pro inovace, sdílení nápadů a technologií a oslovení desítek milionů nových zákazníků,“ dodal prezident a generální ředitel Fordu, Jim Farley.

Ford uklidnil fanoušky WRC, že společný projekt s Red Bullem ve F1 neovlivní již běžící projekt na vrcholu rallye, kde ve spolupráci s M-Sportem vyvinuli vůz Ford Puma pro novou hybridní kategorii Rally1. Shodou okolností, tým M-Sport je sponzorován společností Red Bull. Ford zůstává i v NASCAR a Supercars.

Nenechte se splést, takto RB19 nevypadá. Red Bull se na loňském RB18 ani neobtěžoval upravit zpětná zrcátka tak, aby vyhovovala předpisům sezony 2023. Změny v lakování byste také mohli najít asi pouze lupou, celá akce byla pouze o oznámení příštího příchodu Fordu. Foto: Red Bull

Třetí velká zpráva přišla ze strany FIA, která zřejmě čekala pouze na Ford, aby vydala kompletní seznam výrobců pohonných jednotek registrovaných pro sezonu 2026. Na seznamu jsou Alpine Racing, Audi, Ferrari S.p.A., Honda Racing Corporation, Mercedes-AMG High Performance Powertrains Ltd. a Red Bull Ford.

Alpine používá motory s logem mateřského koncernu Renault, avšak samotná továrna u Paříže spadá pod Alpine, aby byl celý projekt F1 alespoň organizačně pod jednou střechou. Audi již pokládá základy pro spolupráci s týmem Sauber. U Ferrari a Mercedesu není co komentovat, Red Bull Ford jsme si vysvětlili. Honda Racing Corporation je dceřiná společnost automobilky Honda, která v současnosti zásobuje motory týmy Red Bull a AlphaTauri. Vysvětlením Hondy je, že se zaregistrovala, aby pozorovala a měla informace, na základě kterých by se mohla v budoucnu rozhodnout vrátit do F1. Každým měsícem jí však ujíždí vlak a dobíhání by pak mohlo dopadnout jako v roce 2015, ze kterého se stala noční můra Hondy a týmu McLaren.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull

Zdroj: Motorsport

Reklama

Komentáře ke článku

  Roberto - WWW.Robertozoznam.sk
4.2.2023 12:15
 
V nadväznosti na posledný odstavec, Honda (alebo ktokoľvek kto by od nej získal duševné vlastníctvo na súčasnú víťaznú!!! PJ ako dobrý základ pre ďalšiu generáciu) a Porsche sú voľné konce na strane motorárov a môžu si hľadať voľný koniec na strane tímov. Tých je však málo, až je to fascinujúce, lebo vždycky to bývalo naopak.
 
Je tu potenciálny nový Andrettiho tím, ktorý však už má dohodu s Alpine-Renaultom. Súčasných tímov je 10, pričom Ferrari, Mercedes, Alpine, Sauber-Audi a Red Bull s AlphaTauri Ford sú hneď mimo hry. Zostávajú štyri tímy, pričom Haas príliš závislý na Ferrari - príliš nesamostatný než aby poslúžil Porsche alebo Honde ako továrenský. Ďalej značka McLaren ako výrobcu luxusných športiako v sa bije so značkou Porsche a ťažko si predstaviť Hondu, že by vstúpila do rovnakej rieky. Ešte je tu Aston Martin nepatriaci Astonu Martin, avšak tam je problém v osobe majiteľa Lawrenca Strolla, ktorý je príliš silná osobnosť než aby sa dohodol s automobilkou a zároveň má podiel v automobilke Aston Martin a takto mu to dáva zmysel.
 
Celé to vlastne píšem kvôli tomu, že mi takto laicky vychádza obrovská šanca pre nových majiteľov tímu Williams. Výkony tímu sú už dlho slabé, ale je to samostatný tím. Či už by sa polka tímu predala Porsche alebo by sa obnovil Williams-Honda, oboje by nie len bolo skvelé pre tento tím a celú F1, ale by to aj dávalo zmysel a držím im palce, aby sa s niekým dohodli.
 

 

 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama