clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Alpinu prý scházela touha vítězit

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 3.1.2024, 17:35

počet komentářů: 0


Loni jsme byli svědky převratu v Alpinu. Nejen v týmu F1, tečku za příběhem dal odchod generálního ředitele Laurenta Rossiho. Lavinu jsme zpozorovali, když byl z místa šéfa týmu odejít Otmar Szafnauer, jen rok a půl poté, co ho Francouzi získali z týmu Aston Martin. Spolu s ním si zabalil sportovní ředitel a dlouholetý člen týmu, Alan Permane. Pouze shodou okolností se ve stejné léto z týmu stáhl Pat Fry, protože on už byl rozhodnut od začátku roku.

Fry začal pro tým z Enstonu pracovat v roce 1987, kdy se ještě jmenoval Benetton. Po roce 1993 Brit absolvoval dvě etapy s McLarenem a jednu s Ferrari. Teprve v roce 2020 se rozhodl vrátit tam, kde začal a pomoci týmu, nyní továrnímu týmu Renaultu, vrátit se mezi špičku F1. Přijal místo technického ředitele a přišla i vítězství, avšak Fry z týmu odešel nespokojený.

Když se ohlédnu za prvními třemi lety, každým rokem jsme Enstone dramaticky zlepšili,“ řekl Fry. „Každý rok jsme měli lepší vůz než rok předtím. Kdybyste vedle sebe zaparkovali tyto tři vozy, mohl bych vám ukázat masivní zlepšení. Zásluhy za to patří všem, mnoho malých skupinek fantasticky spolupracovalo a odvedlo kus dobré práce. Všichni mohou být na sebe pyšní. Vrátil jsem se, abych se pokusil znovu vybudovat místo, kde jsem začínal. A nevedli jsme si špatně. Ze vzdáleného pátého místa jsme se dostali na solidní čtvrté. Jenže něco mi tam chybělo. Entusiasmus, touha dostat se na lepší než čtvrté místo.

V březnu jsem si řekl, že s tím nemohu být spokojený. Nepřišel jsem tam jen tak sedět se svázanýma rukama. Řekl jsem si, že nastal čas skončit. Jako společnost jsme prostě nebyli nastavení prodrat se dopředu. Každý může říct, že kvůli tomu je ve F1, kvůli vítězstvím, jenže slova nic nestojí. Rozdíl mezi tím říct to a dosáhnout toho je vskutku monumentální, to všichni vědí. Řekl bych, že my, co jsme byli ve vedení Enstonu, jsme odvedli dobrou práci. Nejsem si jist, že Otmar dostal férovou šanci. Měl svázané ruce, metaforicky řečeno.

James Vowles ho údajně začal přesvědčovat, aby se přidal k Williamsu, až když byl rozhodnut odejít z Alpinu. Z toho, co řekl, je cítit nedůvěru a nespokojenost s vedením ve Francii, kde se také vyrábějí pohonné jednotky Renault. Nový ředitel motorsportu Alpinu, Bruno Famin, jenž sám sebe učinil i šéfem týmu Alpine, prý má stmelení lidí rozdělených mezi Enstone a Viry-Châtillon mezi svými nejvyššími prioritami.

Když jsem před nějakým rokem a půl začal pracovat ve Viry, tak někteří lidé si tam stěžovali, že máme pouze jeden zákaznický tým. Cože? To není zákaznický tým! Je to náš tým. Tovární tým,“ řekl Famin, jenž byl dříve ve vedení Viry-Châtillon. „A když jsem dorazil do Enstonu, řekli mi tam, že s motorem Mercedes bychom byli rychlejší. Dobře, motor Mercedesu je určitě o 15 kilowatů (20 koňských sil) silnější, ale bez Renaultu by neexistoval tento projekt a Enstone by neměl budoucnost.

Zajímavostí je, že i když nad vchodovými dveřmi továrny v Enstonu bylo od roku 1995 jméno Benetton, pak Renault, následně Lotus, opět Renault a nejnověji Alpine, tak pouze v roce 2015 Lotus použil motory Mercedes, ve všech ostatních sezonach spolupracovali designéři z Enstonu s motoráři z Viry. Jeden by se domníval, že už si na sebe za ta léta mohli zvyknout. Továrny dělí osm hodin jízdy vlakem, není to anglický McLaren spolupracující s japonskou Hondou.

Dokáže si Francouz Famin podmanit srdce anglické továrny?

A na seznam loňských odchodů z týmu Alpine je třeba dopsat jméno Davide Brivio. Ten byl v roce 2021 získán ze Suzuki v MotoGP, aby byl závodním ředitelem, tedy jakýmsi šéfem cestující části týmu. Když se však dělalo místo pro Szafnauera (a tým opustili Alain Prost a Marcin Budkowski a Fry přešel z místa technického ředitele do pozice vyššího technického ředitele) byl Brivio odsunut do čela programu pro juniorské jezdce a projektů mimo F1. Tehdy tvrdil, že mu to vyhovuje, ale dalo se odhadnout, že spíše jen počká na dobrou nabídku z MotoGP a teď je zahraničními médii spojován s místem šéfa Hondy.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Alpine

Zdroj: Motorsport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama