Ricciardova chvíle slávy, Alonso před Verstappenem
vydal:
Dušan Bouzek
zveřejněno:
29.2.2024, 13:35
počet komentářů:
0
Ricciardo, Norris, Piastri. To je nejlepší trojice úvodního tréninku na Velkou cenu Bahrajnu. Nenechte se však zmást. Jezdilo se totiž v nerelevantních podmínkách pro závod a měkké pneumatiky nazula jenom hrstka závodníků. Ze špičky po této sadě nesáhl nikdo. Alonso zvládl i na gumách střední tvrdosti překonat Verstappena.
Ve čtvrtek se fanoušci konečně dočkali. Od 14:30 hodin místního času byl totiž v Bahrajnu na programu první volný trénink. Už před začátkem bylo jasné, že jeho výsledky nebude možné brát jako zcela reprezentativní. Jelo se totiž ještě za denního světla, tedy v odlišných podmínkách než pro večerní sobotní závod.
Program celého závodního víkendu je oproti běžným zvyklostem posunut o jeden den dopředu. Může za to Ramadán. Ten začne v neděli 10. března, tedy o víkendu, kdy je na programu Velká cena Saúdské Arábie v Džiddě. Podnik se proto bude konat od čtvrtka do soboty, aby s touto událostí nekolidoval. A jelikož podle pravidel musí dělit velké ceny minimálně sedm dní, došlo ke stejnému kroku i v případě Velké ceny Bahrajnu.
Hned po začátku první šedesátiminutovky se na trať nahrnula většina vozů. Všichni jezdci volili žlutě značené pneumatiky střední tvrdosti. Čou ovšem nezažíval ideální začátek sezony. Již ve svém výjezdovém kole si stěžoval, že mu nefungují brzdy a proto zamířil zpět k mechanikům.
Z prvního tréninku uplynulo jenom deset minut a Verstappen již naznačoval svou sílu. S časem 1:33,900 totiž figuroval na první pozici před Sainzem, který ztrácel 644 tisícin sekundy. Třetí byl Hamilton. Na dráze už se nacházeli všichni piloti. Nejdéle se čekalo na výjezd Sargeanta.
263549
Čoua pozlobily v úvodu brzdy. Foto: Sauber
Netrvalo dlouho a stáji Red Bull patřily první dvě pozice. Za Verstappena se totiž zařadil jeho týmový kolega Pérez. Mexičanův výkon byl o 84 tisícin sekundy pomalejší než v případě trojnásobného mistra světa. Na třetí místo se posunul Leclerc.
Magnussenovi dělala potíže desátá zatáčka. Dán do ní nedobrzdil a projel se únikovou zónou. Jezdcům ztěžoval situaci i silný vítr. Hamilton zrychlil a zařadil se na druhé místo. K Verstappenovi se přiblížil na rozdíl 25 tisícin sekundy.
Po 15 minutách už se po dráze znovu proháněl i Čou. Zdálo se, že potíže s brzdami na jeho monopostu se podařilo vyřešit. Číňanovo první měřené kolo mělo hodnotu 1:37,623. To stačilo pouze na piloty Haasu a 18. místo.
Verstappen se sice stále nacházel na prvním místě, ke spokojenosti měl ale daleko: „S podřazováním i řazením nahoru je to pořád špatné. Auto doslova skáče,“ hlásil svému inženýrovi. Za okamžik jsme ho viděli v boxech, kde se začalo na jeho voze pracovat. Na čele měl pilot Red Bullu v tu dobu náskok 214 tisícin.
Před uplynutím první poloviny tréninku se většina jezdců odebrala do garáže. Na trati zavládlo ticho.
Netrvalo dlouho a na trať se vydal Piastri. Australan už tentokrát nazul nejměkčí směs pneumatik. A jelikož se stal prvním závodníkem, který tak učinil, nebylo žádným překvapením, když se s časem 1:33,113 posunul na první místo. Verstappena zdolal o 422 tisícin sekundy.
263552
Landu Norrisovi chybělo k vítězství jen málo. Foto: McLaren
Krátce po Piastrim přešel na nejměkčí obutí i jeho kolega Norris. V garáži Mercedesu bylo mezitím pilno. Na obou vozech docházelo k výměně předního křídla.
Norris zajel na měkké sadě ještě lépe než Piastri. S časem 1:32,901 pokořil jako první hranici 1:33 a to znamenalo posun do čela s náskokem 212 tisícin sekundy. Jezdců na měkkých gumách ale přibývalo a bylo proto otázkou, jak dlouho Brit na špici vydrží.
Russell si náležitě prohlédnul únikovou zónu v první zatáčce. Brit totiž nedobrzdil z cílové rovinky. To samé potkalo také Strolla.
Ricciardo se s časem 1:32,869 posunul na první pozici. Norrise zdolal o 32 tisícin sekundy. Díky měkkým pneumatikám šel nahoru i druhý jezdec RB Cunoda. Japonec se zařadil na čtvrté místo.
Patnáct minut před koncem byli pouze čtyři piloti, kteří měli na kontě odjetá kola na nejměkčí směsi. Kromě Ricciarda, Norrise, Piastriho a Cunody k nim patřili také Bottas a Čou. Bylo pravděpodobné, že nikdo ze špičky tuto směs ve zbytku tréninku ani nenasadí. Důvod byly nerelevantní testovací podmínky pro závod.
Devět minut před koncem si řekl o pozornost Alonso. Španěl zajel čas 1:133,193. Díky tomu se posunul na páté místo a stal se nejrychlejším jezdcem na střední směsi pneumatik. Verstappena zdolal o 13 tisícin.
263546
Max Verstappen si v prvním tréninku tradičně hodně stěžoval. Foto: Red Bull
Zatímco Alonso překonal Verstappena, jeho kolega Stroll byl nespokojen. „V první a druhé zatáčce je auto hodně nestabilní. Je to příšerné,“ postěžoval si.
Hlavou kroutil také Verstappen. Nizozemec nebyl spokojen s podřazováním.
Na výsledcích už se nic nezměnilo. Vítězem se stal Ricciardo před Norrisem a Piastrim. Alonso se stal nejrychlejším jezdcem na střední sadě.
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Daniel Ricciardo
RB
Red Bull PT
1:32,869
22
2.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
1:32,901
+ 0.032
25
3.
Oscar Piastri
McLaren
Mercedes
1:33,113
+ 0.244
24
4.
Juki Cunoda
RB
Red Bull PT
1:33,183
+ 0.314
24
5.
Fernando Alonso
Aston Martin
Mercedes
1:33,193
+ 0.324
20
6.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull PT
1:33,238
+ 0.369
21
7.
George Russell
Mercedes
Mercedes
1:33,251
+ 0.382
24
8.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
1:33,268
+ 0.399
24
9.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
1:33,302
+ 0.433
22
10.
Valtteri Bottas
Sauber
Ferrari
1:33,354
+ 0.485
21
11.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
1:33,385
+ 0.516
26
12.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull PT
1:33,413
+ 0.544
23
13.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
1:33,583
+ 0.714
17
14.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
1:33,868
+ 0.999
20
15.
Čou Kuan-jü
Sauber
Ferrari
1:33,923
+ 1.054
16
16.
Logan Sargeant
Williams
Mercedes
1:34,213
+ 1.344
19
17.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
1:34,807
+ 1.938
21
18.
Pierre Gasly
Alpine
Renault
1:35,144
+ 2.275
24
19.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
1:37,477
+ 4.608
25
20.
Nico Hülkenberg
Haas
Ferrari
1:37,938
+ 5.069
27
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.