Každý, kdo vidí z pozice vedoucího jezdce šachovnicovou vlajku signalizující
konec závodu, prožívá velkou radost. Během závodu se však můžeme setkat i s jinými
vlajkami.
Žlutá vlajka
Žlutá vlajka upozorňuje na blížící se nebezpečí, jako například vůz stojící
na trati. Mávání jednou žlutou vlajkou znamená, že jezdec musí zpomalit.
Pokud je máváno dvěma žlutými vlajkami současně, znamená to povinnost
jezdce zpomalit a být připraven zastavit. V obou případech není povoleno
předjíždění.
Pokud pilot ignoruje žlutou vlajku a přijede na místo nehody aniž by
zpomalil, může být potrestán penalizací, případně být diskvalifikován.
Závodní komisaři mají možnost analyzovat časy v dané sekci a zjistit tak,
zda-li jezdec skutečně zpomalil.
Žluté vlajky jsou rovněž používány tehdy, je-li zakázáno předjíždění
na celém okruhu. Traťoví komisaři v tomto případě mávají žlutými vlajkami
a současně drží tabuli s písmeny SC značící Safety Car.
Červeno-žlutá vlajka
Červeno-žlutá vlajka informuje jezdce o kluzkém místě na trati, případně
jsou-li na dráze nečistoty nebo drobné předměty. Tato signalizace se používá,
pokud pilot neví o tom, že v následující sekci hrozí nebezpečí způsobené
například únikem oleje na trať nebo deštěm.
Bílá vlajka
Bílá
vlajka upozorňuje na pomalu se pohybující objekt na trati. Tím může být
Safety Car, sanitka, odtahové vozidlo nebo monopost postižený technickými
problémy na cestě do boxů, případně člověk.
Od jezdců se v případě vyvěšení této vlajky očekává obezřetná jízda a
připravenost zpomalit, případně zcela zastavit, pokud to okolnosti vyžadují.
Červená vlajka
Červená
vlajka znamená okamžité zastavení závodu, tréninku nebo kvalifikace.
Touto vlajkou je máváno všude po obvodu okruhu a piloti musí pomalu dojet
do boxů, kde se dozví kdy a zda-li vůbec bude závod nebo trénink pokračovat.
Signalizace na výjezdu z boxů se současně změní na červenou, aby se žádný
z pilotů nemohl vrátit zpět na trať.
Zelená vlajka
Zelená
vlajka je vyvěšena na konci zóny vytýčené žlutými vlajkami. Pro pilota
to znamená, že může pokračovat maximální rychlostí a opět předjíždět.
Modrá vlajka
Modrá
vlajka upozorňuje na zezadu se blížící rychlejší monopost, který bude
předjíždět.
Pokud traťoví komisaři mávají touto vlajkou, je pilot povinen uvolnit
pozici a umožnit rychle se blížícímu monopostu za ním bezpečné předjetí.
Tato signalizace je uplatňována pouze tehdy, pokud auto vpředu není v
tom samém kole a je předjížděno rychlejší vozem.
Pokud pilot nerespektuje signalizaci tří modrých vlajek po sobě, bude
penalizován nuceným průjezdem boxy. V případě tréninků je význam modrých
vlajek pouze informativní a pilotovi, který je ignoruje, žádná penalizace
nehrozí.
Černá vlajka
Černá
vlajka doplněná startovním číslem pilota signalizuje jeho diskvalifikaci
a povinnost zastavit monopost v boxech.
Tato vlajka slouží jako trest pro pilota za jeho chování na trati. K
diskvalifikaci může dojít i tehdy, pokud dojde k porušení pravidel ze
strany jezdce nebo vozu.
Černá a bílá vlajka
Černá
a bílá vlajka doplněná startovním číslem pilota upozorňuje na nesportovní
chování nebo porušení pravidel. Pokud pilot pokračuje v chování které
bylo důvodem pro napomenutí, hrozí mu diskvalifikace.
Černá vlajka s červeným kruhem
Černá
vlajka s červeným kruhem doplněná startovním číslem signalizuje, že pilot
musí ihned zajet do boxů.
Tato signalizace se používá tehdy, pokud mají závodní komisaři podezření
na mechanický problém související s vozem, který vyžaduje okamžitou pozornost.
Šachovnicová vlajka
Mávání šachovnicovou vlajkou signalizuje skončení závodu, kvalifikace
nebo tréninku. Všichni piloti se po průjezdu cílem musí vrátit do boxové
uličky.
Pokud se jedná o kvalifikaci nebo závod, musí být vozy odstaveny do parc
fermé. V tomto prostoru bude zkontrolováno, zda-li ten který vůz odpovídá
technickým nařízením FIA.
Zdroj: FORMULE.cz
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.