Homestead Miami Speedway - dítě hurikánu Andrews |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Michal Beran počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Na začátku všeho byla tma. No tedy ne tak docela. Na začátku existence závodního komplexu, který dnes nese název Homestead Miami Speedway byla tma, kterou pokryl tuto oblast Floridy hurikán Andrews v roce 1992. Když bouře přešla, zanechala za sebou spustošenou oblast, která vyžadovala obrovské investice a nápady do svého znovuzrození. A tak uspěl i plán promotéra Ralpha Sancheze pomoci v obrodě Homesteadu vybudováním nového závodního areálu, který měl do této oblasti přilákat peníze sérií NASCAR a CART. Stavební práce začaly v srpnu roku 1993 a nový ovál, který byl základem celého areálu byl slavnostně otevřen závodem NASCAR série Busch v listopadu roku 1995. Na jaře následujícího roku pak na Homestead zavítala i série CART. V závodě tehdy zvítězil Jimmy Vasser před Gilem de Ferranem a Robbie Gordonem a zahájil tak svůj úspěšný rok, ve kterém nakonec získal titul šampióna série. Homestead byl v IndyCar Series místem slavných bojů stájí Panther a Penske. Tady bojuje Scheckter s Castronevesem a Hornishem, ale o několik let dříve to byl právě Hornish, kdo tady v žlutém voze Pantherů porážel Penskeho. Původní ovál se však od toho dnešního výrazně lišil. Jednalo se v podstatě o zmenšenou verzi oválu v Indianapolis s malým stupněm klopení a čtyřmi oddělenými zatáčkami. Názory na vhodnost takového uspořádání se lišily nejen mezi piloty, ale především mezi dvěma hlavními uživateli, sériemi CART a NASCAR. Hlavním argumentem, proti kterému však bylo možno jen těžko něco namítat, bylo to že v případě ztráty kontroly nad vozem při nájezdu do zatáčky mohl být vzhledem k jejímu pravoúhlému uspořádání následný náraz do zdi pod velmi ostrým úhlem. Pod tímto tlakem začala hned v roce 1996 první fáze přestavby, která nejprve rozšířila v zatáčkách vnitřní stranu, což umožňovalo jejich plynulejší průjezd. Stále to však neřešilo otázku nebezpečných nárazových úhlů a během závodu NASCAR zde zahynul v roce 1997 po nárazu do bariéry John Nemechek. To odstartovalo další změny a promotéři investovali v roce 1997 dalších 8 miliónů dolarů do celkové rekonstrukce, která změnila tvar dráhy na klasický ovál. Dan Wheldon krouží své "donuts" po prvním vítězství v roce 2005 Další změna přišla v roce 2003, kdy byl ovál přestavěn od základu a ploché zatáčky nahradil ovál se strmým proměnným klopení. Krátce poté bylo instalováno umělé osvětlení a od té době zde většina klíčových závodů probíhá ve večerníc hodinách. Nekorunovanými králi Homesteadu v éře IndyCar Series jsou bezpochyby Sam Hornish jr. a Dan Wheldon, kteří zde dokázali zvítězit třikrát, Wheldon dokonce třikrát v řadě za sebou. Hornish již Indycar Series opustil, podaří se tedy rekordní čtvrté vítězství v řadě Wheldonovi? Kdo z nově příchozích pilotů si poradí s nástrahami Homesteadu nejlépe? A kdo tentokráte zakončí své účinkování v závodě smykem při vjezdu do pit lane (2006 -Kanaan, 2007-Danica Patrick)? Jak si poradí piloti s malými zkušenostmi z oválů s početným startovním polem? Noc ze soboty na neděli našeho času odpoví na tyto otázky. Homestead Miami Spedway: Loňský vítěz: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
Neděle 30. března
Zajímavosti k Homestead Miami Speedway:
Zdroj: Formule.cz Komentáře ke článku
|
Reklama