clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Homestead Miami Speedway - dítě hurikánu Andrews

vydal: Michal Beran
zveřejněno: 28.3.2008, 12:40

počet komentářů: 0


Na začátku všeho byla tma. No tedy ne tak docela. Na začátku existence závodního komplexu, který dnes nese název Homestead Miami Speedway byla tma, kterou pokryl tuto oblast Floridy hurikán Andrews v roce 1992. Když bouře přešla, zanechala za sebou spustošenou oblast, která vyžadovala obrovské investice a nápady do svého znovuzrození.

A tak uspěl i plán promotéra Ralpha Sancheze pomoci v obrodě Homesteadu vybudováním nového závodního areálu, který měl do této oblasti přilákat peníze sérií NASCAR a CART. Stavební práce začaly v srpnu roku 1993 a nový ovál, který byl základem celého areálu byl slavnostně otevřen závodem NASCAR série Busch v listopadu roku 1995. Na jaře následujícího roku pak na Homestead zavítala i série CART. V závodě tehdy zvítězil Jimmy Vasser před Gilem de Ferranem a Robbie Gordonem a zahájil tak svůj úspěšný rok, ve kterém nakonec získal titul šampióna série.

Homestead byl v IndyCar Series místem slavných bojů stájí Panther a Penske. Tady bojuje Scheckter s Castronevesem a Hornishem, ale o několik let dříve to byl právě Hornish, kdo tady v žlutém voze Pantherů porážel Penskeho.

Původní ovál se však od toho dnešního výrazně lišil. Jednalo se v podstatě o zmenšenou verzi oválu v Indianapolis s malým stupněm klopení a čtyřmi oddělenými zatáčkami. Názory na vhodnost takového uspořádání se lišily nejen mezi piloty, ale především mezi dvěma hlavními uživateli, sériemi CART a NASCAR. Hlavním argumentem, proti kterému však bylo možno jen těžko něco namítat, bylo to že v případě ztráty kontroly nad vozem při nájezdu do zatáčky mohl být vzhledem k jejímu pravoúhlému uspořádání následný náraz do zdi pod velmi ostrým úhlem. Pod tímto tlakem začala hned v roce 1996 první fáze přestavby, která nejprve rozšířila v zatáčkách vnitřní stranu, což umožňovalo jejich plynulejší průjezd. Stále to však neřešilo otázku nebezpečných nárazových úhlů a během závodu NASCAR zde zahynul v roce 1997 po nárazu do bariéry John Nemechek. To odstartovalo další změny a promotéři investovali v roce 1997 dalších 8 miliónů dolarů do celkové rekonstrukce, která změnila tvar dráhy na klasický ovál.

Dan Wheldon krouží své "donuts" po prvním vítězství v roce 2005

Další změna přišla v roce 2003, kdy byl ovál přestavěn od základu a ploché zatáčky nahradil ovál se strmým proměnným klopení. Krátce poté bylo instalováno umělé osvětlení a od té době zde většina klíčových závodů probíhá ve večerníc hodinách.

Nekorunovanými králi Homesteadu v éře IndyCar Series jsou bezpochyby Sam Hornish jr. a Dan Wheldon, kteří zde dokázali zvítězit třikrát, Wheldon dokonce třikrát v řadě za sebou. Hornish již Indycar Series opustil, podaří se tedy rekordní čtvrté vítězství v řadě Wheldonovi? Kdo z nově příchozích pilotů si poradí s nástrahami Homesteadu nejlépe? A kdo tentokráte zakončí své účinkování v závodě smykem při vjezdu do pit lane (2006 -Kanaan, 2007-Danica Patrick)? Jak si poradí piloti s malými zkušenostmi z oválů s početným startovním polem? Noc ze soboty na neděli našeho času odpoví na tyto otázky.

Homestead Miami Spedway:
Délka trati: 1,5 míle, ovál
Klopení zatáček: 18-20 stupňů
Klopení rovinek: 4 stupně

Loňský vítěz: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
Rekord tratě: kvalifikace
Nejrychlejší kolo: 25.3.2006 Sam Hornish, 00:24.4621 sec


Časový program (SEČ):
Pátek 28. března
16:30 - 18:15  volný trénink
21:00 - 21:30  volný trénink skupina 1
21:30 - 22:00  volný trénink skupina 2
23:30 - 01:00  kvalifikace

Neděle 30. března
01:05 – start Gainsco Auto Insurance Indy 300


Přímý přenos na televizním programu Galaxie Sport začíná v noci ze soboty na neděli v 01:05 SEČ 30. března. Live timing je možno sledovat na oficiálních stránkách série (aktuální verze Javy nutná).

Zajímavosti k Homestead Miami Speedway:

  • největší počet vítězství – Sam Hornish jr.(2001,2002,2004), a Dan Wheldon(2005,2006,2007)
  • největší počet pole positions – Sam Hornish jr. ( 2002,2006)
  • největší počet vítězství v éře CART - Michael Andretti (1997,1998)
  • při přestavbě v roce 2003 vznikla 4 umělá jezera, aby byl získán vápenec pro navršení základu pro klopené zatáčky - do nejhlubšího, které se nalézá v areálu závodiště, by se vešel šestipatrový dům
  • světelný systém pro osvětlení závodiště má příkon 2,4 miliónu Wattů

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Očekávali jsme, že budeme pomalí a bohužel bylo tomu tak - 31.3.2008
Důstojná premiéra nové epochy - 30.3.2008
Scott Dixon má pole, Wheldon a Howard havarovali - 29.3.2008
Wheldon na čele, nejrychlejší z "nováčků" Wilson - 28.3.2008

Reklama