clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Mistři světa formule 1

vydal: Pavel Fabry
zveřejněno: 23.2.2009, 22:15

počet komentářů: 0


Závody formule 1 se jak známo jezdí pod hlavičkou mistrovství světa od roku 1950 a právě v tomto kulatém roce byl ze všech nejúspěšnější Giuseppe "Nino" Farina. V té době byl jedním z nejstarších jezdců ve startovním poli.

S trochou nadsázky by se dalo říci, že Farina dokázal vyhrát hned svůj první závod mistrovství světa a také celý šampionát, v jeho případě ale samozřejmě nešlo o debut.

Ital se narodil 30. října roku 1906 v Turíně a už ve svých devíti letech dostal od svého otce první závodní vůz.

Farinův závodní debut se datuje do roku 1932, kdy se postavil na start závodu do vrchu Aosta - St. Bernard. Tato zkušenost ale skončila neslavně, když Farina havaroval a skončil v nemocnici, čímž odstartoval řadu havárií, která jej provázela celou kariérou.

Po nepříliš úspěšných začátcích s Maserati Farina přestoupil k Alfě Romeo, kde pod dohledem Tazia Nuvolariho konečně prorazil. Rudé vozy v té době sice nestačily na německé vozy Auto Union a Farina často končil mimo trať ve snaze udržet s nimi kontakt, přesto ale vyhrál Grand Prix Neapole v roce 1937 a v letech 1937 - 1939 se stal třikrát italským šampionem, když s vozem Alfa Romeo 158 přišly další úspěchy v Grand Prix Antverp, Coppa Ciano a Ceně Bernu.

Farina se také skvěle představil při švýcarské grand prix 1939, když s rychlostně nedostačující Alfou držel za zády mnoho rychlejších soupeřů, než byl nucen odstoupit. Po vítězství v Grand Prix Tripolisu už se zdálo, že se Farina blíží svému vrcholu, když jeho kariéru přerušila druhá světová válka.

Ital se vrátil ke své kariéře v roce 1946 vítězstvím GP Národů v Ženevě. Jeho schopnosti, zejména na rychlých tratích, ocenil Enzo Ferrari a vzal jej pod svá ochranná křídla.

V roce 1948 závodil jak s vozem Ferrari Tipo 166, se kterým vyhrál GP Rosario, tak s vozem Maserati, které dovezl vítězně do cíle GP Monaka, Ženevy a Mar del Plata, v následující sezóně pak posbíral úspěchy v GP Lausanne a poháru International Trophy, ve kterém skončil celkově druhý.

Psal se pro svět okruhového závodění zlomový rok 1950, první rok Mistrovství světa formule 1, když se Farina vrátil k Alfě Romeo, aby se stal týmovým kolegou dalších závodních legend Luigiho Fagioliho a Juana Manuela Fangia ve vozech Alfa Romeo 158. Farina dokázal zachovat chladnou hlavu, prokázal obrovskou kuráž a právě díky tomu slavil vůbec první titul mistra světa.

Pro následující rok Farina zůstal u Alfy Romeo a zvítězil v Grand Prix Belgie, celkově jej ale zastínil jeho týmový kolega Fangio. Se stejným problémem se pak potýkal i v roce 1952 u Ferrari, když jej porazil Alberto Ascari. Farina posbíral úspěchy pouze v menších podnicích v Neapoli a Monze.

S rolí druhého vzadu samozřejmě nebyl spokojen, jenže na Ascariho jednoduše nestačil, ačkoliv famózním způsobem vyhrál GP Německa, přestože během závodu ztratil kolo.

Když Ascari v roce 1954 odešel k Lancii, vycítil Farina další šanci získat titul, optimismem jej naplnil povedený start do sezóny, kdy mimo jiné vyhrál GP Syrakus. Pak ale přišla havárie v závodě Mille Miglia. Poté, co se Farina zotavil, následovala ještě větší rána, když při nehodě v Monze utrpěl vážné popáleniny nohou.

Farina se ale i s tímto zraněním vypořádal a už v roce 1955 se znovu postavil na start, k dokončení GP Argentiny ale potřeboval morfium. Podařilo se mu ještě bodovat v Monaku a ve Spa, vzhledem ke svému zdravotnímu stavu ale na konci sezóny ohlásil konec kariéry.

Mimo závodní tratě ale nevydržel dlouho, brzy se neúspěšně pokusil kvalifikovat v Indianapolis. Při tréninku v Monze pak opět havaroval a zlomil si klíční kost. Takřka nezničitelný Farina se ale opět uzdravil a znovu se pokusil prorazit v Indy, jenže poté, co jeho vůz vážně poničil mladý americký závodník Keith Andrews, Farina ztratil zájem a nadobro odstoupil.

Giuseppe Farina za svou kariéru přečkal četné havárie s následkem zranění, ironické proto bylo, že se mu v roce 1966 stala osudnou právě dopravní nehoda, když nepřežil náraz do telegrafního sloupu.

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Mistři světa formule 1 - 14.3.2009
Mistři světa formule 1 - 13.3.2009
Mistři světa formule 1 - 11.3.2009
Mistři světa formule 1 - 9.3.2009
Mistři světa formule 1 - 8.3.2009

Reklama