clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Hamilton vyhrál strhující VC Brazílie

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 13.11.2016, 16:50

počet komentářů: 0


Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Brazílie! Nico Rosberg bude bojovat o zisk titulu mistra světa, Lewis Hamilton o odložení rozhodujícího souboje až do Abú Zabí, kde skončí letošní sezóna. Vítězství Rosbergovi automaticky zajistí titul. Pokud by vyhrál někdo jiný a Rosberg byl druhý, tak Hamilton musí být třetí, aby si zachoval matematickou šanci na titul. Pokud by byl až čtvrtý, Rosbergův náskok by přesáhl 25 bodů a už by se v Abú Zabí nedal dohnat. Totéž platí, pokud by byl Rosberg třetí a Hamilton dojel na šestém (nebo horším) místě, pokud by byl Rosberg čtvrtý a Hamilton sedmý, Rosberg pátý a Hamilton osmý, Rosberg šestý a Hamilton devátý, nebo Rosberg sedmý a Hamilton nezískal ani bod.

Rivalové v boji o titul ale opět mají v rukou všechny karty potřebné k tomu, aby se mohli od prvního kola soustředit jen na vzájemný souboj. Už v trénincích se ukazovalo, že i na Interlagosu je nejlepším vozem jejich Mercedes F1 W07 Hybrid. Oba zvládli kvalifikaci a do závodu vyrazí z první řady. Hamilton byl o 0.102s rychlejší a díky tomu mu patří pole position a Rosbergovi až druhé místo.

Z těsného kvalifikačního boje Red Bullu a Ferrari vyšel vítězně Kimi Räikkönen a patří mu třetí startovní pozice. Vedle něj stojí vůz Maxe Verstappena a za ním odstartují Sebastian Vettel a Daniel Ricciardo. Na sedmé pozici měl být Romain Grosjean z týmu Haas, kterému se včera podařilo překonat jezdce týmu Force India, Nica Hülkenberga a Sergia Péreze. Z desátého místa odstartuje Fernando Alonso, z jedenáctého Valtteri Bottas, dvanácté patří Estebanovi Gutiérrezovi a až třinácté Felipemu Massovi, kterého čeká poslední velká cena na domácí půdě.

Interlagos je druhým nejkratším okruhem v kalendáři (4 309 m) a před jezdci je 71 kol. Pirelli do Brazílie přivezlo měkké (žluté), středně-tvrdé (bílé) a tvrdé (oranžové) slicky, ale na nich se startovat nebude. V São Paulo prší. 10 minut před startem je déšť lehký, ale trať je zcela mokrá s loužemi dost hlubokými na vznik aquaplaningu. Je jisté, že jezdci tento závod začnou na pneumatikách označených modrým pruhem, které jsou navrženy speciálně pro tyhle podmínky. Během závodu by mohli přezout na přechodné pneumatiky označeny zeleným pruhem.

O náročnosti jízdy na mokrém Interlagosu se jako první přesvědčil Romain Grosjean, ještě před startem. Kontrolu nad vozem ztratil během jízdy z boxů na startovní rošt a těžce poškodil svůj vůz. Do závodu proto nemůže odstartovat, ačkoli start byl odložen o 10 minut. Kvůli množství vody na trati se první kola odjedou za bezpečnostním vozem.

10 minut po plánovaném startu se tedy 22 monopostů pohnulo a následovalo safety car.

"Dalo by se závodit, ale je to na hraně," slyšeli jsme po třech kolech od Carlose Sainze, což byla do té doby nejoptimističtější zpráva. Většina jezdců své týmy informovala, že na trati stojí hodně vody a při jízdě za jiným vozem nic nevidí.

„Pokud budeme nadále jezdit tak pomalu, nezlepší se to," oznámil po čtyřech kolech odvážný Verstappen. Po pěti kolech už několik jezdců říkalo, že chce začít závodit a podle předpovědi déšť neměl v nejbližších desítkách minut zesílit. Čekalo se na rozhodnutí ředitele závodu, Charlieho Whitinga. Pak konečně přišla zpráva, že safety car trať opustí po sedmém kole! 

Jezdci Mercedesu byli opatrní, ale Verstappen nečekal ani vteřinu a ještě před první zatáčkou osmého kola se nacpal před Räikkönena. Rychlost mu rozhodně nechyběla a začal se lepit na Rosberga! Hamilton se začal nerušeně vzdalovat. Magnussen a Button zariskovali a přezuli na zelené pneumatiky.

Vícero jezdců zaseknutých mimo bodované pozice přezouvalo na zelené pneumatiky, aby se vyhnuli jízdě ve fontáně za jiným vozem. Trať ale byla stále velmi mokrá, čehož důkazem byl smyk Sebastiana Vettela! Čtyřnásobný šampion neudržel svůj vůz na trati v závěrečné sekci zatáček. Po ztrátě času i pozicí mu nezbylo nic jiného, než také zamířit k mechanikům a zkusit to na zelených, ale zařadil se až za osmnáctého Massu.

Pořadí po 12 kolech: 1. Hamilton, Rosberg, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Pérez, Sainz, Nasr, Ocon, Wehrlein. Pak ztratil kontrolu nad svým vozem Ericsson a jeho vůz skončil zničený na vjezdu do boxové uličky. Ředitelství závodu opět povolalo safety car. Zatímco se ale kompetentní zorientovali, Red Bull stihl přezout oba své vozy na zelené pneumatiky. Hamilton, Rosberg a Räikkönen zůstali na starých modrých.

Pořadí za bezpečnostním vozem: 1. Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Sainz, Nasr, Ricciardo, Ocon, 11. Wehrlein. Z těchto jezdců měli pouze Verstappen a Ricciardo zelené pneumatiky a Ricciardo byl vyšetřován, protože když on jel pro nové pneumatiky, vjezd do boxové uličky již byl uzavřen. Verstappenovi nic nehrozilo. Všichni za Wehrleinem měli zelené, ale vody na trati přibývalo a Magnussen si opět vzal modré pneumatiky. Kvjat měl defekt, ale dal přednost zeleným. Závod byl restartován po 19. kole.

Závodilo se ale jen pár vteřin. Räikkönen po výjezdu z poslední zatáčky nedokázal zkrotit svůj vůz a úlomky z něj pokryly velkou část hlavní rovinky. Pokud by závod pokračoval za safety carem, jezdcům by hrozily defekty pneumatik, proto ředitelství neváhalo a komisařům přikázáno vytáhnout červené vlajky. Závod byl přerušen, vozy se seřadily v boxové uličce. Mercedes mohl být spokojený, v boxové uličce mohly jeho vozy dostat nové pneumatiky, což samozřejmě nevyhovovalo Red Bullu. 

Ricciardo dostal za vjezd do boxové uličky, když na semaforu svítila červená, pětisekundovou penalizaci. Massa dostal stejný trest za předjetí Estebana Gutiérreze ještě před "čarou safety caru", což je při restartu závodu hranice, před kterou se předjíždět nesmí.

Pořadí v boxové uličce: 1. Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Sainz, Nasr, Ricciardo, Ocon, Wehrlein, 11. Alonso následovaný Bottasem, Magnussenem, Buttonem, Vettelem a Massou. Restart byl odložen, dokud se déšť trochu nezmírnil. Týmy měly možnost opravit poškozené monoposty a všichni jezdci dostali nové modré pneumatiky. V závodě samozřejmě nepokračovali Räikkönen, Ericsson a Grosjean. Do šachovnicové vlajky zbývalo 50 kol.

Hülkenberg měl během jízdy za safety carem velkou smůlu. Něco mu způsobilo defekt pneumatiky a z vynikajícího čtvrtého místa spadl na patnácté. Jeho reakce: "Opravdu? Ježíš." Podmínky na trati byly opravdu špatné a k jedné kolizi došlo i za safety carem. Palmer zezadu vrazil do Kvjata a musel odstoupit. Kvjat pokračoval. Safety car zůstal na trati až do 28. kola, pak byla opět vyvěšena červená vlajka.

Po dlouhém čekání se vozy vrátily na trať za safety carem. Předpověď počasí tvrdila, že déšť zůstane stejný nebo zesílí. Ředitelství závodu tentokrát pospíchalo. Závod byl restartován po 31. kole.

Ricciardo předjel Péreze, ale kamera sledovala Verstappena, který dalším odvážným manévrem předjel Rosberga. Esíčka na začátku kola projel více zeširoka a měl mnohem lepší výjezd jak mnohem zkušenější, ale opatrnější kolega. Verstappen nebojoval o titul a užíval si jízdu. Hamilton se ale nemínil nechat připravit o důležité body. V dalším kole jsme viděli, jak si Ricciardo poradil se Sainzem. Vettel se chvíli trápil s Wehrleinem, ale v 34. kole vybojoval 10. místo.

Rosberg nebyl zdaleka tak rychlý, jako dvojice před ním, v 35. kole již ztrácel 5 sekund a přitom se vzdaloval Pérezovi. Button si nechal vyměnit modré pneumatiky za zelené. Středem pole se probíjeli Bottas i Hülkenberg, čekání se divákům vyplatilo. 37. kolo a Vettel si poradil i s druhým vozem Manoru spoléhajícím na rychlost na rovinkách. Manor musel bojovat, konkurenční Sauber měl Nasra na sedmém místě.

Verstappen to pak přehnal a téměř havaroval na rovince před poslední zatáčkou! Po bočním smyku chybělo málo a jeho závod by skončil v bariéře. Holanďan ale svůj vůz dokázal dostat pod kontrolu a s nepoškozeným monopostem se udržel před Rosbergem! To nebude chybět v žádném sestřihu nejlepších okamžiků sezóny. Největší radost z toho měl samozřejmě Hamilton, který mohl přejít na své vlastní tempo. Pokud se Rosberg nechtěl nechat sprchovat vodou zpod Verstappenova vozu, musel tempo naopak zmírnit. Ricciardo se nedokázal dostat přes Péreze a raději zamířil k mechanikům a odpykal si pětisekundový trest. Vrátil se na zelených pneumatikách, přestože na trati bylo stále hodně vody. 10 jezdců před ním mělo modré pneumatiky, Massa, Bottas a Button zelené.

Vettel sice za těchto podmínek nechtěl závodit, ale když už musel, šlo mu to víc než dobře. V 42. kole po delším souboji předjel Alonsa, ačkoli ten si stěžoval, že ho poslal mimo trať. Dalším na řadě měl být Nasr. O kolo později jel na výměnu Verstappen a i on dostal zelené pneumatiky. Důležité bylo, že se vrátil před Nasra i Vettela a měl před sebou prázdnou trať. Vettel Nasra předjel vnitřní stranou Sennových esíček. Button odmítl dále jezdit na zelených a od týmu si vyžádal návrat na modré.

Rosberg ztratil čas smykem v Juncao. Ricciardo se dostal na konec vláčku vedeného Nasrem, ve kterém se vezli Alonso a Hülkenberg. Velké zklamání brazilských fanoušků přišlo v 48. kole. Felipe Massa přišel o kontrolu nad svým strojem, jeho vůz, jako předtím Ericssonův, zůstal stát v nájezdu do boxové uličky. Brazilec se s fanoušky loučil, když se jeho soupeři seřazovali za safety carem. Boxová ulička byla samozřejmě uzavřena. Brazilec se i s vlajkou vrátil do boxů po svých a ukápla i slzička.

Za safety carem byla překročena hranice, od níž mají jezdci nárok na plné body, i kdyby závod nemohl pokračovat do posledního kola. Veškerá Verstappenova snaha vyšla vniveč. Vody bylo na trati stále více a Red Bull ho znovu zavolal k mechanikům, aby dostal modré pneumatiky. Klesl na 16. místo. Pořadí před restartem: Hamilton, Rosberg, Pérez, Sainz, Vettel, Nasr, Alonso, Hülkenberg, Ocon, Kvjat, 11. Bottas, Ricciardo. Hamilton zvládl další restart, na rozdíl od Alonsa, který vyjel na trávu ve stejné zatáčce jako na začátku závodu Vettel. Ricciardo se rychle dostal na desáté místo.

Jezdci vpředu se věnovali svému tempu, vláček se opět vytvořil za pomalým Nasrem, přes kterého se dostal Hülkenberg, ale nechtěl pustit Ocona. Verstappen se odmítl vzdát a během jediného kola předjel týmového kolegu i Kvjata a ocitl se za osmým Oconem. Zbývalo 11 kol. Gutiérrez odstoupil rozmrzelý, v garáži hodil rukavice o zem. Ricciardo se protlačil před Kvjata, ale to už měl Verstappen za sebou Ocona a právě jel vedle Nasra. Ricciardovi to trvalo déle, ale také se dostal před oba soupeře v pomalejších vozech. Nasr tak klesl na deváté místo a Ocon na desáté. To stačilo, aby se Sauber dostal v Poháru konstruktérů nad Manor. Hamilton mohl pohodlně kroužit vpředu, Rosbergovo tempo bylo pomalejší.

Nezastavitelný Verstappen se na první pokus dostal před Hülkenberga a v dalším kole už jel zatáčku Descida širší stopou, ale Vettel si místo bránil. Ale také Verstappen umí hrát tvrdě. V Juncao se nacpal na vnitřní stranu a Vettel musel na bláto. Na co čekat? Už v Descida do Lago se mnohem jemnějším způsobem dostal před Sainze. 4 kola do konce a od pódia ho dělilo pár vteřin a Pérez.

3 kola do konce a Verstappen už byl za Pérezovým zadním křídlem. Krásný souboj, ve kterém jel Holanďan vnějškem Bico do Pato a manévr dokončil v Juncao. Dokázal to, získal třetí místo. Vettel se mimo pozornost kamer dostal před Sainze. Nasrovy 2 body dostaly Sauber v Poháru konstruktérů nad Manor.

Velkou cenu Brazílie vyhrál Lewis Hamilton a opět ukrojit z náskoku Nica Rosberga. Německý jezdec zůstává ve vedení šampionátu a třetí místo fantasticky vybojoval Max Verstappen.

  Jezdec Tým Ztráta
1 Hamilton Mercedes
2 Rosberg Mercedes + 0:11.455
3 Verstappen Red Bull + 0:21.481
4 Perez Force India + 0:25.346
5 Vettel Ferrari + 0:26.334
6 Sainz Toro Rosso + 0:29.160
7 Hulkenberg Force India + 0:29.827
8 Ricciardo Red Bull + 0:30.486
9 Nasr Sauber + 0:42.620
10 Alonso McLaren + 0:44.432
11 Bottas Williams + 0:45.292
12 Ocon Manor + 0:45.809
13 Kvyat Toro Rosso + 0:51.192
14 Magnussen Renault + 0:51.555
15 Wehrlein Manor + 1:00.498
16 Button McLaren + 1:21.994
17 Gutierrez Haas  
18 Massa Williams
19 Palmer Renault
20 Raikkonen Ferrari
21 Ericsson Sauber

Grosjean Haas

Zdroj: formulecz,formula1,autosport,pitpass

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Hamilton v problémech, přesto nejrychlejší - 10.11.2017
Hamilton opět přepisoval historické tabulky - 16.11.2016
Velká cena Brazílie pohledem Pirelli - 14.11.2016
Hamilton: Nejjednodušší závod za posledních 10 let - 13.11.2016

Reklama