clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Systémy pro podporu řidiče

vydal: Jiří Hájek
zveřejněno: 1.6.2018, 16:25

počet komentářů: 0


Asistenční systémy jsou dnes nepostradatelným pomocníkem řidiče. Pomáhají s brzděním, akcelerací nebo dokážou vůz samy zaparkovat.

Řidič dostává vizuální upozornění při změně jízdního pruhu či při překročení nejvyšší povolené rychlosti. Zvyšují bezpečnost a komfort jízdy a jsou prvním krokem směrem k autonomním automobilům. Podle Evropské komise zachrání asistenční systémy v letech 2020 až 2030 7300 lidských životů a zabrání vážnému poranění 38 900 osob.

V automobilce Seat má tento segment na starosti Marc Seguer, který popsal sedm nejužitečnějších asistentů:

1. Front Assist předchází nárazu do vozidla vpředu tím, že sleduje vzdálenost auta od ostatních vozidel nebo chodců. Pokud řidič nereaguje na bezprostřední riziko kolize s vozem nebo chodcem vpředu, systém nejprve vydá upozornění a pak vůz automaticky zabrzdí. 

2. Asistent pro jízdu v dopravních kolonách Traffic Jam Assist dokáže automaticky řadit, upravovat rychlost jízdy a v každé situaci udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu.

 

Traffic Jam Assist je lékem na časté ťukance v kolonách

 

3. Udržování vozu v jízdním pruhu mohou usnadnit drobné automatické zásahy do řízení. Vpředu umístěná kamera rozpoznává podélné čáry, vymezující jízdní pruh, a Lane Assist tak upozorňuje na situaci, v níž hrozí vyjetí vozu ze směru, bez ohledu na to, zda jede pomalu nebo rychle. Předchází tím vzniku nebezpečných situací při chvilkové nepozornosti řidiče, protože dokáže také automaticky měnit směr jízdy.

4. Asistent pro rozpoznávání dopravních značek je propojen s přední kamerou vozidla, která detekuje upozornění na omezení rychlosti jízdy, zákaz předjíždění nebo práce na silnici. Jeho informace jsou zobrazovány na přístrojové desce a mohou být také nastaveny na hlasové varování při překročení nejvyšší povolené rychlosti.

5. Vizuální upozornění na vnějších zpětných zrcátkách informuje o vozidlech, přibližujících se z oblasti mimo zorný úhel řidiče. Asistent pro sledování slepého úhlu spolupracuje se dvěma radarovými senzory pro sledování dopravy vzadu a zvyšuje tak bezpečnost jízdy.

 

Díky chytrému asistentu nepřehlédne řidič auta v mrtvém úhlu

6. Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) umožňuje nastavit konstantní rychlost jízdy a v závislosti na stavu dopravy zajišťuje zrychlování nebo zpomalování vozu. V případě potřeby vůz dokonce bez zásahu řidiče automaticky zabrzdí.

7. Parkovací asistent řídí sám a používá k tomu kamery, které poskytují přehled o situaci kolem vozu v rozsahu 360°. Sleduje vzdálenosti od překážek, aby zabránil kolizím, a dokonce zajistí veškerou práci s volantem. 

Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Scheider po dvou letech opět ve světovém rallyekrosu - 30.5.2023
Příznivá doba pro ženy v automobilové branži - 14.2.2021
Seat Leon bude jezdit také na CNG - 12.2.2021
Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava - 3.2.2021
Zkušebna světlometů Seatu připomíná observatoř - 30.1.2021

Reklama