Zemní plyn zůstane i v příštích letech |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Škoda Auto zveřejnila rozhovor s Philipem Paulem, který ve společnosti působí jako vedoucí produktového marketingu pro SUV vozy. Současně je odborníkem na pohon zemním plynem (CNG). A právě o něm byla řeč. Jakou roli bude hrát zemní plyn v příštích letech v energetickém mixu značky? I když bude hlavní růstovou technologií elektromobilita, také CNG významně přispěje ke snižování emisí CO2. Je čistší než běžné spalovací motory a náklady na pohonné hmoty jsou výrazně nižší. Při spalování zemního plynu navíc nevznikají téměř žádné částice. Už při použití zemního plynu z přírodních zdrojů klesají emise CO2 až o 25 procent. S příměsí 20 procent biometanu, což je momentálně běžné například v Německu, je to už 35 až 40 procent. Se stoprocentním biometanem z rostlinných zbytků nebo se syntetickým metanem produkovaným pomocí eko-elektřiny se dá jezdit dokonce klimaticky neutrálně. Členové představenstva koncernu Volkswagen však nedávno oznámili, že se budou chtít odchýlit od CNG. Jak to jde dohromady? Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. CNG proto zůstane i v příštích letech. Philip Paul, vedoucí produktového marketingu pro SUV ve společnosti Škoda Auto Je nějaká odlišnost v tom, jestli bude vůz jezdit na přírodní zemní plyn, biometan nebo syntetický metan? Automobil ani zákazník rozdíl nepocítí, ale určitě to ovlivní životní prostředí. Biometan a syntetický metan, známý také pod označením e-Gas, jsou nositelé energie, které lze v libovolném poměru míchat se zemním plynem. Technické úpravy motoru ani vozu nejsou nutné. Biometan, který se vyrábí výhradně z biologických odpadů pomocí ekologicky vyprodukované elektřiny, je k dispozici už dnes. Syntetický metan, zhotovený pomocí energie ze solárních nebo větrných elektráren, nabízí podobný potenciál. Výsledný produkt je však zatím neekonomický a dostupný jen v malém množství. Na rozdíl od benzinu nebo nafty je CNG ve vozidle uložen pod vysokým tlakem. Jak to pak vypadá s bezpečností? Naše vozy poháněné zemním plynem jsou stejně bezpečné jako srovnatelné modely s běžným spalovacím motorem. Nádrže na CNG jsou konstruované, vyráběné a certifikované podle nejvyšších oborových standardů. Jsou vybavené bezpečnostním ventilem, který ve velice nepravděpodobném případě technické závady zajistí, aby plyn mohl kontrolovaně uniknout. CNG není toxický a protože je lehčí než vzduch, velmi rychle vyprchá. Kromě toho jsou všechny součásti nádrže na CNG navrženy tak, aby odolaly extrémním podmínkám. Proč musejí být motory G-TEC za určitých podmínek i přesto poháněny benzinem? Zpravidla je to nutné jen po velice krátkou dobu po spuštění studeného agregátu a bezprostředně po natankování. I při vnějších –10 °C ale může teplý motor nastartovat v režimu CNG. Stále se drží mýtus, že teploty hluboko pod nulou jsou pro zemní plyn problematické. Aby v nádrži zkapalněl, musel by ovšem být vystaven mrazu –160 °C. Zdroj: Škoda Auto Komentáře ke článku
|
Reklama