clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tajná zpráva z Evropy

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 3.6.2005, 00:40

počet komentářů: 0


"Je dost dobře možné, že se na konci sezóny ukáže, že tenhle incident rozhodl šampionát," trefně charakterizoval situaci z posledního kola Grand Prix Evropy šéf dodavatele motorů stáji McLaren Mercedes Norbert Haug.

Často se říká, že je Kimi Räikkönen v McLarenu nástupcem svého krajana Miky Häkkinena. Pokud tomu tak má skutečně být, pak nejspíš se vším všudy – včetně těch nejhorších sportovních okamžiků.

Píše se duben 2001, Mika Häkkinen najíždí se svým mclarenem do posledního kola Grand Prix Španělska. Byl by to první závod, který by toho roku vyhrál, Häkkinen na Michaela Schumachera ztrácel dvaadvacet bodů a vyhrát nutně potřeboval. Pak ale jen pár zatáček od toužené cílové čáry se na zádi vozu objevily plameny a motor zhasnul.

O čtyři roky později ztrácí Kimi Räikkönen na Fernanda Alonsa před Grand Prix Evropy dvaadvacet bodů. Nutně ptřebuje vyhrát, aby stáhnul ztrátu, chce-li si uchovat šanci na titul. Räikkönen se svým mclarenem najíždí do posledního kola závodu, ale má problémy s pravým předním kolem, které velmi silně vibruje. Přesně v moment, kdy se Räikkönen dotkne brzdového pedálu před první zatáčkou, zavěšení kola dodatečné přetížení nevydrží a rozpadne se doslova na kusy. Neovladatelný mclaren s (tentokrát doslova) létajícím Finem jen o milimetry (možná méně!) mine BAR Jensona Buttona, aby se po lehkém nárazu do bariéry z pneumatik definitivně zastavil. Vítězí Fernando Alonso…

Räikkönenovo vidění bylo vibracemi tak zhoršeno, že údajně neviděl značky udávající vzdálenost do nadcházející zatáčky.

"Kdyby zajeli čistý závod, byla by to velmi těsná bitva," myslí si šéfinženýr Renaultu Pat Symonds v narážce na skutečnost, že ani jeden z jezdců se nevyvaroval výraznejších chyb.

Renault sáhl po tvrdší směsi pneumatik, což jej v kvalifikaci stálo zhruba 0,3 vteřiny. Na startu měl o 15 kg víc paliva než mclareny. Jejich strategické plány jim trochu zhatila kolize mezi Montoyou a Webberem hned po startu a také skutečnost, že do Alonsa zezadu narazil Ralf Schumacher. Po Räikkönenově zastávce vedl Fin před Alonsem již o dvacet vteřin. Pět vteřin ztráty za výlet v zatáčce Dunlop situaci nepomohlo.

Räikkönen se taktéž nevyvaroval chyb, ve 30. kole byl příliš široký v páté zatáčce, protože "jsem příliš tlačil na pilu", o pět kol později předjížděl Jacquese Villeneuva o kolo zpět a se čtrnáctivteřinovým náskokem před Alonsem nebylo nutné brzdit tak pozdě, jak nakonec brzdil. Kolo bylo zablokované na 150 metrech délky. A Villeneuve mu při tom nechával místo...

"Použití měkkých pneumatik problémy jen zhoršilo," přiznal šéf Michelinu Pierre Dupasquier. Patnáct kol před koncem byly vibrace tak silné, že Räikkönen zkontaktoval mechaniky, zda by nebylo lepší kolo vyměnit.

"Nebyli jsme si jistí, zda v tomto případě máme nárok na výměnu," prozradil šéf McLarenu Martin Whitmarsh.

"Samozřejmě," řekl technický delegát FIA Charlie Whiting. "Pokud je pneumatiká poškozená, lze ji vyměnit. Nelze však kombinovat výměnu pneumatik s doplněním paliva."

Vítězství spadlo do klína Alonsovi, který mě zase smůlu s pneumatikami v Monaku.

"Byla to spíš otázka nastavení než nějaký konkrétní problém," řekl Pat Symonds. "Dotankováním jsme tomu jen přitížili."

"Na Nürburgringu jsme si pneumatiky hlídali lépe než ostatní," řekl Alonso a zapomněl na to, že co se opotřebení týče, neměl McLaren žádný problém. K Räikkönenově kolizi došlo v důsledku probrždění pneumatiky. McLaren zvolil měkčí směs, Williams a Renault tvrdší, byť Williams na přední nápravě používá starou konstrukci, která s autem lépe spolupracuje.

Giancarlo Fisichella si vybírá pořádnou dávku smůly, na startu mu při zařazení jedničky zhasnul motor.

"To je poprvé, co jsme měli na startu nějaký problém," řekl Pat Symonds.

Williams po dobrém výsledku z Monaka bodoval i na Nürburgringu díky novým aerodynamickým změnám. Nick Heidfeld získal své pole position díky menšímu množství paliva, zato Mark Webber měl stejnou strategii co Räikkönen. Na toho ztrácel 0,161 vteřiny, ale na druhé straně jej tvrdší pneumatiky zpomalily přibližně o 0,3 vteřiny. O to víc srážka s Montoyou naštve...

Přesto všechno BMW říká:

"Jsme s Williamsem již šest let a stále bez šance na titul." BMW se nyní poohlíží po Sauberu. Jakoby BMW už o dobré výsledky ani nemělo zájem, protože jim to nesedne do plánů vyjednávání se Sauberem. Pro Nürburgring nasadilo BMW nové motory, jeden však z náhradního auta v Imole, druhé z Barcelony. Znamená to, že se nevyvíjí?

BMW už dávno nepatří mezi nejlepší a starty williamsů lepší nezmiňovat, a to vše po 50 testech. Williams by se nyní mohl ohlédnout po Hondě, to je ale asi tak vše. Co se jejich možného partnerství týče, to je zatím ve hvězdách.

Pro Hondu by to mohlo být zajímavé, jednak BAR přijde o Jensona Buttona a BAT se chce z formule 1 stáhnout. Williams je finančně zajištěn a týmu BAR a Hondě aféra ze San Marina moc nepomohla. Špatné výsledky na Nürburgringu situaci nelepší...

V kvalifikaci, do které vyjeli Button a Sato jako první, byla Honda na motory pět týdnů staré opatrná. Nejdřív jim snížila otáčky o 1 000 ot./min. Po prvním kole byl Button osmý, Sato osmnáctý. Má to co dělat s objevem v San Marinu? Honda navíc Williams zná z let 1983 až 1987.

Žádná změna pro Ferrari, špatní v kvalifikaci, dobří v závodě. Po startu si Michael Schumacher zvolil vnější stopu a musel se vyhýbat hromadné kolizi, načež klesl na 17. místo. Coulthard udělal správnou věc, zůstal na vnitřní stopě, a předjel 8 aut! V Mercedes aréně byl čtvrtý.

Strategie na tři zastávky byla teoreticky o 4 vteřiny horší než dvouzastávková. Schumacher byl ale pomalejší, protože větší zátěž na zadní pneumatiky nebyla z nejužitečnějších a Michael jednou dokonce vyjel z dráhy.

"Nemůžeme riskovat," naráží na situaci jediného silného týmu v portfoliu Bridgestonu jeden z jeho mechaniků. "Když dáme Ferrari špatnou pneu, jsme v háji, protože Jordan a Minardi mezeru nevyplní. Když Michelin přiveze Renaultu špatnou pneumatiku, ještě tu mají McLaren. Nebo obráceně."

Možná se ale pro Bridgestone blýská na lepší časy. S motory Ferrari by mohl Red Bull přejít na bridgestonky, údajně o tom uvažuje i Williams. Ztráta Pascala Vasselona by mohla ovlivnit vývoj v Michelinu, Toyota prý zamítla možnost přestupu k Bridgestonu před Grand Prix Evropy. Pascal Vasselon nyní pro Toyotu pracuje, pro Bridgestone jistě zajímavá skutečnost.

David Coulthard měl závod dobře rozjetý, po prvním kole čtvrtý, po devatenáctém první.

"Nedokázali jsme auto stabilizovat, ale přišla neděle a najednou to bylo perfektní," řekl Günther Steiner. "Nějak jsme se dostali do správného teplotního okna."

Překročení rychlosti v boxech jej ale stálo třetí místo.

"Jak můžou Friesachera pustit, když vidí, že tam někdo jede. Musel zabránit kolizi a to jej stálo penalizaci," poskytnul poněkud divné vysvětlení Christian Horner.

Coulthard má k dispozici nové šasi. To předchozí nebylo dostatečné pevné a bylo náchylné k přetáčivosti.

"V Indianapolis dostaneme novou specifikaci motoru, to je o 30 koní více, na Silverstone pak budeme mít aerodynamické novinky."

Na Nürburgringu získal Red Bull dalších pět bodů. Přesně tolik chybělo Sauberu v Monaku a tady mohl Felipe Massa získat tři body, ale ze zatím neznámého důvodu se mu začala deset kol před cílem rozpadat přední pneumatika. Michelin příhodu vyšetřuje, protože Massa pneumatiky neprobrzdil tak jako Räikkönen nebo Montoya.

"Měl jsem Schumachera a Montoyu pod kontrolou," řekl Massa.

Zdroj: GP 2003

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Přehled nejrychlejších kol - 24.8.2008
Přehled zastávek v boxech - 24.8.2008
Massa udržel vedení před Hamiltonem a vyhrál i závod - 24.8.2008
Reklamní kotrmelce v srdci jachtařského střediska - 24.8.2008
Přehled nejvyšších rychlostí - 23.8.2008

Reklama