clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Massa udržel vedení před Hamiltonem a vyhrál i závod

vydal: Pavel Fabry
zveřejněno: 24.8.2008, 15:40

počet komentářů: 0


Velkou cenu Evropy vyhrál po startu z pole-position Felipe Massa před Lewisem Hamiltonem. Robert Kubica udržel třetí místo, čtvrtý dojel po skvělém startu Heikki Kovalainen. Kimi Räikkönen nedojel po poruše motoru.

Téměř pět a půl kilometru dlouhý a zcela nový okruh postavený v prostorách bývalého přístavu vůbec poprvé hostil Velkou cenu Evropy. Ta se tak po dlouhé šňůře závodů na Nürburgringu vrací do Španělska díky úspěchům Fernanda Alonsa. Naposledy se Velká cena Evropy jela na španělské půdě v roce 1997 ještě v Jerezu.

Po zatažené kvalifikaci se počasí umoudřilo, ve Valencii bylo krásných 29 stupňů Celsia, asfalt byl rozpálen dokonce až na 44 stupňů.

Felipe Massa využil výhodu pole-position, Hamilton se musel bránit útokům ze strany Roberta Kubici. Kimi Räikkönen přišel o své čtvrté místo ve prospěch krajana Heikkiho Kovalainena. Nakajima v páté zatáčce najel do vozu domácího Fernanda Alonsa, pro kterého tak Velká cena Evropy skončila.

Do křížku se spolu dostali také Piquet a Coulthard, kvůli jejich kontaktu musel trať opustit i další vůz. Coulthard pak Piqueta úspěšně předjel. V osmém kole pak zkusil útok i na Fisichellu, ale došlo ke kontaktu. Po trati létaly karbonové úlomky a Skot skončil v hodinách.

Massa si sérií nejrychlejších kol vybudoval třísekundový náskok před Hamiltonem, Kubica byl ale stále pod větším tlakem, doráželi na něj dva Finové, Kovalainen a Räikkönen. Na ně už tři sekundy ztrácel Vettel, který měl nedaleko za sebou Trulliho.

Vettel se ale brzy začal Räikkönena dotahovat, ten byl totiž spolu s Kovalainenem brzděn Kubicou, který měl problémy s předním křídlem. Rubens Barrichello přepálil nájezd do druhé zatáčky a musel svůj vůz otočit v únikové zóně. Felipe Massa i nadále pokračoval v úniku na čele.

V patnáctém kole se ale ukázalo, že měl Massa lehčí vůz než ostatní, když zajel do boxů. Na trať se vrátil těsně před svého kolegu Räikkönena. Hamilton s lehkým vozem začal najíždět co nejvyšší náskok a zajel také nejrychlejší kolo. Do boxů zajel v sedmnáctém kole a vrátil se za Räikkönena. Do čela se tím pádem dostal Kubica před Kovalainenem.

Kubica spolu s Räikkönenem zajeli tankovat a měnit pneumatiky v devatenáctém kole. Posledním ze špičky, koho návštěva mechaniků ještě čekala tak byl Kovalainen. V boxové uličce se v zaprášené boxové uličce objevil Jarno Trulli a díky lepší strategii týmu Toyota se dostal před Vettela. Kovalainen přijel do boxů ještě o kolo později, Kubicu tím ale nepřekonal.Massa s náskokem tří a půl sekundy opět začal Hamiltonovi ujíždět.

Vcelku nenápadně, ale nebezepčně rychle jel Timo Glock, podle jeho týmu údajně bojující dokonce s Kimim Räikkönenem. Až v jedenatřicátém kole zajel ke své jediné zastávce v boxech, zpět na trať se vrátil těsně před desátým Nickem Heidfeldem.

Pětatřicáté kolo zajel dosud nejrychleji Felipe Massa, jeho kolega Räikkönen zase mílovými kroky stahoval Heikkiho Kovalainena. Prvně jmenovaný zajel v osmatřicátém kole do boxů, zpátky do boxové uličky byl ale vpuštěn ve chvíli, kdy kolem projížděl Adrian Sutil. Massa musel zpomalit, aby zabránil kolizi.

Hamilton se u mechaniků objevil o dvě kola po svém hlavním rivalovi závodu. Ten byl v tu dobu vyšetřován sportovními komisaři za incident se Sutilem v boxové uličce. Němec se ale patnáct kol před cílem ve druhé zatáčce zabořil do bariéry s pneumatik.

Do boxů pak k přímému souboji mechaniků zajeli Kovalainen s Räikkönen. Ani zastávka druhého pilota Ferrari se neobešla bez komplikací. Räikkönen vyrazil ze svého stání ještě ve chvíli, kdy byla v jeho voze tankovací hadice. Následně byl sražen jeden z mechaniků obsluhujících tankovací hadici a odvezen na nosítkách.

Ferrari jako by se rozhodlo dávat fandům na hlavní tribuně k drahým vstupenkám bonus v podobě kouřícího motoru. Räikkönen dvanáct kol před cílem odstoupil, když jeho Ferrari zahalilo cílovou rovinku hustým dýmem.

To bylo ale z důležitých momentů vše, Massa nakonec vyhrál úvodní Velkou cenu Evropy ve Valencii. Ještě ale nemá vítězství jisté, komisaři budou jeho incident se Sutil prošetřovat po závodě. Druhý dojel Lewis Hamilton a stupně vítězů doplnil Robert Kubica.

p.
Jezdec Tým
Čas
1.
F.Massa Ferrari
1:35:32.339
2.
L.Hamilton McLaren
+ 5.611
3.
R.Kubica BMW
+ 37.353
4.
H.Kovalainen McLaren
+ 39.703
5.
J.Trulli Toyota
+ 50.684
6.
S.Vettel Toro Rosso
+ 52.625
7.
T.Glock Toyota
+ 1:07.990
8.
N.Rosberg Williams
+ 1:11.457
9.
N.Heidfeld BMW
+ 1:22.177
10.
S.Bourdais Toro Rosso
+ 1:29.794
11.
N.Piquet Renault
+ 1:32.717
12.
M.Webber Red Bull
+ 1 kolo
13.
J.Button Honda
+ 1 kolo
14.
G.Fisichella Force India
+ 1 kolo
15.
K.Nakajima Williams
+ 1 kolo
16.
R.Barrichello Honda
+ 1 kolo
17.
D.Coulthard Red Bull
+ 1 kolo

Neklasifikováni:

Jezdec Tým
Kol
K.Räikkönen Ferrari
46
A.Sutil Force India
42
F.Alonso Renault
1

Zdroj: Formule.cz, časy FOM

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Přehled nejrychlejších kol - 24.8.2008
Přehled zastávek v boxech - 24.8.2008
Reklamní kotrmelce v srdci jachtařského střediska - 24.8.2008
Přehled nejvyšších rychlostí - 23.8.2008

Reklama